۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۲۵۴ ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹ دسته: انرژی
۰

در سال های اخیر به دلیل تحریم های مالی آمریکا علیه ایران، بخشی از روند فروش نفت این کشور از طریق تبادلات غیر دلاری و حتی تهاتری ساماندهی شده است که امکان رصد و تحریم آن از سوی آمریکا وجود ندارد. مقامات آمریکایی نیز به این واقعیت آگاه هستند که ابزار تحریم آن ها تنها درخصوص مبادلات مالی وابسته به نظام دلاری کاربرد دارد و آن ها امکان رصد و تحریم مبادلات غیردلاری را ندارند. برایان هوک، مشاور ویژه وزیر خارجه آمریکا در امور ایران نیز به صراحت اعلام کرده است دولت آمریکا تنها اقدامات «تحریم پذیر» را مشمول قوانین تحریمی خود قرار خواهد داد که در واقع همان استفاده از نظام پولی و مالی مبتنی بر دلار آمریکا به منظور خرید نفت از ایران است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا از حدود یک سال قبل و بعد از خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران، به دیگر کشورهای جهان اعلام کرد باید بین تجارت با ایران و آمریکا، یکی را انتخاب کنند. از آن زمان تا به حال تحریم های ثانویه متعدد دولت آمریکا علیه ایران بار دیگر فعال شده و مانع از همکاری اقتصادی دیگر کشورها با ایران شده است.

به طور خاص در زمینه خرید نفت خام از ایران، دولت آمریکا ابتدا ۶ ماه زمان برای ۸ کشور در نظر گرفت تا تلاش های خود را برای کاهش وابستگی به نفت ایران انجام دهند. اما در روزهای اخیر دولت آمریکا به طور صریح اعلام کرده است با پایان یافتن این مهلت شش ماهه در روزهای آتی، معافیت ها تمدید نخواهد شد.

چین، کره جنوبی، هند، ژاپن و ترکیه خریداران اصلی نفت ایران

در طول این مدت تنها ۵ کشور چین، کره جنوبی، هند، ژاپن و ترکیه به خرید نفت از ایران ادامه دادند و دیگر کشورها خصوصا کشورهای اروپایی، که از زمان توافق هسته ای به جمع مشتریان نفت ایران اضافه شده بودند، به سرعت میزان واردات نفت از ایران را به صفر رساندند.

مقامات آمریکایی اعلام کرده اند این ۵ کشور باید در مهلت کوتاه باقی مانده میزان خرید نفت از ایران را به صفر برسانند  و در غیر اینصورت با تحریم های ثانویه آمریکا مواجه خواهند شد.

خلاصی از مبادلات دلاری تنها راه ایران برای تداوم فروش نفت

اما باید توجه داشت که در طول سال های اخیر به دلیل تحریم های مالی آمریکا علیه ایران، بخشی از روند فروش نفت این کشور از طریق تبادلات غیر دلاری و حتی تهاتری ساماندهی شده است که امکان رصد و تحریم آن از سوی آمریکا وجود ندارد.

به طور خاص شرکت های نفتی چینی متعددی اکنون در بازار ایران فعالیت می‌کنند که بر اساس قرارداد، در ازای همکاری اقتصادی، بشکه های نفت خام ایران را دریافت می‌کنند. چنین مبادله ای بین شرکت های نفتی چین و طرف های ایرانی به هیچ عنوان تحریم پذیر نیست و بخش قابل توجهی از صادرات نفت ایران به چین را شامل می شود.

در حال حاضر تخمین زده شده است که در روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران از طرق قراردادهای غیردلاری و تهاتری صادر می شود و بنابراین آمریکا نمی تواند این بخش از صادرات نفت ایران را با تحریم اقتصادی متوقف کند.

مقامات آمریکایی از عدم توانایی تحریم مبادلات غیردلاری آگاه هستند

حتی مقامات آمریکایی نیز به این واقعیت آگاه هستند که ابزار تحریم آن ها تنها درخصوص مبادلات مالی وابسته به نظام دلاری کاربرد دارد و آن ها امکان رصد و تحریم مبادلات غیردلاری را ندارند.

به طور خاص مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در زمان اعلام خبر عدم تمدید معافیت های خرید نفت از ایران، به این مسئله اذعان کرده است که بخشی از مبادلات مربوط به خرید نفت ایران، از مسیرهای بازار مالی مبتنی بر دلار انجام نمی شود.

تنها اقدامات «تحریم پذیر» تحریم می‌شوند

هچنین برایان هوک، مشاور ویژه وزیر خارجه آمریکا در امور ایران، در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکا حاضر است هر شرکت چینی که به هر نحوی از ایران نفت خریداری کند را تحریم کند، گفته است: «من چنین چیزی نمی گویم، رسانه ها تلاش می کنند این عبارت ها را در دهان من قرار دهند. من گفته ام آمریکا تنها اقدامات تحریم پذیر را تحریم خواهد کرد.»

به طور خاص منظور مشاور وزیر خارجه آمریکا از اقدامات «تحریم پذیر» آن دسته از مبادلات خرید نفت از ایران است که به نوعی از نظام پولی و مالی مبتنی بر دلار استفاده می‌کند؛ چراکه در غیر اینصورت امکان رصد و تحریم آن ها از سوی آمریکا وجود نخواهد داشت.

منبع: بلومبرگ yon.ir/FjcA3

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.