۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۷۱۱۳ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰ دسته: کشاورزی
۰

طبق گفته کارشناسان برنامه میز اقتصادی شبکه یک، از سال ۱۳۹۸ حدود ۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بابت تامین ارز کالا‌های اساسی کشاورزی پرداخت شده است. برای خودکفایی در تولید این محصولات باید گام جدی در اجرای الگوی کشت، ارائه بسته‌ها و سیاست‌های تشویقی و همچنین بازطراحی ساختار تصمیم‌گیری حوزه کشاورزی برداشته شود.

به گزارش مسیراقتصاد برنامه میز اقتصادی اخبار ساعت ۱۴ در تاریخ ۹ اسفند ماه با حضور کارشناسان دستگاه‌های مختلف بررسی میزان ارز بری کالاهای اساسی کشاورزی و لزوم خودکفایی در غذای اساسی را در دستورکار قرار داد. در این برنامه شاهپور علائی مقدم معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، حسین تاجیک معاون اداره تخصیص ارز بانک مرکزی و مهدی سروی کارشناس اقتصادی حضور پیدا کردند.

۲۵ درصد ارز کشور صرف واردات کالاهای اساسی می‌شود

در ابتدای این گفتگو حسین تاجیک معاون اداره تخصیص ارز بانک مرکزی ضمن اشاره به اهمیت تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی گفت: از سال ۱۳۹۸ تا کنون حدود ۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بابت تامین ارز کالا‌های اساسی حوزه وزارت جهاد کشاورزی در شرایط تحریم اختصاص یافته است. در واقع سالانه حدود ۲۵ درصد ارز کشور صرف واردات کالاهای اساسی می شود.

شاهپور علائی مقدم، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی علت عدم خودکفایی در محصولات اساسی را محدویت منابع آبی و قرار گرفتن کشور در منطقه خشک و نیمه خشک عنوان کرد و افزود تولید محصولات کشاورزی وابسته به متغیرها، حوادث و سوانح غیر مترقبه است که باعث ایجاد محدودیت‌هایی در تولید شده‌ است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: میزان وابستگی کشور به گندم حدود ۴۵ درصد، جو ۵۵ درصد، در ذرت دانه‌ای ۹۰ درصد و در دانه‌های روغنی ۸۵ درصد است.

با ایجاد ساختار و سیاست‌های حمایتی مناسب امکان بهبود وضعیت تولید وجود دارد

در ادامه مهدی سروی کارشناس اقتصادی، عامل اصلی افزایش وابستگی در کالاهای اساسی و همچنین از دست رفتن خودکفایی گندم طی سال‌های اخیر را اقتصاد نابسامان محصولات اساسی دانست و افزود: از یک سو مشکلات ساختاری دولت که اختیارات بخش بازرگانی وزارت جهادکشاورزی را به وزارت صمت واگذارکرد و از سوی دیگر سیاست های نادرست حمایتی در بخش تولید و مصرف با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۱۳۹۷ باعث غیر اقتصادی شدن تولید محصولات اساسی طی سال‌های اخیر شدند.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال با اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات محصولات کشاورزی به صرفه شدند و بازار به سمت واردات تمایل بیشتری پیدا کرد و کشاورزان ما از تولید گندم صرف نظر کرده و به سمت تولید محصولات کم اهمیت و آب بر رفتند. در صورتی که ساختارها و سیاست‌های بخش کشاورزی به درستی اجرا شوند امکان مدیریت محدودیت های اقلیمی و تغییرات آب و هوایی برای بهبود وضعیت تولید محصولات کشاورزی در داخل کشور وجود خواهد داشت.

خودکفایی در محصولات کشاورزی با اجرای کامل الگوی کشت امکان پذیر است

علایی مقدم معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اجرای کامل الگوی کشت را یکی از راه‌های موجود برای دستیابی به خودکفایی در محصولات اساسی دانست و افزود: اجرای الگوی کشت نیازمند سازوکار و چتر حمایتی دولت است تا برای تولید کننده جذابیت و مطلوبیتی جهت تولید محصولات اساسی ایجاد شود. در همین راستا بر اساس بند ب تبصره ۸ قانون بودجه بایستی منابع مورد نیاز برای حمایت از الگوی کشت اختصاص یابد.

لزوم متنوع سازی مبادی واردات برای حفظ امنیت غذایی

در ادامه این برنامه مهدی سروی ضمن اشاره به اهمیت مسئله متنوع سازی مبادی واردات محصولات اساسی گفت: در حال حاضر وضعیت مطلوبی در جهت متنوع سازی مبادی واردات در کشور وجود ندارد. تداوم این مسئله می‌تواند در شرایط تحریم امکان واردات محصولات اساسی را با مشکل مواجه کند. این مسئله در نهایت باعث افزایش قیمت غذای اساسی در داخل کشور می شود.

در پایان حسین تاجیک معاون اداره تخصیص ارز بانک مرکزی در خصوص متنوع سازی مبادی محصولات اساسی گفت: بانک مرکزی همواره در تلاش برای بهبود مسیرهای تامین ارز کالاهای اساسی کشاورزی بوده است و ارز مربوط به واردات محصولات اساسی با اولویت پرداخت کرده است.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.