۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۱۰۶ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱ دسته: کشاورزی
۰

داودی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی به واردات محصولات اساسی در سال جاری گفت: اخیرا دولت اقدام به حدف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات برخی از کالاهای اساسی نظیر گوشت کرده است. این اقدام خوبی است اما دولت باید پس از حذف ارز مذکور مابه التفاوت ریالی آن را به صورت مستقیم یا از طریق کالابرگ الکترونیکی به مردم پرداخت کند.

یوسف داوودی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات محصولات پروتئینی نظیر گوشت قرمز گفت: دولت باید مابه التفاوت ریالی نرخ ارز دولتی و نیمایی را به حساب مردم پرداخت کند؛ چراکه افزایش نرخ ارز باعث رشد میزان قاچاق کالا از ایران به کشورهای همسایه شد. به همین دلیل قیمت محصولات غذایی به دلیل کاهش عرضه داخلی و افزایش نرخ ارز افزایش پیدا کرد.

وی افزود: افزایش قیمت محصولات غذایی در سال گذشته باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است و این موضوع آسیب های بسیای در سال های آینده بر سلامت جسمی مردم خواهد داشت. به عنوان مثال زمانی که سرپرست خانواری برای تامین پروتئین مصرفی اعضای خانواده توان خرید گوشت را از دست می دهد قطعا فرزند سالم و تندرستی نخواهد داشت.

تخصیص ارز دولتی به واردات تنها اقدام مهم دولت در تنظیم بازار محصولات اساسی

داودی با اشاره به برنامه ریزی های دولت برای کنترل بازار محصولات اساسی و تامین نیاز خانوارها نیز گفت: دولت برای حل مشکل معیشتی مردم تنها اقدام به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کرده است. این در حالی است که در سال گذشته نمایندگان مجلس به صورت مکرر در خصوص پیامدهای منفی تخصیص ارز دولتی به واردات تذکراتی به دولت دادند؛ اما متاسفانه دولتمردان توجهی به این تذکرات نداشتند.

وی ادامه داد: در سال گذشته میلیاردها دلار ارز دولتی به واردات محصولات اساسی پرداخت شد که در نهایت تغییری در قیمت نهایی کالاها ایجاد نکرد. از سویی دیگر پرداخت ارز دولتی به واردات کالاهای اساسی باعث ایجاد رانت و فساد گسترده در تخصیص این ارز شد.

تفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با نرخ آزاد به حساب مردم واریز شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: دولت به جای پرداخت ارز دولتی به واردات، باید روش های جایگزین برای پرداخت یارانه به مصرف کنندگان را در اولویت قرار می داد تا قدرت خرید آن ها را افزایش دهد. پرداخت یارانه مستقیم به مردم باعث ساماندهی بازار نیز می شد.

داودی در ادامه گفت: دولت در سال جدید ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی به واردات محصولات اساسی اختصاص خواهد داد. از سویی دیگر اخیرا دولت در حال حذف تخصیص ارز دولتی به واردات گوشت و سایر کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی است.

وی افزود: با توجه به تصریح قانون بودجه دولت باید پس از حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی مابه التفاوت ریالی آن را به حساب سرپرستان خانوار به صورت مستقیم یا در قالب کالابرگ الکترونیکی واریز کند و نباید این موضوع به فراموشی سپرده شود.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.