۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۳۳۶ ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵ دسته: دولت و حکمرانی
۰

داووی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اثرات منفی تشکیل وزارت بازرگانی بر اقتصاد ایران گفت: تشکیل این وزارتخانه باعث افزایش ناهماهنگی میان بخش های تولید و تجارت، رونق واردات و به حاشیه رانده شدن تولید خواهد شد. به همین منظور دولت باید به جای اصرار بر تفکیک بخش بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی، اقدام به تکمیل ساختارهای ادغام نماید و شرح وظایف مربوط به ساختارهای جدید وزارت صمت را تعیین و ابلاغ کند.

یوسف داوودی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به وضعیت بازار محصولات اساسی طی ماه های اخیر گفت: متاسفانه دولت ضعف زیادی در کنترل و تنظیم بازار این محصولات دارد.

نماینده مردم سراب و مهربان اظهار داشت: دولت به جای اصلاح سیاست های اقتصادی اصرار بر تغییر ساختارهای خود دارد. به همین منظور نمایندگان مجلس چندی پیش به دنبال اصرارهای دولت اقدام به ارائه طرح تشکیل وزارت بازرگانی کردند.

وی افزود: طرح و لایحه تشکیل وزارت بازرگانی طی سال های گذشته ۳ بار در مجلس مورد بررسی قرار گرفته است و نمایندگان مجلس با توجه به نظرات کارشناسان و سوابق منفی وزارت بازرگانی به آن رای منفی دادند.

۳ تاثیر منفی تشکیل وزارت بازرگانی بر اقتصاد ایران

داوودی با اشاره به اثرات منفی تشکیل وزارت بازرگانی گفت: تشکیل این وزارتخانه باعث چندپارچگی نظام تصمیم گیری در دو حوزه به هم پیوسته تولید و تجارت خواهد شد. به علاوه آنکه با تفکیک بخش بازرگانی از حوزه های تولیدی شاهد به حاشیه رفتن تولید داخلی خواهیم بود.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: در صورت تشکیل وزارت بازرگانی وظیفه اصلی این وزارتخانه توجه به امر تجارت و تنظیم بازار محصولات اساسی خواهد بود و در نهایت بر اساس تجارب قبلی تولید داخلی به حاشیه خواهد رفت.

وی ادامه داد: بنابراین حل مشکلات تنظیم بازار محصولات اساسی با تشکیل وزارت بازرگانی امکان پذیر نخواهد بود و تشکیل این وزارتخانه باعث افزایش ناهماهنگی میان بخش های تولید و تجارت، رونق واردات و به حاشیه رانده شدن تولید خواهد شد.

مغایرت طرح تشکیل وزارت بازرگانی با قوانین و اسناد بالادستی

عضو کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: طرح تشکیل وزارت بازرگانی مغایر با قانون برنامه ششم توسعه بوده و باعث افزایش تشکیلات اداری دولت نیز می شود. همچنین تشکیل این وزارتخانه در مقطع حساس کنونی امری زمان بر بوده و کمکی به مشکلات اقتصادی نخواهد کرد.

داوودی تصریح کرد: دولت به جای اصرار بر تفکیک بخش بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی باید اقدام به تکمیل ساختارهای ادغام نماید و شرح وظایف مربوط به ساختارهای جدید وزارت صمت را تعیین و ابلاغ کند.

نماینده مردم سراب و مهربان در پایان اظهار امیدواری کرد: در سال رونق تولید باید تصمیمات نمایندگان مجلس به نفع تولیدات داخلی باشد و از هرگونه تصمیم خلاف قوانین و اسنادبالادستی پرهیز شود.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.