۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۹۶۴ ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

پس از وقوع سیل در چندین استان ایران، کشورهای مختلفی از جمله عراق، لبنان و فلسطین به هر نحو ممکن با سیل زدگان ایرانی ابراز همدردی کرده و اقدام به جمع آوری کمک های مردمی برای سیل زدگان نمودند. این در حالی است که آمریکا با مسدود کردن حساب های هلال احمر جمهوری اسلامی، راه هرگونه کمک نقدی از طرف مردم خارج از ایران یا ایرانیان مقیم خارج را بسته است.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از وقوع سیل اخیر در کشور که تلفات جانی و خسارات مالی قابل توجهی بر ملت ایران تحمیل کرد، بسیاری از مردم کشورهای منطقه ضمن ابراز همدردی با ملت ایران، اقدام به جمع آوری کمک برای سیل زدگان ایرانی نمودند. در این میان نام کشور هایی همچون عراق، لبنان و فلسطین به چشم می خورد.

حمایت مردم عراق و لبنان از سیل زدگان ایرانی

جنبش نجباء عراق ۱۱ فروردین با برپایی کمپینی تحت عنوان «زیر آتش بودیم و‌ ما را یاری کردید، حالا شما زیر آب هستید و نوبت یاری ما رسیده است»، دفاتر نمایندگی خود در استان‌های بغداد، بصره، نجف، کربلا، دیوانیه، دیاله، بابل، میسان، مثنی، ذی‌قار و صلاح الدین را به عنوان مراکز دریافت مساعدات اعلام عمومی کرده است.[۱]

مردم لبنان نیز در پویشی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مردم سیل زده کردند. آن ها نیز با شعار «زیر آتش بودیم، کمکمان کردید، شما گرفتار آب شدید نوبت ما است که کمک کنیم»، این اقدام انسان دوستانه را انجام می‌دهند.[۲]

ابراز همدردی کودکان فلسطینی با سیل زدگان

در این میان کودکان فلسطینی نیز با راه‌اندازی یک پویش، با درگذشتگان سیل اخیر در ایران ابراز همدردی کردند. در این پیام محبت‌آمیز که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، آمده است:

«ما با شماییم، چون شما با ما هستید. وفادار شماییم، چون شما وفادار ما هستید. خانواده ما شیراز، آق قلا. فلسطین دوستدار شماست».

جنبش جهانی مستضعفین به بهانه سیل در ایران

سیل اخیر در ایران، به رغم ویرانی های عظیمی که بر جای گذاشت، نکات مثبتی داشت که شایان توجه است؛ از جمله واکنش مردم و گروه های مختلف در کشورهای دوست و هم پیمانان ایران در منطقه.

این در حالی است که برخی متفکران و تحلیلگران از داخل و خارج کشور، ایران را کشوری تنها می دانند که در معادلات بین المللی نقش تعیین کننده ای ندارد. حرکت اخیر مردم کشور های مختلف منطقه در حمایت از سیل زدگان ایران، فرضیه انزوای ایران را به کلی زیر سوال می برد و نشان می دهد ایران نه تنها به انزوا کشیده نشده، بلکه رهبری جنبش جهانی مستضعفین را نیز بر عهده دارد.

آمریکا دشمن مردم ایران است یا حکومت جمهوری اسلامی؟

از طرفی اقدامات آمریکا در قبال سیل در ایران بسیار متفاوت و جالب توجه است. سخنگوی وزارت امورخارجه در این زمینه گفته است: آمریکا حساب های هلال احمر را مسدود کرده و با این اقدام عملا کمک رسانی از کشورهای دیگر به مردم سیل زده را مختل کرده است؛ با توجه به بلوکه بودن حساب های هلال احمر هیچ شهروند خارجی یا ایرانی مقیم خارج نمی تواند کمکی به مردم سیل زده ارسال کند.[۳]

هرچند آمریکایی ها در مقام شعار با مردم ایران اظهار دوستی می کنند و فقط حکومت جمهوری اسلامی را دشمن خود می خوانند، اما چنین اقدامات ضد بشری نشان از عداوت آمریکا با همه مردم ایران دارد.

معمولا حتی در شرایط سخت و اضطراری تمام سیستم های بانکی مسدود نمی شوند و امکان ارسال کمک‌های بشر دوستانه و انسانی به مردم از طریق نهادهایی مثل صلیب سرخ و هلال احمر وجود دارد؛ اما آمریکا در یک رویکرد ضد انسانی و ظالمانه تمام مسیرهای کمک رسانی به مردم سیل زده را مسدود کرده است‌.[۴]

خطر انزوا برای ایالات متحده

چنین اقدامات ضدبشری، تحت هیچ شرایطی حتی برای کشورهایی که با جمهوری اسلامی دشمنی دارند، پذیرفته نیست. این رفتار نشان از عدم پایبندی آمریکا به هیچ یک از آرمان ها و ارزش های انسانی دارد.

برای دولت آمریکا تنها چیزی که اهمیت دارد، منافع خودش است. طبیعی است دولتی که برای تامین منافع اقتصادی و سیاسی خود از کشتن هزاران زن و کودک بی گناه در یمن، عراق، فلسطین و اقصی نقاط جهان ابایی ندارد، به راحتی از بلایای طبیعی نیز برای اعمال فشار بر ملت ایران سوءاستفاده می کند.

البته این اولین بار نیست که آمریکا دست به چنین اقداماتی زده است. آمریکا هرچند به خاطر اعمال ضدبشری خود همواره مورد عتاب و مخالفت کشورهای مختلف قرار می گیرد، اما با ادامه دادن این سیاست ها انزوای خود از معادلات بین المللی را تسریع می نماید.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری العالم، کد خبر: ۴۱۴۲۲۳۱

[۲] خبرگزاری تسنیم، کد خبر: ۱۹۷۸۳۱۸

[۳] خبرگزاری خبرآنلاین، کد خبر: ۱۲۴۶۲۸۶

[۴] همان

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.