۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۱۱۵ ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸ دسته: مسکن کارشناس: علی ملک زاده
۱

در شرایط ناپایدار اقتصادی، برخی افراد توصیه می کنند که می توان برای حفظ سرمایه و کاهش آسیب های ناشی از نوسانات اقتصادی، سرمایه ها را وارد بخش املاک کرد. این دیدگاه علاوه بر اینکه قیمت مسکن را بالا می برد، مانعی جدی برای تامین منابع تولید ایجاد می کند. تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد بهترین گزینه برای حفظ سرمایه در نوسانات اقتصادی همزمان با استفاده بهینه از آن به نفع تولید، بازار سرمایه است.

به گزارش مسیر اقتصاد تلاطمات و نوسانات اقتصادی موجب می شود تا رفتار فعالان اقتصادی و مردم تغییر کند. در این شرایط افراد برای جلوگیری از آسیب های نوسانات قیمتی و کاهش ارزش پول، دست به اقداماتی برای حفظ توان اقتصادی خود می زنند.

حفظ سرمایه با خرید مسکن به زیان تولید و اقتصاد کشور است

یکی از پناهگاه هایی که در چنین شرایط اقتصادی، اشتباها به عنوان نقطه امن حفظ سرمایه و ثروت افراد معرفی می شود، مسکن است. در واقع به افراد توصیه می شود تا برای حفظ سرمایه خود تا بعد از رسیدن به ثبات، پول خود را با خرید املاک بلوکه کنند.

اما این اقدام نه تنها از نوسانات اقتصادی جلوگیری نمی کند، بلکه موجب افزایش قیمت و التهاب در بازار مسکن به عنوان یک کالای اساسی می شود. به طور مثال علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه تلویزیونی در آذر سال ۹۷ گفت: مسکن بهترین جایی است که می‌تواند ثروت مردم را حفظ کند؛ اما بازار ارز چنین نیست.[۱]

کاهش دسترسی به املاک با ایجاد تقاضای کاذب

تامین مسکن متناسب با نیاز خانوار یکی از وظایف اصلی حکومت است. مردم و فعالان اقتصادی نیز باید برای تحقق این هدف کمک کنند. لذا انجام فعالیت های غیرمولدی مانند خرید و فروش مسکن و خرید خانه به قصد کسب سود و حفظ سرمایه، موجب ایجاد تقاضای کاذب در بازار می گردد.

تقاضای کاذب و غیرمصرفی در بازار مسکن با هر انگیزه ای که ایجاد شده باشد، افزایش قیمت را در پی خواهد داشت. از طرف دیگر نیز سرمایه ها به دلیل نگرانی از آینده شرایط اقتصاد از فعالیت های تولیدی فاصله می گیرند.

در سال پیش رو که توسط مقام معظم رهبری به نام سال «رونق تولید» نامگذاری شده است، حفظ و تقویت انگیزه انجام فعالیت های تولیدی ضروری است. همچنین شرایط غیرقابل پیش بینی اقتصاد کشور نیز سرمایه گذاران و مردم را با تردید جدی در پیشبرد فعالیت های تولیدی و تامین منابع مالی مورد نیاز آن مواجه کرده است.

به نظر می رسد اثرات ناشی از کاهش ارزش پول و نوسانات قیمتی را باید به بازار دیگری به جز بازار کالاهای اساسی نظیر مسکن منتقل کرد. در غیر این صورت علاوه بر اینکه فعالیت های غیرمولد تشویق شده اند، با افزایش قیمت املاک، تامین مسکن جوانان، اقشار کم درآمد و فعالیت های نوظهور تولیدی با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

بازار سرمایه بهترین گزینه برای سرمایه گذاری

تغییرات قیمت حقیقی مسکن در کنار تغییرات قیمت سهام برای دو گروه کشور توسعه یافته و نوظهور اقتصادی نشان می دهد نوسانات بازار سهام، به صورت چشمگیری بیش از بازار مسکن است. این مسئله نشان می دهد نوسانات اقتصادی اگر هم ناگزیر به وجود آیند، باید به سمت بازار سهام هدایت شوند و نه بازار مسکن.

به عبارت دیگر ضربه گیر اقتصاد و محل پذیرش ریسک و نوسانات شدید در اقتصادها، بازار سهام است.[۲] این موضوع نشان می دهد که کشورهای توسعه یافته و نوظهور اقتصادی اهمیت کالای مسکن را شناخته و نوسانات موجود در اقتصاد را به وسیله بازار سرمایه کنترل می کنند.

ورود منابع به بازار سرمایه کمک به تولید و اقتصاد کشور است

مزیت ورود سرمایه ها به بازار سهام این است که فعالیت در این بازار در مقایسه با خرید و فروش در بازار مسکن، فعالیتی مولد محسوب می شود و می تواند برای تامین مالی واحدهای تولیدی موثر واقع شود.

همچنین سرمایه ها در بازاری مانند مسکن قفل نمی شود و با ورود به بازار سرمایه در صورتی که از طریق سازوکارهایی همچون افزایش سرمایه و صندوق های پروژه باشد، حجم سرمایه در گردش اقتصاد افزایش می یابد.

پینوشت:

[۱] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۷۳۸۳۶

[۲] مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، گزارش طرح مطالعاتی بخشهای اقتصادی، جلد سوم، مسکن و مستغلات، ص ۳۶

انتهای پیام/ راه و ساختمان

  1. امروزه بنگاهها ودلالآن وملکداران در دیوار مسابقه افزایش قیمت مسکن در تبریز و شهرک اندیشه وسهندگذاشته اند وقيمتها رابه سه برابر رسانده با وام اوراقی کنارش است که باهم چهاربرابرميشودوهرچندروزده میلیون به مبلغ نقدی افزایش ميدهندواخلآل و ناامنی و هرج مرج ودلبخواهی ابجادکردند وبه سودباداورده ميرسند و این خواسته وهدف دشمن است ومسکن و مملکت را ویران میکنند و اگر قانون هست نقض قانون ميکنندواگرنيست که هیچ.اصلا هرکی هرکيه وچقدردوست دارد قیمت به ملک خوددرديوار ثبت میکنند.وام اوراقی که به سند ملکداران تعلق میگیرد نقدینگی راافزايش میدهد ملکداران رفع نیاز مالی ميکنندنميفروشندياقيمتي چهار برابری همراه با وام درديوار ثبت میکنندواینکارها موجب خشنودی دشمن است ودولت مقصر است وجوابگوکه سیاست غلط اش مملکت و اجاره نشینها و مسکن را ویران کرد این وامها و سایتها حذف شود هرج مرج گران را مجازات کنند قیمتها به قبل برگرددثبات وارامش باشدوپولها به فرموده مقام منزه و معظم رهبری به ساخت وساز وتوليدارزان قیمت مسکن و اشتغال صرف شوداین مقابله با دشمن است نه رسیدن دلالان وملکداران به سودباداورده...و ناامنی و هرج مرج ودلبخواهي و اخلال وهرکي هرکی و عدم رسیدگی وبه حال خود رها کردن این اخلال گران و هرج مرج گران ملکداران.لذادولت باید به اجاره نشینها خسارت وضرر زيان داده صاحب مسکن کند نه اینکه به ملکداران مسکن بدهدنگرفته به قیمت روز درديوار آگهی فروش ثبت ميکنند.عوض تولید به رسیدن سودباداورده دلبخواهي گران وملکداران، سیاست و توجه شده است که این خواسته دشمن چیزی بیش نیست

    ۱۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.