۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۴۵۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵ دسته: دولت و حکمرانی
۰

صادقی رییس فراکسیون شفاف سازی مجلس با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه تنظیم بازار محصولات اساسی گفت: حتی بدون تشکیل یک وزارت بازرگانی مستقل، کنترل بازار قدرتی است که در حیطه اختیارات دولت است. رئیس جمهور برای بهبود شرایط بازار، به جای تلاش برای تفکیک این وزارتخانه، باید معاونت‌های وزارت‌خانه‌هایی مانند صمت را تقویت کند.

به گزارش مسیر اقتصاد در اواخر سال ۹۷ برخی از نمایندگان مجلس پس از درخواست های مکرر دولت اقدام به ارائه طرح تشکیل وزارت بازرگانی کردند. بر اساس این طرح وظایف بازرگانی از وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی تفکیک شده و به وزارت بازرگانی منتقل خواهد شد.

از نظر رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت دلیل اصلی آشفتگی بازار محصولات اساسی نبود وزارت بازرگانی است و با تشکیل این وزارتخانه بسیاری از مشکلات مربوط به تنظیم بازار رفع خواهد شد.

این در حالی است که بسیاری از نهادهای کارشناسی تشکیل وزارت بازرگانی را مغایر با قوانین بالادستی دانسته و اعلام کردند تشکیل این وزارتخانه باعث چندپارچه شدن نظام تصمیم گیری در حوزه تولید و تجارت می‌شود و تولید داخلی را به حاشیه می برد.

لزوم تقویت معاونت‌های وزارت صمت به جای تشکیل وزارت بازرگانی

در این راستا محمود صادقی رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس با اشاره به بهانه های دولت برای تنظیم بازار محصولات اساسی گفت: تیم دولت در زمینه اقتصاد و معیشت منسجم نیست؛ یک وزارت خانه به دنبال تفکیک وزارت بازرگانی است اما وزارتخانه دیگری برای نتیجه نگرفتن این تفکیک تلاش می‌کند.

وی افزود: این موضوع برای من به عنوان نماینده مجلس غیر قابل قبول است که یک وزارتخانه برای تفکیک لابی کند و وزارتخانه دیگری در نقطه مقابل تلاش کند تا این هدف عقیم بماند، به شکلی حاد مشکلات وجود دارد و نشان می‌دهد بدنه دولت با یکدیگر هماهنگ نیستند.

صادقی ادامه داد: در دیدار با رهبری، آقای روحانی گفتند «بازار وِل است.» این موضوع یک اعتراف بزرگ است. «چرا بازار ول است؟» مسئول اول، دولت است و به بهانه اینکه وزارت بازرگانی تفکیک نشده، نمی‌تواند بگوید بازار وِل است.

رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس افزود: اگرچه تفکیک انجام نشده اما کنترل بازار قدرتی است که درون دولت باقی مانده و این اختیار از دولت خارج نشده و در حیطه اختیارات دولت است. رئیس جمهور به جای تلاش برای تفکیک، باید معاونت‌های وزارت‌خانه‌هایی مانند صمت را تقویت کند.[۱]

۳ راه حل جایگزین دولت به جای تشکیل وزارت بازرگانی

گفتنی است چندی پیش کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تشکیل جلسه ای اقدام به بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی کرد. ریاست این کمیته پس از بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی ضمن اعلام مخالفت اکثریت حاضران در این جلسه با تشکیل این وزارتخانه اعلام کرد: دولت به جای تفکیک وزارت بازرگانی باید از ۳ راه حل جایگزین استفاده کند.

طبق اعلام رحیم زارع رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس دولت باید هر چه سریعتر شرح وظایف و آئین نامه های مربوط به وزارت صمت را ابلاغ کرده و قانون تمرکز را به درستی اجرا کند. از سویی دیگر دولت برای سامان دادن به بازار محصولات اساسی باید اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده و یارانه مذکور را از طریق کالابرگ یا به صورت مستقیم به مردم پرداخت کند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری خانه ملت کد خبر ۴۲۵۹۸۱

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.