۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۱۶۹ ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶ دسته: پول و بانک، نظارت بانکی کارشناس: ابوالفضل بساکی
۰

نظارت بانکی در آلمان توسط نهادی عمومی و مستقل با نام «بافین» با همکاری بانک مرکزی انجام می‌شود. در واقع اغلب امور اجرایی نظارت شامل مميزی مؤسسات و نظارت غيرحضوری را بانک مرکزی انجام می‌دهد و بافين را از نتایج آن ها مطلع می‌کند؛ در نهایت این نهاد تصميمات لازم را اتخاذ و اعلام می‌کند. سیستم نظارتی در آلمان به گونه‌ای طراحی شده است که هم امر نظارت به یک سازمان مستقل واگذار شود و هم از مزیت بانک مرکزی در نظارت به بهترین نحو استفاده شود.

مسیر اقتصاد/ مقام ناظر بازار مالی در آلمان تحت عنوان نهادی با عنوان «بافين» است؛ بافین یک نهاد عمومی زیرنظر وزارت مالی و مستقل ازبودجه دولتی است که مسئولیت نظارت یكپارچه بر بازار مالی آلمان شامل بانک‌ها، بيمه‌ها و بازار معاملات اوراق بهادار را بر عهده دارد. بودجه این نهاد نیز از مؤسساتی که بر آن‌ها نظارت دارد، تأمين می‌شود. این نهاد در سال ۲۰۰۲ تأسیس شده و اکنون بر ۲۷۰۰ بانک، ۸۰۰ موسسه مالی و ۷۰۰ شرکت بیمه نظارت دارد!

بافین نظارت را باهمكاری بانک مرکزی انجام می‌دهد، به این صورت که اغلب امور اجرایی نظارت شامل مميزی مؤسسات، نظارت غيرحضوری و … ر ا بانک مرکزی انجام می‌دهد و بافين را از نتایج آن ها مطلع می‌کند؛ درنهایت بافين تصميمات لازم را اتخاذ و اعلام می‌کند.

اگرچه بافين درحالت کلی وارد امور اجرایی شامل بازرسی محلی و ارزیابی خارج از محل نمی‌شود و این کار را بانک مرکزی انجام می‌دهد، اما بافين هم درصورت تمایل می‌تواند در بازرسی مؤسسات مشارکت داشته باشد. به ‌طورکلی، نظارت یكپارچه توسط یک سازمان مستقل و نقش مهم بانک مرکزی در نظارت بانكی از ویژگی‌های مهم سيستم نظارت مالی در آلمان است.

با تأسيس بافين، تمام حقوق و وظایف سه اداره نظارتی بانكی، بيمه و اوراق بهادار، درقبال جمهوری فدرال آلمان به این نهاد منتقل شد. بافين زیر نظر وزارت اقتصاد آلمان اداره می‌شود؛ ولی با این وجود دربرنامه‌ها و تصمیمات به‌طور مستقل از وزارت اقتصاد عمل می‌کند و در عمل مسئول اصلی نظارت بانکی محسوب می‌شود.

ساختار داخلی بافین به چه شکل است؟

بافین شامل یک هيئت اجرایی و یک شورای اداری است. هيئت اجرایی شامل رئيس و چهار مدیر اجرایی است که آن ها را رئيس جمهور با توصيه دولت فدرال تعيين می‌کند و یكی از چهار مدیر اجرایی به ‌عنوان معاون تعيين می‌شود.

هيئت اجرایی سازماندهی داخلی بافين را تعيين می‌کند و تصميمات آن باید با توافق وزارت اقتصاد صورت گيرد. شورای اداری، وظيفه کنترل مدیریت بافين و کمک به انجام وظایف آن را به عهده دارد.

همچنين یک هيئت مشورتی در بافين وجود دارد که مشاوره‌هایی در رابطه با انجام وظایف این نهاد به آن ارائه می‌کند. این هيئت می‌تواند توصيه‌هایی را درخصوص توسعه بيشتر اقدامات نظارتی ارائه نماید. این هيئت شامل ۲۴ عضو از دانشگاه‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های بيمه، بانک مرکزی و انجمن‌های حمایت از مصرف‌کننده است که از سوی وزارت اقتصاد تعيين می‌شوند. هيئت مشورتی، رئيسی را از ميان اعضای خود انتخاب کرده و مقررات داخلی خود را تعيين می‌کند.

هماهنگی میان بافین و بانک مرکزی چگونه ایجاد می‌شود؟

هماهنگی ميان بافين و بانک مرکزی از طریق یک تفاهم‌نامه و یک دستورالعمل نظارت هماهنگ ایجاد شده است.

شورای نظارت بازار مالی برای ایجاد هماهنگی ميان بافين و بانک مرکزی و بحث در مورد مسائل مهم برای ثبات مالی، در بافين تشكيل می‌شود؛ که رئیس آن از سوی بافین تعیین می‌شود و نمایندگانی از این نهاد و بانک مرکزی در آن عضویت دارند.

مسئولیت نظارت بانکی در آلمان بر عهده «بافین» و بانک مرکزی

به طور کلی سپردن مسئوليت نظارت بانكی به بانک مرکزی در هر کشوری یک حسن مهم و یک مشكل اساسی دارد. حسن این کار این است که بانک مرکزی با داشتن شعب و ادارات متعدد خود با تمام بانک‌ها در ارتباط بوده و به خوبی می‌تواند از عهده امور اجرایی نظارت برآید.

درعوض، مشكل اساسی سپردن مسئوليت نظارت بانكی به بانک مرکزی این است که این نهاد علاوه بر نظارت بانكی، دارای وظایف مهم دیگری است که مهم‌ترین آن ها اجرای سياست پولی است و انجام این وظایف بر نظارت بانكی تأثير گذاشته و موجب می‌شود که نظارت بانكی به ‌طور دقيق و بدون ملاحظه انجام نشود.

سيستم نظارت مالی در آلمان به گونه‌ای طراحی شده که ضمن بهره‌مندی از مزیت بانک مرکزی برای انجام امور اجرایی نظارت، مشكل مطرح شده تا حد زیادی بروز پيدا نمی‌کند؛ زیرا بانک مرکزی این امور را زیر نظر بافين انجام داده و تصميم‌گيری نهایی در مورد نتایج فعاليت‌های نظارتی بانک مرکزی به بافين سپرده می‌شود.

در واقع از یک سو امر نظارت به یک سازمان مستقل واگذار شده و از سوی دیگر از مزیت بانک مرکزی در امر نظارت مخصوصا امور مربوط به نظارت حضوری و غیر حضوری استفاده شده است و همین امر، باعث ایجاد سیستم نظارتی کارا در آلمان شده است.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.