۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۷۷۲ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴ دسته: پول و بانک
۱

دکتر نصیری اقدم عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در همایش «پول و توسعه» با اشاره به فهم نادرست از پول در دانشکده های اقتصاد اظهار داشت برخلاف رویکرد غالب پولی در دانشگاه ها، بانک مرکزی کنترلی بر کل‌های پولی ندارد و پول به عنوان یک نهاد می تواند در رشد اقتصادی کشور اثرگذار باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد همایش «پول و توسعه» طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود.

در روز اول همایش دکتر علی نصیری اقدم دبیرعلمی همایش به عنوان اولین سخنران به ایراد بیاناتی در رابطه با فهم پول و کارکرد آن در اقتصاد پرداخت.

بانک مرکزی بر حجم نقدینگی اقتصاد کنترلی ندارد

نصیری اقدم با اشاره به وضعیت نقدینگی در اقتصاد اظهار داشت: شما مشاهده می کنید در سالیان گذشته حجم پول در اقتصاد همواره رشد داشته و به تبع آن تورم ایجاد شده و سیاست های اتخاذی نیز نتیجه ای جز افزایش حجم نقدینگی نداشته است و از طرف دیگر این نقدینگی ایجاد شده به بخش تولید تزریق نشده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ دولت رویکرد سالم‌سازی رشد نقدینگی را در پیش گرفت که نتیجه آن این شد که حجم نقدینگی از حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به حدود ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و پیش بینی می شود میزان نقدینگی در سال آینده خواسته یا ناخواسته حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش می یابد.

وی افزود: این تغییرات خارج از اراده بانک مرکزی در حال وقوع است و این نهاد کنترلی بر آن ندارد. این درحالی است که در کتب دانشگاهی اشاره می شود کنترل کل‌های پولی در اختیار بانک مرکزی است؛ بدین صورت که بانک مرکزی با اصلاح سیاست های پولی می تواند بر ضریب فزاینده اثر بگذارد و از طریق آن حجم نقدینگی اقتصاد را مدیریت کند.

لزوم بازنگری در فهم و حکمرانی پول در اقتصاد

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی با تاکید بر فهم نادرست از پول در میان کارشناسان اقتصادی اظهار داشت: آنچه که در دانشکده های اقتصاد در رابطه با پول تدریس می شود درست نیست و مباحث پولی کتب دانشگاهی مملو از مفاهیم اشتباه است و لذا نیاز است یک بازنگری اساسی در رابطه با حکمرانی پول داشته باشیم.

نصیری اقدم ادامه داد: با توجه به مطالب بیان شده باید در مورد فهم های پولی که تاکنون داشته‌ایم شک کرد. در کتب دانشگاهی گفته می شود پول مانند هر کالای دیگری در اقتصاد است و کارکرد آن تسهیل مبادلات کالاها با یکدیگر است و لذا پول چیزی جز وسیله مبادله نیست. این فهم از پول به ما می گوید که پول نقشی در تولید کالاها ندارد و تولید از جای دیگری تحریک و توسعه می یابد و با بکارگیری پول، مبادلات کالاهای تولیدی صورت می گیرد به عبارتی پول در این نظام فکری خنثا است و اثری بر رشد اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به رابطه پول و بانک اظهار داشت: در این نظام فکری بانک ها واسطه وجوه هستند یعنی بانک ها به عنوان نهاد واسط، پول را از پس اندازکنندگان می گیرند و به سرمایه گذاران می دهند. در این رویکرد فکری وظیفه بانک مرکزی کنترل حجم پول در اقتصاد است. البته زمانی که مشخص شد که بانک مرکزی قادر به کنترل کل‌های پولی نیست، در نسخه های جدید این نظام فکری وظیفه بانک مرکزی استفاده از ابزار نرخ بهره برای کنترل نرخ تورم شد.

بانک ها خالق پول در اقتصاد هستند

نصیری اقدم با اشاره به وجود رویکرهای فکری دیگر در رابطه با فهم پول اظهار داشت: در این نگاه، پول نه به عنوان ابزار مبادله بلکه به عنوان ابزار پرداخت است. شما اگر امروز بخواهید یک سرمایه گذاری انجام دهید تا اینکه به نتیجه و جریان درآمدی برسد حدود چند سال زمان می برد. این شکاف زمانی میان هزینه‌کرد و کسب درآمد با نهاد پول پر می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت بانک ها در خلق پول اظهار داشت: در این رویکرد، پول را بانک مرکزی تولید نمی کند و این بانک ها هستند که آن را خلق می کنند. امروز حدود ۹۷ درصد پول موجود در کشورهای مختلف توسط شبکه بانکی خلق شده و تنها ۳ درصد پول از ناحیه بانک مرکزی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: بانک ها با فشردن یک کلیک خلق پول می کنند و برای انجام این کار نیازی به قرض گرفتن از پس انداز کننده ها ندارند و از هیچ خلق پول می کنند. در اینجا سپرده مقدم بر تسهیلات نیست بلکه موخر از تسهیلات است یعنی بانک ها به محض اعطای تسهیلات در سمت بدهی های ترازنامه خود سپرده ثبت می کنند.

پول در رشد اقتصادی کشور اثرگذار است

در نظام فکری کنونی اینگونه تصور می شود که بانک ها برای اعطای تسهیلات، سپرده پس اندازکنندگان را به سرمایه گذاران منتقل می کنند. این در حالی است که بانک ها میزان سپرده اشخاص نیز بانک تغییری نمی کند و ناظر بر این تسهیلات اعطایی، برای سرمایه گذار سپرده ثبت می شود.

با توجه به اینکه پول ابزار پرداخت است، نظام تولید را به حرکت در می آورد بنابراین پول در این رویکرد به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/ نظام مالی

  1. سلام. در خبر آمده است که سال بعد نقدینگی به ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد. درستش این است که خواسته یا ناخواسته ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه می شود.
    ممنون از انعکاس خبر

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.