۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۹۱۷۱ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۱

دولت سوریه قصد دارد به منظور کاهش واردات گندم، اقدام به اجرای برنامه های حمایتی برای افزایش تولید این محصول اساسی کند. افزایش خرید تضمینی گندم به قیمت هر کیلو ۳ هزار تومان، جبران بدهی کشاورزان به بانک‌ها و سرمایه‌گذاری برای عرضه بهتر گندم‌های تولید داخل از جمله این اقدامات است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشاورزی سوریه پایه اساسی اقتصاد این کشور تا پیش از شروع جنگ های داخلی محسوب می‌شد و حدود یک پنجم تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص می داد. همچنین بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد از جمعیت شاغل این کشور در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت بودند.

غلات، فرآورده های پروتئینی، میوه و مرکبات از جمله تولیدات کشاورزی سوریه به شمار می رفت و این کشور با برنامه‌ریزی هدفمند دولت، به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی رسیده بود.

خشکسالی، یخ زدگی و تامین آب برای تولید محصولات کشاورزی از جمله مشکلات کشاورزان سوری بود که با وقوع جنگ این مشکلات چندین برابر شده است. در حال حاضر نیز بسیاری از کانال های انتقال دهنده آب تخریب شده و تامین آب برای تولید محصولات کشاورزی با مشکلات زیادی روبرو شده است.

خسارت ۱۶ میلیارد دلاری جنگ به بخش کشاورزی در سوریه

طبق گزارش فائو، شرایط جنگی پیش آمده در سوریه علاوه بر تلفات انسانی، خسارات سنگینی به دلیل نابودی محصولات کشاورزی و دامی و نیز تخریب دارایی‌های کشاورزی به بخش کشاورزی این کشور وارد کرده است.

از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ جمعیت روستاها در این کشور به نصف کاهش یافته و به دلیل نزاع در داخل این کشور، خسارت ۱۶ میلیارد دلاری به دارایی‌هایی مانند تراکتورها، ماشین‌آلات، مزارع و کیلینیک‌های دامپزشکی، پناهگاه‌های حیوانات، گلخانه‌ها، سیستم‌های آبیاری و تأسیسات فراوری وارد شده است.

همچنین طبق اعلام سازمانی جهانی غذا حدود ۶.۳ میلیارد دلار آسیب به تولیدات کشاورزی، در حدود ۵.۵ میلیارد دلار به بخش دام و ۸۰ میلیون دلار به بخش شیلات سوریه خسارت وارد شده است که بایستی با سرمایه گذاری جدید این خسارات پیش آمده بهبود یابد.

افزایش واردات غذای اساسی در سوریه پس از شروع جنگ

غذای اصلی مردم سوریه نان است؛ به همین منظور تامین و تولید گندم در این کشور برای تامین امنیت غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. سوریه تا پیش از وقوع جنگ با تولید ۴ میلیون تن گندم در تولید این محصول خودکفا محسوب می شد و دولت گندم های تولید شده توسط کشاورزان را از آنان خریداری می کرد.

طبق آخرین آمارهای اعلامی از سوی وزیر کشاورزی سوریه در سال ۲۰۱۷ سطح زیر کشت زمین های زراعی تولید گندم به کمتر از یک میلیون و دویست هزار هکتار رسیده است. کاهش میزان تولید گندم و شرایط حاصل پس از جنگ دولت این کشور را برای حمایت از تولید این محصول اساسی مصمم کرد.

در حال حاضر اغلب گندم مورد نیاز مردم سوریه از طریق واردات تامین می شود و روسیه بزرگترین تامین کننده گندم سوریه محسوب می شود. روسیه در سال گذشته بیش از یک میلیون تن گندم به سوریه صادر کرد.

۳ اقدام مهم دولت سوریه برای افزایش تولید گندم پس از پایان جنگ

دولت سوریه برنامه های مختلفی را در جهت رشد تولید محصولات کشاورزی علی الخصوص گندم اجرا کرده و توانسته میزان تولید گندم را در این کشور طی سال های اخیر افزایش دهد. خرید تضمینی گندم یکی از برنامه های دولت بشار اسد برای افزایش تولید این محصول طی سال های اخیر است.

بررسی ها نشان می دهد در سال جاری قیمت هرتن گندم خریداری شده از کشاورزان سوری به ۳۵۸ دلار می رسد که با احتساب نرخ ارز سامانه نیما (۸۵۰۰ تومان) قیمت هرکیلوگرم گندم سوری بیش از ۳ هزار تومان ارزش دارد.

دولت سوریه اقدامات دیگری را نیز برای افزایش میزان تولید گندم انجام می دهد؛ به عنوان مثال طبق اعلام وزیر کشاورزی سوریه در سال گذشته بیش از ۱۳۵ میلیون دلار برای عرضه بهتر گندم های تولید شده در بازارهای داخلی اختصاص پیدا کرد. دولت برای جبران بدهی کشاورزان به بانک ها اقدام به تخصیص یارانه ۷۷۶ میلیون دلاری کرد و برای کاهش قیمت نان نیز بیش از ۳۸۰ میلیون دلار یارانه اختصاص داد.

حمایت دولت سوریه از تولید محصولات استراتژیک پس از تخریب زیرساخت های تولید و شرایط جنگی پیش آمده در این کشور نشان دهنده اهمیت و جایگاه تولید چنین محصولاتی در تامین شرایط مناسب برای مردم هر کشوری است.

منابع:

رویترز yon.ir/j4DqF

خبرگزاری دولتی سوریه yon.ir/sRKsM

فائو yon.ir/eNbH7

کارنگی yon.ir/n4vf9

رویترز yon.ir/v21Tm

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

  1. سلام
    در ايران هم ----- يك نگاهي به كاشت درختان بي ثمر و كاشت علف هرز بنام چمن در سطح شهرها و فضاي سبز كشور خصوصا استان فارس و شهر شيراز داشته باشيم.
    چه حجم وسيعي از منابع آب وخاك كشور با كاشت درختان بي ثمر و علف هرز بنام چمن به هدر مي رود.
    در شرايطي كه كشور ما سالهاست با بحران خشكسالي روبرو است همين مقدار كمي آب هم كه در اختيار داريم به مصرف صحيح نمي رسد.
    كشاورزان به علت خشكسالي و بحران بيكاري به شهرها آمده اند.
    آنها به عنوان كارگران فضاي سبز به آب دادن چمن مشغول هستند . درحاليكه مردم ما بخصوص همين كارگران خانواده اشان نياز به سبزي و ميوه دارند.
    كشور ما از سوي كساني ضربه مي خورد كه يا آگاهانه يا نا آگاهانه منابع را به هدر مي دهند.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.