۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۹۷۲ ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بهترین روش برای حمایت از تولیدات داخلی، افزایش میزان تقاضا از طریق بازارسازی برای آنهاست؛ که به مراتب نتایج بهتری در مقایسه با حمایت از سمت عرضه دارد. بدین منظور برای «رونق تولید» ضروری است تا «خرید کالاها و خدمات مورد نیاز دولت از تولیدکنندگان» و «اعطای وام ریالی به خریداران داخلی و خارجی کالاهای ایرانی» در دستور کار دولت قرار گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد رهبر انقلاب مطابق با روال سال های اخیر، رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را مهمترین برنامه کشور در سال پیش رو بیان کردند و بر همین اساس، شعار «رونق تولید» را برای سال جاری برگزیدند.

در این میان وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه خطیری برای تحقق شعار سال بر عهده دارد. در واقع این وزارتخانه یکی از مهم‌ترین پیشران‌ های حرکت کشور به سمت رونق اقتصادی به شمار می‌رود و بایستی تعامل سازنده خود با سایر بخش های تولیدی و صنعتی کشور را بهبود بخشد.

حمایت عرضه محور از تولید، دستور کار وزارت صمت در سالیان اخیر

بررسی ها نشان می دهد تمرکز اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از شرکت ها و تولیدکنندگان، عمدتا از طرف عرضه است؛ بدین صورت که حمایت اصلی این وزارتخانه از واحدهای تولیدی، تنها به ارائه تسهیلات به منظور افزایش میزان تولید خلاصه می شود و این رویه طی سال های اخیر جاری بوده است.

اما به منظور «رونق تولید» نباید تنها محدود به حمایت از طرف عرضه شد. اگر چه تأمین مالی یکی از چالش های تولیدکنندگان در حال حاضر به شمار می رود، اما عمده مشکلات تولیدکنندگان مربوط به طرف تقاضا می شود.

حمایت تقاضامحور راهبرد دولت برای «رونق تولید»

بنابراین بهترین روش برای حمایت از تولیدات داخلی و تحقق شعار سال، افزایش میزان تقاضا از طریق بازارسازی برای آن هاست که به مراتب نتایج بهتری در مقایسه با حمایت از سمت عرضه دارد.

خرید کالا و خدمات مورد نیاز دولت از تولیدکنندگان و اعطای وام ریالی به خریداران داخلی و خارجی کالاهای ایرانی از قبیل اقداماتی است که مصداق حمایت دولت از طرف تقاضا است.

ایجاد سامانه خرید کالاها و خدمات دولتی  

در این راستا یکی از مهمترین الزامات تحقق شعار سال، توجه بخش های دولتی و حاکمیتی به خرید کالاهای دولتی است. به دلیل امکان جهت دهی راحت تر بخش دولتی نسبت به بخش خصوصی، ترجیح خرید محصولات داخلی در بخش دولتی از اولویت بیشتری برخوردار است.

بنابراین راه اندازی سامانه جامع خرید دولتی، یک اقدام اولویت دار برای رونق تولید ملی است. متولی راه اندازی این سامانه بایستی وزارت صمت باشد.

الزام مدیران به ثبت محصولات مورد نیاز خود در این سامانه پیش از اقدام به واردات، شناسایی شرکت های تولید کننده داخلی و ثبت اطلاعات آن ها در سامانه و اعلام عمومی محصولات مورد نیاز سال های آتی توسط نهادهای دولتی و حاکمیتی، از جمله مواردی است که باید در این سامانه وجود داشته باشد.

اعطای وام ریالی به خریداران کالاهای ایرانی

اعطای وام ریالی به خریداران داخلی و خارجی کالاهای ایرانی از دیگر اقدامات هوشمندانه در این زمینه است. یکی از مشکلات فعلی تولیدکنندگان داخلی «بازار سازی» است که با این اقدام می توان امیدوار بود که بخشی از این مشکلات مرتفع شود. به عنوان نمونه می توان برای خریداران داخلی کالاهای ایرانی کارت خرید اعتباری در نظر گرفت.

همچنین دولت می تواند به خریداران خارجی کالاهای ایرانی به صورت ریالی وام پرداخت نماید. پرداخت این نوع وام یکی از روش‌های متداول به منظور افزایش میزان صادرات است. بخش قابل توجهی از صادرکنندگان کالاهای ایرانی می توانند در ازای محصولات صادراتی، از داخل منابع ریالی دریافت نمایند و برای این منظور نیازی به هزینه کرد منابع دلاری کشور نیست.

در این صورت پول ملی نیز تقویت می شود و امکان تأمین منابع مالی لازم در این طرح، از روش های دیگری همچون خط اعتباری بانک مرکزی و یا منابع بانکی نیز فراهم خواهد بود.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.