۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۲۷۸ ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

بحران مالی سال ۲۰۰۸ که از کانال دلار آمریکا سایر کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داد، انگیزه‌ کشور چین برای اصلاح نظام پولی بین المللی و جهانی نمودن یوآن را افزایش داد. چین در راستای بین المللی کردن یوآن، زیرساخت‌های بانکی و پرداختی بین‌المللی مبتنی بر این ارز را ایجاد کرده است. این زیرساخت‌ها اکنون در اکثر کشورهای جهان قابل استفاده است و به عنوان یک نظام پرداخت یوآنی جایگزین نظام دلاری عمل می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد بحران مالی سال ۲۰۰۸ که از کانال دلار آمریکا سایر کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داد، انگیزه های کشور چین برای اصلاح نظام پولی بین المللی و جهانی نمودن یوآن خود را افزایش داد. چین برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ تصمیم به بین المللی کردن یوآن خود گرفت، اما وقوع بحران مالی، عزم چین برای این اقدام را بیش از پیش افزایش داد.

طرح ابتکاری چین برای تجارت بین المللی مبتنی بر یوآن

از اقدامات اساسی که چین در پیش گرفته است تا انحصار نظام پولی دلار محور را به نفع خود بشکند، ایجاد زیرساخت ها و بسترهای لازم برای استفاده دوجانبه و بین المللی از یوآن است. این کشور در قالب طرح ابتکاری معاملات یوآنی در سطح بین المللی، ابتدا در سال ۲۰۰۹ شرایط لازم تجارت یوآنی را برای چند شهر مهم خود با کشورهای جنوب شرقی آسیا و برخی کشورهای دیگر را فراهم کرد.

در قالب این طرح مقدماتی چین این امکان را فراهم کرد که صادرات و واردات میان برخی نقاط چین با هنگ کنگ، ماکائو و کشورهای آسه آن با استفاده از یوآن چین انجام شود. در میانه سال ۲۰۱۰ این طرح ابتکاری توسعه داده شد و شرکای تجاری از تمام نقاط جهان را شامل شد.

شکل دهی مراکز تسویه یوآنی بین المللی جهت بین المللی سازی یوآن

این استفاده بین المللی از یوآن در معاملات دوجانبه میان چین و سایر کشورهای طرف تجاری، تقاضای لازم در راستای ایجاد مراکز و زیرساخت های لازم جهت تجارت فراساحلی یوآنی را فراهم کرد. بدین ترتیب بانک های تسویه ای، بانک های عامل و سیستم های ارتباطی فراساحلی لازم جهت استفاده بین المللی از یوآن شکل گرفت.

اقدام اساسی دیگر چین که بعد از شکل گیری زیرساخت های لازم یوآنی در خارج از چین صورت گرفت، ایجاد سیستم پرداخت بین بانکی CIPS بود. بین المللی شدن یوآن موجب توسعه مراکز و بانک های خارجی و فراساحلی یوآنی شده بود. بدین ترتیب نیاز بود تا جهت تسهیل مبادلات، کنترل تفاوت نرخ یوآن فراساحلی با نرخ یوآن داخلی و همچنین قرارگیری شانگهای در مرکزیت معاملات بین المللی یوآنی، سیستمی مناسبی شکل بگیرد. این سیستم در اصل کارکرد جایگزین سیستم سوئیفت را برای چین ایفا می کند.

ابتکارات چین در ایجاد نظام پرداخت بین‌المللی جایگزین سیستم دلاری

اکنون مجموع این اقدامات چین در راستای بین المللی کردن یوآن، موجب شکل گیری یک نظام پرداخت دوجانبه، چندجانبه و بین المللی یوآنی شده است. این نظام پرداخت، بانک های عامل، بانک های تسویه ای، سیستم های پرداخت و ارز مختص خود را دارد که بدون وابستگی به نظام پرداخت دلاری آمریکا یا دیگر نظامات پرداخت غربی فعالیت می کند.

در نتیجه چین با اتخاذ تدابیر لازم توانسته است وابستگی خود به نظام پولی تحت سلطه غرب را کاهش دهد و خطرات ناشی از بحران و دیگر تهدیداتی که از کانال دلار آمریکا منتقل می شود را به حداقل برساند. نظام پرداخت یوآنی چین، همچنان در مسیر توسعه و بهبود قرار دارد و موجب جذب مشارکت کنندگان خارجی از قبیل تجار و سرمایه گذاران را فراهم آورده است.

این بازار و زیرساخت یوآنی این امکان را فراهم کرده است که معاملات تجاری به جای دلار با یوآن انجام شود، هزینه معاملات بین المللی صادرکنندگان و واردکنندگان کاهش یابد و زمینه تجارت بین الملل برای بنگاه های کوچک و متوسط که امکان تجارت دلاری ندارند، ایجاد شود.

منبع: بانک مرکزی استرالیا yon.ir/vUeX0

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.