۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۳۰۱ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱ دسته: تولید
۰

نمایندگان مجلس در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو، شورای رقابت را متولی جدید قیمت گذاری خودرو نمودند. در شرایط بازار انحصاری و عدم عرضه مناسب محصولات خودروسازان، این تصمیم نمایندگان ملت هوشمندانه بود. لذا ضروری است تا شورای رقابت با وضع فرمولی پویا، بر اساس ارزش نهاده ها و تورم بخش تولید، محصولات را قیمت گذاری نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از ماه ها کش و قوس فراوان و عدم ثبات بازار خودرو، قانون گذاران کشور نظر نهایی خود را در خصوص متولی قیمت گذاری خودرو در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو اعلام نمودند. 

شورای رقابت متولی قیمت گذاری خودرو شد

نمایندگان مجلس برای حمایت از حقوق مردم و مشتریان بازار خودرو روز گذشته در مصوبه جدیدی قیمت‌گذاری خودرو را دوباره به شورای رقابت واگذار کردند. البته این بار دیگر محدوده قیمتی برای خودروها تعریف نشده و برخلاف سال‌های قبل که شورا فقط برای خودروهای با قیمت کمتر از ۴۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌کرد، این بار محدوده قیمتی برای شورا تعیین نشده است[۱].

در شرایط بازار انحصاری، بایستی نهادی مستقل از خودروسازان متولی قیمت گذاری خودرو باشند و این تصمیم مجلس در شرایط فعلی که عرضه خودروساز با مشکل مواجه است، منجر به کنترل قیمت محصولات خواهد شد.

بازار رقابتی پیش نیاز آزادسازی قیمت خودرو

این گفته صحیح است که در کشورهای پیشرفته خودروسازان محصولات خود را قیمت گذاری می کنند؛ اما در این کشورها بازار به صورت رقابتی است و حداقل سه یا چهار خودروساز بزرگ فعالیت می کنند. لذا تا زمانی که در کشور بازار به صورت انحصاری در اختیار دو خودروساز نیمه دولتی است، طرح آزادسازی قیمت خودرو و عدم نظارت شورای رقابت ناکارآمد است و در نهایت به ضرر مردم تمام خواهد شد.

البته ذکر این نکته ضروری است که شورای رقابت بایستی، با وضع فرمولی پویا بر اساس ارزش نهاده های تولید و با استعلام ماهانه تورم تولید از بانک مرکزی، محصولات خودروسازان را قیمت گذاری کند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس کدخبر: ۱۳۹۸۰۲۳۰۰۰۰۰۸۰

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.