۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۶۰۱ ۰۴ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: صابر آزاد
۰

در حالی طرح افزایش ظرفیت پتروپالایشگاه‌های کشور با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی توسط هیات رییسه مجلس به کمیسیون انرژی بازگردانده شد که یکی از ایرادات مطرح شده به آن، کاهش درآمدهای دولت و در نتیجه مغایر بودن این طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی برشمرده شد. این در حالی است که طرح مذکور نه تنها مغایرتی با اصل ۷۵ قانون اساسی ندارد، بلکه در نهایت موجب افزایش درآمدهای دولت و صندوق توسعه نیز خواهد شد.

مسیر اقتصاد/ طرح «افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی»، که کلیات آن در روز یکشنبه مورخ دوم تیرماه در صحن علنی مجلس تصویب شده بود، در روز دوشنبه وارد فاز بررسی جزییات شد.

در حین بررسی این طرح یکی از نمایندگان مجلس اخطار داد که این طرح مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی است؛ زیرا باعث کاهش درآمدهای دولت می­شود. آقای لاریجانی که ریاست مجلس را برعهده داشت نیز اعلام کرد که به نظر می­رسد این اخطار وارد است و به همین دلیل اخطار مربوطه را به رای گذاشت. نمایندگان مجلس نیز بعضا بدون اطلاع از متن قانون به اخطار مربوطه رای مثبت دادند و در نتیجه این طرح برای اصلاح  به کمیسیون انرژی ارجاع داده شد.

طرح افزایش ظرفیت پتروپالایشگاهی منطبق با اصل ۷۵ قانون اساسی است

مغایرت این طرح با اصل ۷۵ قانون در حالی مطرح شد که ظاهرا نمایندگان محترم متن طرح پیشنهادی را نخوانده بودند. زیرا به صراحت در بند پ ماده ۳ طرح پیشنهادی آورده شده است: «خوراک تحویلی به واحدهای مذکور از نظر قواعد مالی در حکم صادرات نفت خام و میعانات گازی است و تنفس خوراک برای اجرای این قانون صرفا از محل سهم سالانه صندوق توسعه ملی تامین می شود.»

با توجه به اینکه در این متن پیشنهاد شده که تنفس خوراک «صرفا از محل سهم صندوق توسعه» داده می­شود در نتیجه از درآمدهای دولت کاهش نیافته و به همین دلیل نیز مغایرتی با اصل ۷۵ قانون اساسی در کار نیست.

افزایش درآمدهای دولت نتیجه تصویب طرح افزایش ظرفیت پالایشگاهی

بلکه برعکس، اجرای این طرح باعث می­شود تا درآمدهای دولت و حتی صندوق توسعه ملی نیز افزایش یابد. زیرا در وهله اول با راه‌­اندازی پالایشگاه ­های کشور، نفت محصور شده در اثر تحریم‌های نفتی به پالایشگاه­ ها و به قیمت صادراتی فروخته شده و در نتیجه به درآمدهای دولت و منابع صندوق افزوده خواهد شد.

علاوه بر این به علت حذف تخفیف ۵ تا ۱۰ درصدی در قیمت­گذاری خوراک سابق، رقم قابل توجهی به درآمدهای دولت افزوده خواهد شد. برای مثال اگر یک پالایشگاه ۳۰۰ هزاربشکه‌­ای، به مدت ۳۰ سال از تخفیف ۵ درصدی خوراک به قیمت ۷۰ دلار بر بشکه استفاده کند، آنگاه حجم کل تخفیف آن به ۱۱.۵ میلیارد دلار خواهد رسید. درحالی که با اعطای «تنفس خوراک»، کل این تخفیف حذف و تنها خوراک یک سال آن به یک وام ۱۲ساله تبدیل می­شود. در نتیجه با حذف این رانت نیز بر درآمدهای دولت افزوده خواهد شد.

با توجه به مطالب فوق و مزایای متعدد طرح پیشنهادی، ضروری است تا این ایراد وارده ملغی شود و تنها جزییات طرح اصلاح گردد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.