۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۳۸۵ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشور روسیه در واکنش به تحریم های آمریکا، اقدام به حذف دلار از معاملات بین المللی خود کرده است. این کشور در سال‌های اخیر موفق شده است سهم دلار در پرداخت های خارجی را کاهش دهد و به جای آن به سهم روبل و سایر ارزهای ملی بیفزاید. در حال حاضر ۱۳۶ میلیارد دلار، معادل بیش از ۲۰ درصد از تجارت خارجی روسیه به وسیله ارز ملی این کشور یعنی روبل انجام می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس گزارش منتشر شده توسط شرکت حسابرسی بین المللی فاین اکسپرتیزا، روسیه کاهش استفاده از دلار آمریکا در پرداخت های خارجی با شرکای تجاری خود را مدیریت کرده و به طور قابل توجهی تعداد معاملات و قراردادهای روبلی و یورویی را افزایش داده است.

کاهش استفاده از دلار در پرداخت های روسیه واکنشی به تحریم های آمریکا

تحقیقات این شرکت نشان می دهد «سهم دلار در پرداخت های بین المللی روسیه در سال ۲۰۱۸، در مقایسه با سال ۲۰۱۳، یعنی قبل از اینکه تحریم های آمریکا علیه این کشور اعمال شود، کاهش ۱۲.۶ درصدی داشته است. در عین حال سهم روبل از معاملات روسیه افزایش ۱۴ درصدی و سهم یورو نیز افزایش ۲۶.۶ درصدی داشته است.»

تحریم های اقتصادی در سال ۲۰۱۴ توسط آمریکا و با حمایت اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال شد. این تحریم ها در پاسخ به دخالت روسیه در بحران شرق اوکراین آغاز شد و پس از آن با دلایلی دیگری تشدید شده است.

در همین راستا مقامات روسی نیز طیف وسیعی از اقدامات تلافی جویانه از قبیل کاهش وابستگی به دلار در پرداخت های بین المللی را اتخاذ کرده اند.

۲۰ درصد تجارت خارجی روسیه با روبل انجام می‌شود

در طی دوره پنج ساله اخیر، سهم دلار آمریکا در پرداخت های تجاری روسیه به ۵۶.۱ درصد کاهش یافته و به عدد ۳۳۸ میلیارد دلار رسیده است. سهم قراردادهای تجاری یورو محور ۲۱.۹ درصد، معادل ۱۵۱ میلیارد دلار بوده است. همچنین سهم روبل در پرداخت های بین المللی روسیه به ۲۰ درصد، معادل ۱۳۶ میلیارد دلار رسیده است.

النا تریوبنکوا، رئیس شرکت فاین اکسپرتیزا گفته است «گرایش به سمت عقب نشینی از استفاده از دلار در تجارت خارجی روسیه آشکار است. این حذف دلار راهکار این کشور برای داشتن اقتصاد پایدار و حفاظت از آن در برابر تحریم ها است.»

تریوبنکوا گفته است کاهش وابستگی به دلار بیشتر برای صادرات کالاها صادق است، زیرا قبول پول ملی برای صادرکننده یک عمل طبیعی است.

تدابیر متعدد چین و روسیه جهت دلار زدایی از تجارت دوجانبه

مدیر این شرکت حسابرسی گفته است که آخرین اقدامات روسیه برای دلار زدایی، موجب افزایش سهم معاملات روبل و یوآن در تجارت دوجانبه میان روسیه و چین شده است. سهم پرداخت های روبلی در صادرات روسیه به چین بیش از پنج برابر رشد داشته است. همچنین سهم یوآن در صادرات چین به روسیه ۹ برابر افزایش یافته است.

چین و روسیه در سال های اخیر در راستای کاهش وابستگی خود به دلار در معاملات دوجانبه تدابیر متعددی را در پیش گرفته اند. در هفته های اخیر بانک های روسیه به منظور کاهش وابستگی خود به سیستم سوئیفت، به سیستم پرداخت چینی CIPS پیوسته اند. این سیستم پرداخت چینی نیاز به نظام پرداخت دلاری را کاهش می دهد.

روسیه علاوه بر سیستم CIPS یک سیستم پرداخت بومی مخصوص خود تحت عنوان SPFS راه اندازی کرده است تا در پرداخت های بین المللی خود تهدیدات سوئیفت را برطرف کند. این اقدام دو کشور گامی مهم در راستای مقابله با تهدیدات مالی آمریکا است.

اقدامات آمریکا شرایط را برای حذف دلار آماده می کند

آمریکا با رفتارهای خود علیه کشورها شرایط را به نحوی پیش می برد که کشورها مصمم به حذف دلار از معاملات خود شوند. جایگزین اساسی دلار در معاملات بین المللی استفاده از سازوکار ارزهای ملی کشورها است. عملکرد این سازوکار به گونه ای است که تحت سلطه کشور خاصی قرار ندارد.

این اقدام چین و روسیه در راه اندازی نظامات پرداختی جایگزین نظامات پرداختی دلاری و غربی گام بزرگی در راستای از بین بردن سلطه آمریکا و دیگر کشورهای غربی بر نظام پرداخت های بین المللی است و تحریم های آمریکا که از این کانال اعمال می شود را بی اثر و ناکارآمد خواهد کرد.

منبع: راشاتودی yon.ir/xiY6O

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.