۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۲۱۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹ دسته: تولید
۰

حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در بازار انحصاری فعلی بایستی نهادی فراقوه‌ای همچون شورای رقابت بر قیمت خودروها نظارت داشته باشد، گفت: یکی از عوامل گرانی خودروها عدم اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده و اخذ چندین باره این مالیات است. وی با اشاره به اینکه وضع مالیات بر بازارهای موازی تولید به حذف سوداگری منجر می‌شود، گفت: برای کنترل سوداگری باید در بازار خودرو نیز از معاملات مکرر فروش خودرو مالیات اخذ شود.

سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اینکه در شرایط بازار انحصاری بایستی نهادی مستقل از خودروسازان بر قیمت خودروها نظارت داشته باشد، تصریح کرد: در طرح ساماندهی صنعت خودرو، شورای رقابت ملکف شد تا قیمت تمام شده خودروها را به نهادهای نظارتی اعلام کند و شاید بتوان این را عامل کاهش قیمت خودروها در هفته اخیر دانست.

افزایش ظرفیت تولید عامل کاهش قیمت خودروها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه افزایش تولید و عرضه خودروسازان عامل دیگری است که منجر به ثبات قیمت خودرو در بازار خواهد شد، گفت: هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار محصول دارای نقص قطعه در کارخانه های خودروسازان موجود است. لذا در صورت عرضه این محصولات، شاهد کاهش قیمت خودروها در بازار خواهیم بود.

جلوگیری از درج قیمت خودروها در فضای مجازی عامل دیگر کاهش قیمت

وی با بیان اینکه جلوگیری از قیمت گذاری کاذب خودروها در فضای مجازی عامل دیگر کاهش قیمت محصولات خودروسازان است، ادامه داد: افزایش غیر منطقی قیمت خودروها در هفته های اخیر موجب شد تا مصرف کنندگان واقعی اقدام به خرید خودرو نکنند و این خود عاملی برای کاهش قیمت خودروها در بازار شد.

حسینی کیا بازار رقابتی را پیش نیاز آزادسازی قیمت خودروها دانست و گفت: در شرایطی که واردات خودروی خارجی در ممنوعیت کامل به سر می برد و خودروسازان به صورت انحصاری در کشور فعالیت می کنند، قیمت گذاری بر اساس حاشیه بازار به ضرر مصرف کنندگان واقعی تمام می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس قیمت گذاری سازمان حمایت بر اساس حاشیه بازار را اشتباه دانست و گفت: در شرایطی که تولید به شرایط عادی برنگشته است، این تصمیم به ایجاد فاصله فاحش قیمت خودروها از کارخانه تا بازار منجر شد. شورای رقابت بایستی بررسی جامعی در خصوص فرمول قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی داشته باشد تا قیمت واقعی محصولات کشف شود.

اجرای ناصحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از عوامل گرانی خودرو

حسینی کیا با بیان اینکه عدم اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده عامل گرانی خودروها است، تصریح کرد: در فرآیند تولید خودرو چندین بار مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود. لذا ضروری است شورای رقابت نظارت جدی بر این مسئله داشته باشد تا از تولیدکننده این مالیات اخذ نشود و تنها مصرف کنندگان ملزم به پرداخت این مالیات باشند.

وی افزود: به عنوان مثال کارخانه تایرسازی با اخذ مالیات بر ارزش افزوده محصول خود را به شرکت خودروسازی می فروشد و خودروساز نیز از مصرف کننده محصولات خود این مالیات را اخذ می کند. این در حالی است که بایستی از خودروساز به عنوان تولیدکننده مالیات بر ارزش افزوده اخذ نشود.

کنترل سوداگری در بازار خودرو با «مالیات بر معاملات مکرر»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان با اشاره به اینکه وضع مالیات بر بازارهای موازی تولید به حذف سوداگری منجر می شود، گفت: بایستی در بازار خودرو نیز از معاملات مکرر فروش خودرو مالیات اخذ شود.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.