۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۰۸۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹ دسته: مالیات بر خانه های خالی، مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

درپی افزایش قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بها در ایالت هاوایی آمریکا، شهرداری و مسئولین، اخذ مالیات از خانه‌های خالی را به عنوان راهکاری ضروری برای ساماندهی بازار املاک در دستور کار قرار داده‌اند. بر اساس برآورد شهرداری، اخذ مالیات یک درصدی می‌تواند علاوه بر تزریق حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی خالی به بازار، ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت را با درآمد ۶۰ میلیون دلاری آن به دنبال داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد در میان برنامه‌های مهم شهردار شهر هونولولو در ایالت هاوایی آمریکا، پیشنهاد‌هایی از جمله اخذ مالیات از دارایی‌های سرمایه‌‌ای و اعمال مالیات بر املاک خالی به منظور کنترل کمبود مسکن ارزان‌قیمت در جزیره اوهو (Oahu) دیده شده ‌است.

این طرح‌ها بخشی از ۴۴ برنامه کاری کالد وِل شهردار شهر است تا با این اقدامات به چالش‌های دسترسی مسکن، مقاومت در برابر آسیب‌های بلایای طبیعی و تغییرات آب و هوایی بپردازد.

۵.۳ درصد از خانه‌های جزیره اوهو به صورت بلندمدت خالی هستند

بر اساس گزارشی که توسط دفتر شهردار در روز پنج‌شنبه منتشر شده است، متوسط اجاره خانه‌های دو و سه خوابه در هونولولو به بالاترین میزان خود در کشور یعنی به ترتیب ۱۵۲۸ و ۲۴۰۸ دلار رسیده است. این در حالی است که حدود ۵.۳ درصد از خانه‌های موجود در جزیره اوهو به صورت بلندمدت خالی از سکنه هستند.

این گزارش می‌افزاید سرمایه‌گذاری خارجی در خانه‌های دوم، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ به حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سال رسیده و این رقم به حدود ۱ میلیارد دلار در سال برای سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ افزایش یافته است. سرمایه‌گذاران در هر سال در بازار املاک و مستغلات هاوایی ۴ تا ۵ میلیارد دلار خانه خریداری می‌کنند.

علی‌رغم اینکه گفته می‌شود این سرمایه‌گذاری مزایای اقتصادی را به ارمغان می‌آورد و باعث رشد اقتصادی می‌شود؛ اما باید این مزایا را با ایجاد هزینه‌های مرتبط با تورم قیمت مسکن، محدود شدن عرضه مسکن ارزان‌قیمت برای ساکنان دائمی و آسیب‌پذیر و یا کم‌درآمد در کنار یکدیگر دید.

مالیات بر خانه‌های خالی چه مزیت‌هایی دارد؟

به منظور خارج کردن سرمایه‌گذاران خارجی که در ایالت هاوایی اقامت ندارند یا تشویق افراد مقیم برای اجاره واحدهای خالی خود، اخذ مالیات بر خانه‌های خالی در نظر گرفته شده است.

کالد وِل شهردار شهر در حین سخنرانی روز پنجشنبه خود در مورد مالیات بر املاک خالی گفت: اخذ این مالیات نیاز به بحث و بررسی دارد؛ اما موضوعی است که ما باید برای عرضه مسکن انجام دهیم.

کالد وِل ادامه داد: اندرسون رئیس شورای شهر، پیش از ارائه این موضوع، بر روی لایحه‌ای برای اعمال مالیات بر خانه‌های خالی کار کرده ‌است.

مدل‌سازی مالیات بر املاک خالی در هونولولو مانند شهرهای ونکوور و بریتیش کلمبیا که بیش از یک سال در این زمینه تجربه دارند، انجام گرفته است و بر اساس آن واحدهای مسکونی که بیش از شش ماه در سال اشغال نشده و خالی مانده باشند، مشمول مالیات بر خانه‌های خالی خواهند شد.

همچنین مقرر شد تا برای املاکی که ارزش آن‌ها بیش از یک میلیون دلار است و خالی مانده‌اند، مالیات بر دارایی افزایش یابد.

مالیات بر خانه‌های خالی رویکرد نوآورانه افزایش عرضه مسکن در آمریکا

شهردار شهر قصد دارد این قانون مالیاتی را پس از اعمال بر روی خانه‌های خالی، بر زمین‌های بایر و استفاده نشده به میزان ۱ درصد ارزش ارزیابی‌شده، مدل‌سازی کند.

در لایحه مورد نظر خانه‌های اصلی افراد یا املاکی که بیش از نیمی از سال اجاره داده شده، از پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی معاف هستند. همچنین در این لایحه خانه‌های فروخته شده و یا در حال ساخت‌ نیز می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند.

گری کورکووا، رئیس دفتر شهردار در رابطه با خانه‌های خالی گفت: اخذ مالیات بر خانه‌های خالی از جمله رویکردهای نوآورانه برای افزایش موجودی مسکن است.

وی افزود: اگر در شب در محله کاکاکو رانندگی کنید، بیشتر واحدها تاریک و خاموش هستند. این خانه‌ها احتمالاً همان واحدهایی هستند که ما دنبال آن هستیم.

ساخت مسکن مقرون‌به‌صرفه با درآمد مالیات بر خانه‌های خالی

گزارش منتشر شده توسط شهرداری هونولولو نشان می‌دهد اخذ مالیات ۱ درصدی می‌تواند حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی را آزاد کند یا ۶۰ میلیون دلار به صندوق عمومی کمک کند.

همچنین این گزارش می‌افزاید علی‌رغم اینکه اخذ مالیات بر خانه‌های خالی موجب کسب درآمد خواهد شد؛ اما باید به‌قدری این درصد بالا باشد تا به هدف اصلی یعنی عرضه املاک خالی برای اجاره یا فروش بیانجامد.

شورای شهر هونولولو قصد دارد بخشی از درآمد کسب شده این مالیات را صرف هزینه‌های عملیات و تعمیر و نگهداری پروژه راه‌آهن هونولولو و بخشی دیگر را برای پروژه‌های مسکن مقرون‌به‌صرفه استفاده کند تا دسترسی به مسکن در این شهر به آسانی رخ دهد.

منبع: سیویل بیت

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.