۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۹۲۴ ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

پرداخت تسهیلات به خودروسازان در شرایطی که این شرکت ها، اموال مازاد و بلااستفاده متعددی دارند، اقدام هوشمندانه‌ای نیست. در شرایط فعلی که وزیر صمت، این شرکت ها را ملزم به واگذاری اموال غیرتولیدی و مازاد کرده، ضروری است این دستور با پرداخت تسهیلات به این شرکت ها گره بخورد تا الزام اجرایی داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور یک فرمان اقتصادی، مسیر طراحی شده برای تأمین نقدینگی را پیش پای خودروسازان و قطعه سازان گذاشت.

«واگذاری اموال غیر‌تولیدی و واحدهای تولیدی مازاد» فرمان وزیر صنعت به خودروسازان و قطعه‌سازان است که به گفته رضا رحمانی باید تا انتهای سال، نتایج آن خود را نشان دهد.

لزوم واگذاری اموال غیر تولیدی و واحدهای تولیدی مازاد خودروسازان

طبق دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت فروش اموال غیر تولیدی (همانند سهام بانکی) باید تا شهریور امسال به پایان برسد. همچنین خودروسازان تا پایان سال فرصت دارند که اموال تولیدی مازاد خود را به فروش برسانند.

منظور از اموال تولیدی مازاد، واگذاری سهام یا شرکت های تولیدی است که نگهداری آنها برای خودروسازان ضرورتی ندارد. واحدهای قطعه سازی مازاد که شرکت های خودروسازی در سالیان اخیر اقدام به تأسیس آن کرده اند از این دست اموال تولیدی مازاد به حساب می آیند.

لزوم واگذاری سهام بانک پارسیان و فروش املاک مازاد توسط ایران خودرو

به عنوان نمونه واگذاری سهام بانک پارسیان توسط ایران خودرو اقدام اولویت داری است که نقدینگی قابل توجهی در اختیار این خودروساز قرار می دهد. لازم به ذکر است با نگاهی به لیست سهامداران بانک پارسیان (نمودار ذیل) متوجه می شویم که حدود ۳۳ درصد سهام بانک پارسیان در اختیار گروه صنعتی ایران خودرو قرار دارد.

با این حال سهام بانکی تنها بخشی از اموال غیر تولیدی خودروسازان است. بررسی ها نشان می دهد خودروسازان سرمایه گذاری ویژه ای در بخش املاک نیز کرده اند. به عنوان نمونه شرکتی تحت نام «ایران خودرو سازه» با هدف توسعه بخش ساختمان کروه صنعتی ایران خودرو از اواخر دهه ۶۰ فعالیت می کند. لذا فروش این قبیل دارایی ها نیز باید از برنامه های شش ماه آتی این گروه صنعتی باشد.

آزاد شدن سرمایه بلوکه شده خودروسازان با واگذاری شرکت های زیرمجموعه

در حال حاضر به دلیل سهام داری چرخه ای که در ایران خودرو و سایپا وجود دارد، بخشی از سرمایه این دو شرکت بلوکه شده است. در این مدل سهام داری سرمایه مورد نیاز برای خرید سهام شرکت مادر، از سرمایه خود شرکت مادر برداشته می شود. لذا تنها در صورت واگذاری سهام این شرکت ها به شرکتی خارج از گروه ایران خودرو و سایپا، این سرمایه بلوکه شده آزاد می شود. در نمودارهای ذیل ارتباط شرکت های زیرمجموعه دو خودروساز بزرگ کشور با شرکت مادر مشخص است.

در این باره یک منبع آگاه در ایران خودرو از واگذاری ۴۵۷ میلیارد ریال سهام شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو در نیمه نخست سال ۹۷ خبر داد و تاکید کرد که منابع حاصل از واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو و املاک، صرف تامین نقدینگی برای سرمایه در گردش تولید محصولات، بازپرداخت تسهیلات دریافتی و کاهش هزینه‌های مالی، سرمایه‌گذاری به‌منظور ارتقا و تولید محصولات جدید و در نتیجه افزایش سودآوری شرکت شده است.[۱]

پرداخت تسهیلات به خودروسازان مشروط به واگذاری اموال مازاد

خودروسازان در سال هایی که با مشکلات تحریم روبرو نبودند و دردسری در عرضه و تقاضای محصولات داخلی وجود نداشت، به جای توسعه محصول و یا ارتقای کیفی محصولات داخلی اقدام به خرید اموال غیر تولیدی یا تولیدی مازاد نموده اند. حال در شرایط فعلی که با چالش تأمین نقدینگی مواجه شده اند، به دنبال این هستند که تسهیلات بانکی دریافت نمایند.

پرداخت تسهیلات به خودروسازان در شرایطی که این شرکت ها، اموال مازاد و بلااستفاده متعددی دارند، اقدام هوشمندانه ای نیست. در شرایط فعلی که وزیر صمت، این شرکت ها را ملزم به واگذاری اموال غیرتولیدی و مازاد کرده، ضروری است این دستور با پرداخت تسهیلات به این شرکت ها گره بخورد تا الزام اجرایی داشته باشد.

پینوشت:

[۱] دنیای اقتصاد کدخبر: ۳۵۱۶۸۱۶

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.