۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۳۸۸ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲ دسته: دولت و حکمرانی
۰

در هفته های اخیر طرح تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار بررسی کمیسیون های مجلس قرار دارد و نمایندگان و کارشناسان موافق و مخالف نظرات خود را در این زمینه مطرح می‌نمایند. عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، یکی از دلایل تصویب این طرح در کمیسیون را درخواست مستقیم وزیر صمت برای تفکیک این وزارتخانه عنوان کرده است. در مقابل کارشناسان اقتصادی با اشاره به اثرات منفی تشکیل وزارت بازرگانی، تغییر وزیر ناکارآمد را راهکاری مناسب تر در مقایسه با تشکیل این وزارتخانه می‌دانند.

به گزارش مسیر اقتصاد در برنامه هشتم اردیبهشت ماه رهیافت رادیو اقتصاد کارشناسان و نمایندگان مجلس اقدام به بررسی موضوع طرح تشکیل وزارت بازرگانی کردند. در این برنامه آقایان عبدالرضا عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی، عباس پاپی زاده نائب رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی و مهدی سروی کارشناس اقتصادی به طرح نظرات خود پرداختند.

طرح تفکیک وزارت بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی در اواخر سال گذشته با هدف بهبود وضعیت بازار محصولات اساسی توسط برخی از نمایندگان مجلس تقدیم هیات رئیسه مجلس شد.

در حالی طرح تشکیل وزارت بازرگانی برای چهارمین بار طی سال های اخیر در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت که در ۳ مرتبه پیشین نمایندگان مجلس به تفکیک این وزارتخانه ها رای منفی داده بودند.

تشکیل وزارت بازرگانی به نفع واردات خواهد بود

در این برنامه عباس پاپی زاده نائب رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی با اشاره به عواقب و اثرات منفی تشکیل وزارت بازرگانی گفت: سوابق اجرایی این وزارتخانه نشان از واردات محور بودن آن دارد. با ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی شرایط برای تولیدات داخلی بهتر شد و واردات محصولات خارجی کاهش پیدا کرد. این موضوع به صورت کامل در حوزه تولید محصولات کشاورزی مشخص است.

وی افزود: هر زمانی که وزارت بازرگانی از حوزه های تولیدی تفکیک شده و امور ثبت سفارش و واردات کالا به این وزارتخانه واگذار می شود آمار واردات کالا افزایش می یابد. اکثر نمایندگان کمیسیون های صنایع و اجتماعی که به موضوع تشکیل وزارت بازرگانی رای مثبت داده بودند، در حال حاضر با توجه به نظرات کارشناسان و شرایط کشور، مخالف تشکیل این وزارتخانه هستند و قطعا در صحن علنی نیز به آن رای منفی خواهند داد.

درخواست وزیر صمت از دلایل اصلی تصویب طرح در کمیسیون اجتماعی

عبدالرضا عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه با اشاره به چگونگی بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس نیز گفت: کمیسیون اجتماعی طبق قوانین داخلی مجلس در خصوص تغییر ساختارهای دولت تصمیم گیری می کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به طرح تشکیل وزارت بازرگانی رای مثبت دادند و امیدواریم نمایندگان در صحن علنی نیز به این طرح رای مثبت دهند. اصرار رئیس جمهور و درخواست های مکرر وزیر صمت مبنی بر تشکیل وزارت بازرگانی از دلایل مهم تصویب این طرح در کمیسیون اجتماعی بود.

وی گفت: طرفداران این طرح معتقدند در شرایط کنونی بدون وزارت بازرگانی کاهش مشکلات بازار امکان پذیر نیست و با تشکیل این وزارتخانه مشکلات کنونی کاهش خواهد یافت.

لزوم تغییر وزیر ناکارآمد به جای تشکیل وزارت بازرگانی

مهدی سروی پژوهشگر و کارشناس مسائل اقتصادی نیز در خصوص دلایل ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی گفت: بخش های تولید و تجارت یک زنجیره به هم پیوسته است. با ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی وحدت فرماندهی در حوزه های تولید و تجارت حاصل شد. در هیچ شرایطی تفکیک بخش تولید و تجارت باعث بهبود شرایط اقتصادی نخواهد شد؛ چرا که این دو بخش لازم و ملزوم یکدیگر هستند. با تفکیک بخش بازرگانی، واردات قطعا رونق خواهد یافت.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: دلیل اصلی مشکلات کنونی بازار محصولات اساسی مربوط به سیاست های غلط اقتصادی دولت نظیر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاها است. نمایندگان مجلس نباید با روی کار آمدن یک وزیر جدید در یک وزارتخانه، قوانین مصوب خود را به راحتی ملغی کنند و ساختارهای وزارتخانه را متناسب با خواست یک نفر تغییر بدهند.

وی در پایان افزود: انتظار مردم و کارشناسان از نمایندگان مجلس آن است که ناظر بر قوانین مصوب خود باشند. چنانچه وزیر صمت در حال حاضر قادر به اداره امور وزارتخانه خود نیست، باید توسط نمایندگان مجلس مورد بازخواست قرار بگیرد و هر چه سریعتر وزیر جدیدی برای این وزارتخانه انتخاب شود.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.