۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۴۵۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۱

درپی جنگ تجاری، دولت چین میزان واردات دانه سویا از آمریکا را کاهش دادده است. دولت روسیه نیز قصد دارد به منظور تامین بخشی از نیاز مصرفی چین، اقدام به افزایش تولید و صادرات دانه سویا به این کشور نماید. به همین منظور مذاکراتی میان وزیر کشاورزی روسیه و مدیران شرکت بازرگانی چینی COFCO انجام گرفت و در نهایت مقرر شد دولت چین بخشی از نیاز روغن مصرفی و دانه سویا خود را از طریق روسیه تامین کند.

به گزارش مسیر اقتصاد چین پرجمعیت ترین کشور جهان تا پیش از شروع جنگ تجاری با آمریکا بخش قابل توجهی از نیاز غذایی خود را از طریق کشاورزان آمریکایی تامین می کرد. با اینحال مقامات این کشور بعد از مشکلات تجاری پیش آمده، اقدامات مختلفی را برای کاهش واردات از آمریکا در دستور کار قرار دادند.

دانه سویا یکی از محصولات پراهمیت در جنگ تجاری چین و آمریکا است. این محصول زراعی جز دانه های روغنی به حساب می آید و در صنایع داخلی چین از جایگاه ویژه ای برخوردار است. آمریکا و برزیل دو کشور تامین کننده بزرگترین مصرف کننده دانه سویا در جهان هستند.

نیاز مصرفی دانه سویا در چین بیش از  ۱۰۰ میلیون تن در سال است که نزدیک به ۹۰ میلیون تن آن از طریق واردات و مابقی از طریق تولیدات داخلی تامین می شود. کشاورزان چینی در سال گذشته حدود ۱۴ میلیون تن دانه سویا تولید کردند.

اقدامات مهم چین در کاهش واردات دانه سویا از آمریکا

دولت چین سال گذشته به منظور مدیریت نیاز مصرفی دانه سویا اقدام به استفاده از ۳ راه حل جایگزین برای کاهش واردات این محصول از آمریکا کرد. استفاده از محصولات جایگزین سویا، کاهش مصرف و کاهش مصرف از دیگر کشورها از جمله این راهکارها بود.

بررسی ها نشان می دهد میزان واردات دانه سویای چین پس از اجرای سیاست های جدید حدود ۷ میلیون تن کاهش یافته است. همچنین واردات سویای چین از آمریکا نیز بیش از ۱۶ میلیون تن کاهش پیدا کرد تا خسارت جبران ناپذیری به بخش کشاورزی آمریکا وارد شود.

از سویی دیگر بسیاری از کشورهای تولیدکننده دانه سویا نظیر برزیل، اوکراین، کانادا، آرژانتین و هند از شرایط به وجود آمده برای چین و آمریکا استفاده کرده و اقدامات مختلفی را برای افزایش صادرات سویا به چین انجام دادند. به نحوی که میزان صادرات دانه سویا از برزیل به چین بیش از ۱۶ میلیون تن افزایش یافت.

گام جدی دولت روسیه برای افزایش صادرات دانه سویا به چین

آبان ماه سال گذشته دولت روسیه نیز برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی به چین با اعزام هیات تجاری به سرپرستی دیمیتری مدودف اقدام به بررسی شرایط تجارت با این کشور کرد. همکاری در زمینه تجارت دانه و روغن سویا یکی از موضوعات مهم در این سفر تجاری بود.

بررسی ها نشان می دهد تولید دانه سویا در روسیه طی ۱۰ سال گذشته افزایش یافته است و در پایان سال گذشته میلادی به حدود ۴ میلیون تن رسیده است و انتظار می رود در صورت توافق با چینی ها میزان تولید آن با شدت بیشتری افزایش یابد تا بخش بیشتری از نیاز وارداتی چین را پوشش دهد.

در حال حاضر روسیه حدود ۷۰۰ هزار تن از سویاهای تولیدی خود را به دیگر کشورها صادر می کند و قصد دارد در آینده ای نزدیک میزان تجارت این محصول پر ارزش را افزایش دهد.

برنامه دولت روسیه برای افزایش تولید دانه سویا پس از توافق با چین

اخیرا با سفر هیات تجاری از چین به روسیه برای شرکت در کنفرانس اقتصادی سن پترزبورگ نیز مذاکرات طرفین برای افزایش تجارت دانه سویا میان دو کشور ادامه یافت. به همین منظور وزیر کشاورزی روسیه با شرکت بازرگانی چینی COFCO دیدار و مذاکراتی انجام داد.

بر اساس اعلام مسئولین چینی با توجه به زمان بر بودن افزایش تولید دانه سویا در روسیه، شرکت بازرگانی COFCO در نظر دارد تا از ظرفیت تولید روغن در روسیه نیز استفاده کند. بررسی ها نشان می دهد دولت روسیه می تواند تا ۳ میلیون تن از نیاز مصرفی روغن چین را تامین کند.

با توجه به مذاکرات تجاری صورت گرفته میان دولت های چین و روسیه در خصوص تولید و صادرات دانه سویا، به نظر می رسد چنانچه روس ها بتوانند میزان تولید سویای خود را افزایش دهند، به راحتی وارد بازار چین خواهند شد. از آنجایی که حمایت از کشاورزی یکی از سیاست های مهم دولت روسیه به شمار می رود بنابراین می توان انتظار داشت که کشاورزان روسی قادر به افزایش تولید دانه سویا برای صادرات به چین در کوتاه مدت خواهند بود.

منابع:

ای پی کا اینفرم yon.ir/tCkbf

راشاتودی yon.ir/Cd0yp

اسپوتنیک yon.ir/ftKDy

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

  1. با سلام

    این شرکت در زمینه نقل و انتقال کالا بصورت هوایی و دریایی در هر نقطه از چین کارگو شما رو به ایران و یا سایر کشورها ارسال مینماید.
    ضمنا در خصوص واردات اقلام به چین امور مربوط به ترخیص گمرکی، انبارداری و حمل را نیز انجام میدهیم.

    ADD:Room 1302, Tower B, UNICENTER, Xinhu Road, Baoan District, Shenzhen, Guangdong, China.
    Tel:۰۷۵۵-۲۳۰۰۰۹۱۶-۶۰۴ Cell/WhatsApp:+86-138-233-030-35
    Email: behnam@ladoo-freight.com
    QQ: behnam.behroozi@yahoo.com
    Web: www.ladoo-freight.com

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.