۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۲۹۰ ۰۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴ دسته: دولت و حکمرانی
۲

مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از سخنان اخیر رییس جمهور مبنی بر حل شدن یک هفته‌ای مشکلات بازار در صورت تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: این سخنان رئیس جمهور نوعی فرافکنی برای فرار از پاسخگویی است؛ چرا که حتی اگر به فرض محال نیز نمایندگان مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط کنونی موافقت کنند، بیش از دو سال زمان برای تشکیل وزارتخانه ی جدید نیاز خواهد بود.

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اصرارهای مکرر رئیس جمهور مبنی بر تشکیل مجدد وزارت بازرگانی گفت: تشکیل این وزارتخانه در شرایط کنونی سودی به حال کشور نخواهد داشت.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس مخالفین جدی خود را دارد و به نظر نمی رسد با توجه به رد طرح و لایحه تشکیل این وزارتخانه در دو سال گذشته این موضوع در مجلس رای بیاورد. در شرایط کنونی دولت باید به دنبال جابک سازی ساختارهای خود رفته و از افزایش تعداد وزارتخانه های خود پرهیز کند. تجربه کشور و بررسی متون علمی نشان می دهد بزرگ شدن ساختارهای دولتی باعث افزایش ناکارآمدی امور مربوط به دولت می شود.

بررسی اقدامات جایگزین و سریع دولت برای ساماندهی بازار

مقدسی با اشاره به اثرات منفی تشکیل وزارت بازرگانی گفت: تشکیل این وزارتخانه در جهت افزایش واردات خواهد بود. به همین خاطر بنده و بسیاری از نمایندگان مجلس با تشکیل این وزارتخانه مخالف هستیم. دولت به جای تشکیل وزارت بازرگانی باید به دنبال راه اندازی و تقویت نظام جامع تجارت الکترونیک در کشور باشد تا نظام تامین و توزیع کالاهای اساسی با نظارت بیشتری رصد و پایش شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات دولت برای مدیریت بازار در شرایط کنونی افزایش قدرت اختیار مراکز استان ها برای تنظیم بازار است تا از این طریق بار اجرایی بسیاری از مسائل جزئی و کوچک را از روی دوش خود بردارد.

وی افزود: بررسی تجارب و ساختارهای بسیاری از کشورهای توسعه یافته در جهان نظیر کره جنوبی، ژاپن، چین و… نشان می دهد این کشورها به منظور توسعه اقتصادی اقدام به ادغام حوزه های تولید و تجارت ذیل یک وزارتخانه کردند. مجلس هشتم نیز در این راستا و با توجه به مطالعات کارشناسی صورت گرفته با ادغام وزارت بازرگانی موافقت کرد.

حل یک هفته‌ای مشکلات بازار با تشکیل وزارت بازرگانی ممکن نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سخنان از رئیس جمهور مبنی بر حل شدن یک هفته ای مشکلات بازار در صورت تشکیل وزارت بازرگانی نیز گفت: این سخنان رئیس جمهور نوعی فرافکنی برای فرار از پاسخگویی است. به فرض محال نیز اگر نمایندگان مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط کنونی موافقت کنند بیش از دو سال زمان برای تشکیل وزارتخانه جدید نیاز خواهد بود؛ بنابراین حل مشکلات بازار منوط به تشکیل وزارتخانه جدید نیست.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت باید با ابلاغ شرح وظایف جدید وزارت صمت متناسب با شرایط ادغام، اقدام به چابک سازی ساختارهای این وزارتخانه کند و با انتخاب مدیران با دانش و تعیین سرنوشت منبع ۱۴ میلیارد دلاری ارز دولتی در بودجه سال جاری مشکلات فعلی بازار را حل کند.

مقدسی تصریح کرد: اخیرا وزیر صمت اقدام به معرفی قائم مقامی برای امور بازرگانی این وزارتخانه کرده است که امیدواریم این وزارتخانه بتواند با این تغییرات درون سازمانی با سرعت بیشتری مشکلات مربوط به تنظیم بازار را حل و فصل کند.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت

  1. حل مشکلات اقتصادی هم با نمایندگان بیسواد ومنفعت طلب حتی در صدسال امکان پذیر نیست.

    ۰۰
  2. باسلام اگر حرفهای ریس جمهور فرافکنی است شما چرا بهانه میدهیددست دولت ..از کجا معلوم شاید بهتر بشه مجلس باید به خاطر مردم همکاری کند با دولت

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.