۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۹۷۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳ دسته: کشاورزی
۰

دولت قزاقستان اخیرا با انتشار گزارشی از میزان تجارت محصولات کشاورزی خود در ماه‌های اخیر، از رشد ۴۴ درصدی حجم صادرات جو خبر داد. در این گزارش ایران به عنوان بزرگترین خریدار جو از قزاقستان معرفی شده به نحویکه در ۶ ماه اخیر بیش از ۱.۴ میلیون تن جو از قزاقستان وارد نموده است.

به گزارش مسیر اقتصاد قزاقستان به دلیل شرایط جغرافیایی مناسب یکی از تولید و صادر کنندگان بزرگ محصولات کشاورزی در جهان محسوب می شود به نحوی که بیش از ۷۰ درصد از مساحت کشور قزاقستان مستعد فعالیت های کشاورزی است.

کشاورزان به غیر از تولید و صادرات گندم، محصولات دیگری نظیر دانه های روغنی، جو، چغندرقند، پنبه، برنج و گوشت قرمز نیز تولید و به دیگر کشورها صادر می کنند. شرایط مناسب تولید محصولات کشاورزی در این کشور، بسیاری از کشورهای واردکننده محصولات کشاورزی در جهان را به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی قزاقستان راغب کرده است.

دولت قزاقستان اخیرا با انتشار گزارشی از روند تجارت محصولات کشاورزی خود در دو ماه سپتامبر و مارس اطلاعات جدیدی را از بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی خود ارائه داد. در این گزارش با اشاره به حجم قابل توجه صادرات جو به ایران خبر از اولین محموله صادراتی گندم به عراق داده شده است.

صادرات ۱.۴ میلیون تن جو دامی قزاقستان به ایران

بر اساس این گزارش کشاورزان قزاق در سال گذشته بیش از ۴ میلیون تن جو تولید کردند. ارزش صادرات این محصول در فاصله ۶ ماهه شامل سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ و سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹، بیش از ۴۴ درصد افزایش پیدا کرد و به ۱.۵ میلیون تن رسید.

اغلب جوهای تولیدی در قزاقستان به ایران صادر می شود به نحوی که ایران در سال گذشته با واردات ۱.۴ میلیون تنی بیش از ۹۳ درصد از صادرات جو قزاقستان را به خود اختصاص داد. جوهای وارداتی ایران از قزاقستان برای مصارف دامی است.

تنوع در مبادی واردات محصولات اساسی یکی از بندهای مهم در اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که دولت برای پیاده سازی آن باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشد. همکاری با کشورهای همسایه و مستعد در بخش کشاورزی نظیر قزاقستان، ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای میانه می تواند به این موضوع کمک شایانی کند.

منبع: بلک سیا گرین yon.ir/1z3mK

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.