۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۳۷۴ ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دولت فعلی آمریکا اجرایی نمودن «معامله قرن» را راهکاری برای پایان دادن به منازعه ۷۰ ساله بین فلسطین و اسرائیل می داند و قصد دارد از طریق آن روابط بین این رژیم جعلی و کشورهای عربی منطقه را اصلاح نماید. از این رو آمریکا قصد دارد در قالب این طرح و با هدف همراه نمودن مردم فلسطین و کشورهای عربی، ۶۵ میلیارد دلار در این کشورها سرمایه گذاری نماید. با اینحال بسیاری از کارشناسان آمریکایی و عربی معتقدند این طرح نیز به سرانجام نخواهد رسید.

به گزارش مسیر اقتصاد «معامله قرن» طرحی است که از سوی دولت فعلی آمریکا با هدف تقویت مواضع رژیم اشغالگر اسرائیل در منطقه مطرح شده است. اجرایی نمودن این طرح دست کم در طول ۲ سال اخیر به طور جدی در دستور کار دولت آمریکا قرار داشته است و بر اساس آن اسرائیل، در ازای دریافت امتیازهای گسترده و فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌های بیشتری از مناطق فلسطین اشغالی به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند.

«معامله قرن» معامله ای نابرابر

در واقع امتیازی که قرار است از طرف اسرائیل و آمریکا برای مردم فلسطین در نظر گرفته شود، امکان تشکیل دولت موقت است؛ اما در ازای آن مردم فلسطین نه تنها باید حاکمیت رژیم غاصب اسرائیل بر بخش های وسیع اشغال شده از سرزمین خود را بپذیرند، بلکه باید بخش های بیشتری از خاک خود، شامل نیمی از کرانه باختری رود اردن و بخشی از بیت‌المقدس شرقی را نیز تقدیم اسرائیل نمایند.

علاوه بر این بیت المقدس به طور رسمی به عنوان پایتخت اسرائیل شناخته خواهد شد و شهر ابودیس نیز به عنوان پایتخت دولت فلسطین در نظر گرفته می‌شود؛ و فلسطینیان نیز از «حق بازگشت» خود که طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت، از آن بهره مند هستند، محروم خواهند شد.

سرمایه‌گذاری ۶۵ میلیارد دلاری آمریکا برای همراه نمودن اعراب با اسرائیل

دولت فعلی آمریکا این معامله را راهکاری برای پایان دادن به منازعه ۷۰ ساله فلسطین و اسرائیل می داند و قصد دارد از طریق آن روابط بین رژیم اسرائیل و کشورهای عربی منطقه را نیز به سمت دوستی و توسعه سوق بدهد؛ اما همانطور که از ظاهر این معامله مشخص است، فاقد جذابیت برای طرف فلسطینی است و علاوه بر این مورد انتقاد بسیاری از کشورهای عربی نیز قرار گرفته است.

از این رو دولت آمریکا قصد دارد توافقات اقتصادی و به طور خاص سرمایه گذاری خارجی گسترده در فلسطین و دیگر کشورهای عربی منطقه را در این معامله وارد کند تا بر جذابیت آن بیفزاید.

تاکنون مقامات و نهادهای رسمی دولت آمریکا، جزئیاتی در این خصوص منتشر نکرده اند اما منابع آگاه معتقدند مجموع سرمایه گذاری در نظر گرفته شده برای این طرح در حدود ۶۵ میلیارد دلار است؛ که قرار است ۲۵ میلیارد دلار آن در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن سرمایه گذاری شود و بیش از ۴۰ میلیارد دلار آن نیز در کشورهای عربی منطقه سرمایه گذاری گردد.

سرمایه گذاری طعمه آمریکا برای همراه نمودن مصر، اردن و لبنان

تاکنون کشورهایی همچون مصر، اردن و لبنان به طور صریح از همراهی با معامله قرن سرباز زده اند. اما آمریکا قصد دارد میزان مشارکت آن ها در این معامله را به عنوان معیاری برای اختصاص سهم به آن ها از سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری پیشنهادی خود قرار دهد؛ تا به این طریق آن ها را برای مشارکت در این طرح مجاب نماید.

کشورهای عربی اکنون با مشکلات گسترده ای از جمله رکود و بیکاری مواجهند و تمایل زیادی برای سرمایه گذاری خارجی دارند. آمریکا نیز با اطلاع از این مسئله قصد دارد با وارد نمودن جنبه های اقتصادی، حاکمان کشورهای عربی را با طرح خود همراه نماید.

در این راستا نماینده ویژه دولت آمریکا در امور مربوط به معامله قرن، در ماه های اخیر به بسیاری از کشورهای منطقه از جمله امارات، ترکیه، عمان و بحرین سفر کرده تا با مقامات رسمی این کشورها درخصوص جزئیات طرح آمریکا مذاکره نماید.

معامله قرن محقق نخواهد شد

اما بسیاری از کارشناسان آمریکایی و عربی معتقدند حتی با وجود وعده آمریکا به سرمایه گذاری ۶۵ میلیارد دلاری در منطقه، این طرح نیز مانند دیگر برنامه های قبلی آمریکا با شکست مواجه خواهد شد؛ چراکه کشورهای عربی و به طور خاص مردم فلسطین حاضر نخواهند شد امتیازات گسترده مطرح شده در معامله قرن را برای رژیم اشغالگر اسرائیل به رسمیت بشناسند.

علاوه بر این آنطور که از سوی برخی منابع مطرح شده، آمریکا قصد دارد از دارایی های خارجی کشورهای عربستان و امارات به منظور سرمایه گذاری در کشورهای عربی هزینه کند و این گمانه زنی نیز به طور فزاینده ای احتمال شکست معامله قرن را افزایش داده است.

منبع: نیویورک تایمز yon.ir/nUkpV

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.