۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۰۷۰ ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹ دسته: کشاورزی
۰

حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس گفت: این طرح به دلیل داشتن بار مالی برای دولت مغایر با اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی است و برای بررسی و تصویب آن در مجلس باید دولت لایحه دیگری به مجلس ارسال کند. علاوه بر این با توجه به مغایرت های قانونی طرح تشکیل وزارت بازرگانی با قوانین بالادستی، در صورت تصویب آن در مجلس، شورای نگهبان به آن ایراد خواهد گرفت.

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به طرح احیای وزارت بازرگانی در مجلس و ایرادات قانونی این طرح اعلام کرد: طرح تشکیل وزارت بازرگانی با برخی از قوانین مغایرت دارد.  برخی از نمایندگان مجلس به دلیل اصرارهای مکرر دولت طرحی به منظور تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس تقدیم هیات رئیسه کردند.

نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این طرح در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی در حالی بررسی است و کلیات آن نیز مورد تایید اعضای این کمیسیون قرار گرفته است.

تشکیل وزارت بازرگانی نیازمند ارائه لایحه از سوی دولت است

حسینی در خصوص ایرادات قانونی طرح تشکیل وزارت بازرگانی نیز گفت: با توجه به مفاد طرح از آنجایی که تشکیل این وزارتخانه بارمالی برای دولت خواهد داشت مخالف اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی است و برای بررسی آن در مجلس باید دولت لایحه دیگری به مجلس ارسال کند.

وی اظهار داشت: طرح تشکیل وزارت بازرگانی همچنین باعث بزرگ شدن ساختارهای دولتی خواهد شد و این موضوع نیز مغایر با قانون برنامه ششم توسعه است.

این نماینده مجلس افزود: مغایرت طرح با اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی باعث می شود چنانچه مجلس نیز به آن رای مثبت دهد، شورای نگهبان ایراد قانونی به آن وارد کرده و آن را تصویب نخواهد کرد.

دلایل رد طرح تشکیل وزارت بازرگانی در سال های گذشته

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص طرح تشکیل وزارت بازرگانی گفت: این طرح بارها در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و نمایندگان مجلس به آن رای منفی دادند.

نماینده مردم تفرش و آشتیان دلیل مخالفت نمایندگان مجلس با طرح های قبلی تشکیل وزارت بازرگانی را مغایرت های قانونی و ایجاد ناهماهنگی میان متولی تولید و بازار دانست و خاطر نشان کرد: در آخرین بررسی این لایحه نیز کمیسیون مشترکی متشکل از نمایندگان تمامی کمیسیون ها تشکیل شد که در نهایت کلیات این لایحه در این کمیسیون و صحن علنی مجلس رای نیاورد.

تشکیل وزارت بازرگانی امری زمان بر بوده و کمکی به اقتصاد نخواهد کرد

حسینی در خصوص دلیل اصرار دولت بر تشکیل وزارت بازرگانی گفت: ادعای دولتمردان این است که با تشکیل این وزارتخانه بخش بازار محصولات اساسی دارای متولی تخصصی می شود و بهتر مدیریت خواهد شد. اا به اعتقاد بنده و برخی دیگر از نمایندگان مجلس تغییر ساختارها در شرایط کنونی زمان بر بوده و کمکی به اقتصاد کشور نخواهد کرد و برای حل مشکلات باید سراغ تغییر سیاست های اقتصادی رفت.

حسینی اظهار داشت: به نظر می رسد با توجه به دلایل قبلی مجلس برای رد طرح تشکیل وزارت بازرگانی این بار نیز نمایندگان با آن مخالفت خواهند کرد و دولت نیز باید به جای اصرار بر تشکیل این وزارتخانه، اصلاح مدیریتی را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.