۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۹۵۵۷ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴ دسته: انرژی
۰

به گفته علی‌آبادی مدیرعامل مپنا، بعد از پیک مصرف برق در تابستان، تنها ۳۰ درصد نیروگاه‌های برق کشور تولید برق انجام می‌دهند و ۵۰ تا ۷۰ درصد نیروگاه‌ها تعطیل می‌شوند؛ چرا که مصرف برق به یکباره بعد از پیک کاهش می‌یابد. این درحالیست که لزوم افزایش ظرفیت تولید برق در برنامه‌های توسعه ناظر به توسعه صنعت و بخش‌های مولد است و با هدف جبران پیک بار موقت در ایام خاصی از سال نیست. بنابراین مدیریت مصرف، کاهش تلفات، افزایش راندمان و بازسازی بخش‌های فرسوده، دارای اولویت بیشتری نسبت به احداث نیروگاه جدید در پیک‌سایی و گذر بدون خاموشی از ایام اوج بار هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد عباس علی‌آبادی مدیرعامل مپنا، در پاسخ به سوالی درباره کارکرد نیروگاه‌ها بعد از اتمام اوج مصرف تابستانی، گفت: در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها در کشور ۸۰ هزار مگاوات است و متأسفانه این میزان نیروگاه احداث می‌شود که ۲۰۰ ساعت پیک مصرف را تأمین کند.

تعطیلی ۵۰ تا ۷۰ درصد نیروگاه‌های تولید برق در ایام غیرپیک

در تابستان سال ۱۳۹۷ وقوع خاموشی‌های متعدد و بدون برنامه‌ریزی در شبکه برق کشور به دلیل تراز نبودن تولید و مصرف برق رخ داد. این در حالی است که باید سالانه به ظرفیت تولید برق کشور افزوده ‌شود.

آنچه حائز توجه است، این حقیقت است که لزوم افزایش ظرفیت تولید برق در برنامه‌های توسعه کشور ناظر به توسعه صنعت و بخش‌های مولد در کشور است که انرژی و برق پیشران این بخش‌ها خواهد بود. اما این تصور که با احداث هر چه بیشتر نیروگاه، جلوی وقوع خاموشی‌های ناگهانی در تابستان گرفته شود و برای رسیدن به پیک بار موقت در سال، ظرفیت تولید افزایش پیدا کند، تصور اشتباهی است که جز هزینه و ضرر برای صنعت برق نخواهد داشت.

چنانچه به گفته علی‌آبادی، بعد از پیک تابستان تنها ۳۰ درصد نیروگاه‌های برق کشور تولید برق انجام می‌دهند، چرا که مصرف برق به یکباره بعد از پیک کاهش می‌یابد و ۵۰ تا ۷۰ درصد نیروگاه‌ها تعطیل هستند.

تولید برق با نگاه به صنعت بسیار مقرون به صرفه‌تر است

به گفته وی، هر یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی منهای سیم و کابلی که برای انتقال برق این نیروگاه هزینه شده است، حدود ۵۰۰ میلیون یورو ارزش دارد، یعنی ارزش نیروگاه‌ها که در طول سال تعطیل و خاموش است، حدود ۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی معتقد است اگر تولید برق را به سمت تولید و صنعت ببریم، بسیار مقرون به صرفه‌تر خواهد بود و باید اذعان کرد که در حال حاضر می‌توانستیم به جای ۳۰۰ میلیارد کیلووات ساعت ۶۰۰ میلیارد کیلووات ساعت تولید کنیم.[۱]

بنابراین مدیریت مصرف، کاهش تلفات، افزایش راندمان و بازسازی بخش‌های فرسوده، دارای اولویت بیشتری نسبت به احداث نیروگاه جدید در پیک‌سایی و گذر بدون خاموشی از ایام اوج بار هستند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس، کد خبر:۱۳۹۸۰۲۲۲۰۰۰۳۵۰

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.