۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۴۸۸ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

در شرایطی دولت به دنبال اجرای ابر پروژه اسقاط خودروهای فرسوده سنگین طی سالیان آتی است که آمارها نشان می دهد خودروسازان کشور، هنوز هم کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند. داخلی سازی محدود خودروهای سنگین موجب شده که تولید این محصولات در شرایط تحریمی، با چالش مواجه شود. با تأمین نقدینگی از طریق منابع بانک مرکزی به منظور افزایش داخلی سازی خودروهای سنگین، چالش اصلی طرح اسقاطی دولت دوازدهم برطرف خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزیر صنعت در خصوص برنامه تولید خودرو در سال ۹۸ تصریح کرد: حداقل یک میلیون و ۲۲۰ هزار خودروهای سبک و سنگین در سال جاری تولید خواهد شد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: طبق این برنامه ریزی تا پایان امسال حداقل ۲۰ هزار تولید خودروی سنگین خواهیم داشت.[۱]

روند تولید خودروهای سنگین طی ده سال اخیر

این هدف گذاری در شرایطی انجام شده که بررسی ها نشان می دهد طی سالیان اخیر، این میزان تولید هیچگاه محقق نشده است. همچنین در زمانی که کشور در شرایط تحریمی به سر می برد، تولید این میزان خودروی سنگین دور از انتظار است.

مطابق با آمارهای منتشره توسط وزارت صمت، تیراژ خودروهای داخلی سنگین در سال ۸۸، کمتر از ۳۸ هزار دستگاه بوده، اما در سال ۸۹ به بیش از ۴۲ هزار دستگاه رسیده است. این میزان افزایش تیراژ ادامه دار نبود، بطوریکه در سال ۹۰ مجموعا ۴۰ هزار دستگاه خودروی سنگین به تولید رسید.

اما با شروع تحریم های خارجی، صنعت خودرو شرایط جدیدی را تجربه کرد. تحریم های خارجی وابستگی صنعت خودرو به قطعات وارداتی را تأیید کرد. بر این اساس، تولید خودروی سنگین طی سال ۹۱ با کاهش چشمگیر ۲۳ هزار دستگاهی به ۱۷ هزار دستگاه رسید. در سال ۹۲ اوضاع بدتر شد، بطوریکه آمارها نشان می دهد تیراژ تولید خودروهای سنگین در آن سال به کمتر از ۷۵۰۰ دستگاه رسید.

اما در اواخر سال ۹۲ و همزمان با توافق هسته ای برجام، تیراژ تولید خودروسازان مجددا در مدار رشد قرار گرفت. بطوریکه میزان تیراژ خودروهای سنگین از ۷۵۰۰ دستگاه در سال ۹۲ به بیش از ۱۹ هزار دستگاه در سال ۹۶ رسید و رشد ۱۶۳ درصدی را طی ۴ سال تجربه کرد.

با این حال با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها، بار دیگر خودروسازان به دلیل عمق ساخت داخل پائین، با کاهش تیراژ جدی مواجه شدند. کارنامه تولید خودروسازان کشور در سال ۹۷، نشان از افت ۶۲ درصدی تولید محصولات سنگین نسبت به سال گذشته آن است.

چالش داخلی سازی مانع اجرای ابرپروژه اسقاط خودروهای سنگین

از طرفی دولت در سال ۹۶ از طرح نوسازی ناوگان سنگین فرسوده کشور رونمایی کرد. در شرایطی دولت به دنبال اجرای ابر پروژه اسقاط خودروهای فرسوده سنگین طی سالیان آتی است که آمارها نشان می دهد خودروسازان کشور، هنوز هم کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند. مطابق برنامه ریزی های انجام شده، بنا بود تا با اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده سنگین، ظرف مدت سه سال، ۲۰۲ هزار دستگاه خودرو سنگین فرسوده در کشور نوسازی شوند. بر این اساس مقرر شد طی سال اول ۵۰ هزار دستگاه خودروی جایگزین به متقاضیان ارائه شود. این رقم برای سال دوم اجرای طرح ۷۰ تا ۸۰ هزار دستگاه و برای سال سوم ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه پیش بینی شد.

با این وجود، حتی با تولید ۲۰ هزار دستگاه خودروی سنگین در سال جاری، ابرپروژه اسقاط به نتیجه نخواهد رسید. چرا که داخلی سازی محدود خودروهای سنگین موجب شده که تولید این محصولات با چالش مواجه شود.

استفاده از منابع بانک مرکزی برای بهبود داخلی سازی خودروهای سنگین

با توجه به شرایط فعلی کشور (شرایط تحریمی) پیش نیاز اجرا شدن ابرپروژه اسقاط خودروهای سنگین دولت، افزایش داخلی سازی این محصولات است. اصلی ترین عاملی که موجب شده داخلی سازی محصولات سنگین طی این سال ها بهبود نیابد، کمبود نقدینگی است.

استفاده از منابع بانک مرکزی برای تأمین مالی پروژه های تولیدی موجب می شود چالش عدم تأمین نقدینگی برای داخلی سازی قطعات خودروهای سنگین برطرف شود و این منابع در جهت تولید مورد استفاده قرار گیرد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری شاتا کدخبر: ۸۶۳۹۶۰

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.