۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۱۸۱ ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

پس از طغیان رودخانه میسوری در آمریکا و وقوع سیلاب در برخی از ایالت های این کشور، بسیاری از کشاورزان و دامداران دچار خسارت های فراوان شده اند. در این راستا دولت آمریکا در سرفصل های مشخصی از لایحه بودجه سال جاری، قصد دارد کمک های اضطراری فراوانی را برای جبران خسارات کشاورزان ایالت های سیل زده در نظر بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد در پایان فصل زمستان و آغاز بهار در برخی از ایالت های آمریکا همچون نبراسکا، میسوری و کانزاس، باران های شدید موجب بالا آمدن آب رودخانه میسوری شده و باعث طغیان رودخانه و وقوع سیلاب می شود.

طغیان رودخانه میسوری در سال جاری تا کنون دست کم سه قربانی داشته، صدها خانه را تخریب کرده و میلیاردها دلار خسارت در آمریکا برجا گذاشته است و طبق پیش بینی کارشناسان هواشناسی این کشور خطر سیل تا ماه مه پابرجا خواهد بود.

بررسی ها نشان می دهد خسارات سیل در ایالت نبراسکا شدیدتر بوده به نحوی که حدود ۲ هزار خانه و ۳۴۰ واحد تجاری خسارت دیده یا به طور کامل تخریب شده است. خسارت املاک و دارایی ها به یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار رسیده است و پیش بینی می شود میزان خسارات به بیش از رقم فعلی افزایش یابد.

خسارات شدید سیل به کشاورزان ایالت های مختلف آمریکا

همچنین خسارات وارده بر کشاورزان در سیل جدید، باعث وخیم شدن وضعیت کشاورزان مناطق سیل زده شده است و نگرانی دولتمردان آمریکایی را برای جبران خسارات وارده بر کشاورزان افزایش داده است.

بر اساس اطلاعات مقامات محلی سیلاب اخیر در برخی از ایالات های این کشور در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده و باعث خسارات جبران ناپذیری در بخش زراعت، دامداری و سیلوهای ذخیره سازی نهاده های دام و طیور این نواحی شده است.

طبق اعلام مقامات محلی ایالت آیووا حدود ۲۱۴ میلیون دلار خسارت ناشی از سیل در این ایالت بوده و ۱۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی زیر آب رفته است. میزان خسارات وارده سیل در ایالت نبراسکا شدیدتر بوده و پیش بینی ها نشان از خسارت ۵۰۰ میلیون دلاری سیل به زمین های کشاورزی و دامداری کشاورزان این ناحیه دارد.

حمایت دولت آمریکا از خسارت های وارده سیل بر کشاورزان این کشور

کشاورزان آمریکایی که در سال جاری در پی جنگ تجاری این کشور با چین در معرض فشارهای متعدد اقتصادی بودند، با وقوع سیلاب در ماه اخیر شرایط سختی را باید تحمل کنند.

طبق اعلام مقامات محلی ایالت های سیل زده، اکثر سیلوهای ذخیره سازی برخی از محصولات زراعی نظیر گندم، ذرت و نهاده های دام و طیور دچار خسارات فراوانی شده است و تقریبا تمامی محصولات ذخیره شده از بین رفته است.

از همین رو دولت در سریع ترین اقدام خود با ارائه راهکارهای مختلفی به کشاورزان درصدد کاهش خسارات وارده سیل به سیلوهای ذخیره سازی است تا محصولات کمتری آسیب ببینند.

برنامه دولت آمریکا جهت جبران خسارات کشاورزان سیل زده

دولت آمریکا به منظور حمایت از کشاورزان متاثر از بلایای طبیعی برنامه های حمایتی مختلفی در لایحه مزرعه سال گذشته پیش بینی کرده است که انتظار می رود روند حمایت از آن ها در سال جدید نیز ادامه پیدا کند.

این طرح حمایتی که شامل مجموعه ای از اقدامات برای کمک به کشاورزان متاثر از بلای طبیعی است، این اجازه را به دولت می دهد تا در صورت لزوم از بودجه اجباری و اضطراری برای این منظور استفاده کند.

هر چند رقم یارانه های اضطراری به کشاورزان برای جبران خسارات کشاورزان سیل زده مشخص نشده است اما کمک های دولت در بخش های زیر تقسیم بندی می شود:

  • پرداخت تسهیلات اضطراری برای کمک به کشاورزان متاثر از بلایای طبیعی نظیر طوفان و سیل؛
  • بیمه محصولات کشاورزی ایالت هایی که در معرض بلایای طبیعی قرار دارند؛
  • سیاست خرید قبل از کاشت در ایالت هایی که احتمال وقوع بلایای طبیعی در آن ها بالا است؛
  • حمایت مالی از خسارات وارده بر دام (LIP) تا ۷۵ درصد از ارزش مالی دام های تلف شده در بلایای طبیعی؛
  • برنامه تامین خوراک دام (LFP) مخصوص دامدارانی که سیلوهای ذخیره سازی نهاده ها و یا مراتع مخصوص چرای دام آن ها در بلایای طبیعی دچار آسیب شده است؛
  • کمک های مالی و اضطراری به باغداران، زنبورداران و پرورش دهندگان ماهی برای جبران خسارات ناشی از بلایای طبیعی

منابع:

دنیای غلات yon.ir/gMOde

وزارت کشاورزی آمریکا yon.ir/oB5X1

رویترز yon.ir/nW9GG

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.