۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۵۹۷ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

قیمت خودرو در بازار در حال ثبت رکوردهای جدید است؛ عامل این مسئله، واگذاری مسئولیت تعیین قیمت به خودروسازان است. وقتی یک بازار شرایط انحصاری دارد، اعطای حق قیمت گذاری به عرضه کنندگان، تنها منافع آن ها را تامین می‌کند و به زیان مصرف کنندگان تمام خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد بازار خودروی کشور طی هفته های اخیر روزهای پر تلاطمی را تجربه کرده است. به گفته بسیاری از دست اندرکاران بازار خودرو، بعد از تعطیلات نوروزی به رغم کاهش تقاضا، قیمت بسیاری از خودروها روند صعودی به خود گرفته است.

افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو

طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ در حال‌حاضر با قیمت ۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ با قیمت ۴۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار فروخته می شود. دیگر محصولات گروه خودروسازی سایپا یعنی تیبای صندوق دار و تیبا ۲ هم با قیمت ۵۴ میلیون و ۶۱ میلیون تومان عرضه می شوند. ساینا نیز در هفته جاری به قیمت ۶۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات در حال‌حاضر با قیمت ۱۵۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. همین خودرو با گیربکس معمولی با قیمت ۱۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. دیگر محصولات ایران خودرو یعنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ طی هفته‌ای که گذشت به ترتیب با قیمت ۸۸ میلیون و ۱۰۵ میلیون تومان عرضه شدند. مدل صندوق‌دار این خودرو نیز با قیمت ۱۰۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دربازار موجود است. پژو ۴۰۵ هم با قیمت ۷۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، قابل خریداری است. پژو پارس اتومات هم در هفته جاری با قیمت ۱۳۱ میلیون تومان مبادله شد.

در خانواده رنو، استپ‌وی اتومات در حال حاضر با قیمت ۱۹۳ میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۷۳ میلیون تومان قرار دارد. ساندرو استپ‌وی و ساندرو با گیربکس معمولی، در حال حاضر با قیمت ۱۵۶ و ۱۴۲ میلیون تومان قابل‌خریداری هستند. همچنین تندر اتومات در حال حاضر ۱۶۲ میلیون تومان در بازار قیمت دارد. تندر E2  در حال حاضر با قیمت ۱۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. پارس‌تندر هم با قیمت ۱۲۷ میلیون تومان داد و ستد می‌شود.

سمند EF7 طی هفته‌ای که گذشت، قیمت ۸۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را در بازار تجربه کرد. همچنین دیگر محصولات خانواده سمند، یعنی دنا‌پلاس و دنا‌پلاس توربو به ترتیب با قیمت ۱۴۰ و ۱۶۰ میلیون تومان، در بازار داد و ستد می‌شود. رانا هم طی هفته‌ای که گذشت ۸۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

قیمت‌گذاری بی‌ضابطه توسط خودروسازان عامل جهش مجدد قیمت خودرو

دولت از بهمن ماه سال گذشته، به خودروسازان اجازه داد تا محصولات خود را بر اساس نرخ حاشیه بازار عرضه نمایند. واگذاری قیمت به بازار در شرایط انحصاری، به معنای واگذاری قیمت به عرضه کنندگان خودرو است. در واقع در این شرایط، عرضه کنندگان (خودروسازان) بر اساس میزان عرضه خودرو در بازار می توانند قیمت را افزایش یا کاهش دهند.

زمانی که قیمت در اختیار عرضه کننده قرار گیرد، عرضه کننده برای تامین سود مورد نیاز خود، مخیر میان دو تصمیم است. یا عرضه خود را افزایش داده و با کاهش قیمت، سود مورد نظر خود را از طریق افزایش فروش تأمین نماید و یا اینکه عرضه خود را کاهش داده و قیمت و حاشیه سود را افزایش دهد.

در این شرایط با توجه به مشکلاتی که تأمین سرمایه در گردش، انبار داری و … دارد، عرضه کننده انگیزه بیشتری برای عدم افزایش تیراژ و کسب حاشیه سودهای بالاتر در بلندمدت خواهد داشت. از همین رو واگذاری قیمت به بازار اگر در کوتاه مدت برای صنعت خودرو با توجه به پیگیری های فراوان دولت مضر نباشد، در بلندمدت حتما مضر خواهد بود.

توزیع نامناسب محصولات عامل دیگر افزایش قیمت خودرو

علاوه بر این، توزیع نامناسب محصولات عامل دیگری است که موجب افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو شده است. به عنوان نمونه فروش خودرو به قطعه سازان بابت طلب خود و یا فروش سبدی محصولات به نمایشگاه داران از این دست موارد است.

این واگذاری محصولات به افراد خاص موجب شده تا تعادل بازار به هم بریزد. از طرف دیگر این توزیع نامناسب موجب شده تا محصولات خودروسازان با قیمت واقعی به دست مصرف کننده واقعی نرسد و آن عده خاص قیمت بازار را تعیین کنند.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.