۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۴۰۵۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

ظرفیت فروش ریالی نفت ایران در بورس می تواند به عنوان یک بستر مناسب برای توسعه تجارت ریالی مورد استفاده قرار بگیرد. از طرفی فروش ریالی نفت ایران به کشورهایی همچون ترکیه، هند و چین، شرایط را برای واردات با ریال از این کشورها فراهم می‌کند؛ از طرف دیگر فروش نفت کشورهایی همچون عراق و قزاقستان در بورس انرژی ایران و به صورت ریالی، شرایط را برای رونق صادرات غیرنفتی ایران به این کشورها در قالب «تجارت ریالی» مهیا می‌نماید.

مسیر اقتصاد/ چنانکه در مطالب قبل عنوان شد، با توسعه تجارت ریالی، این امکان وجود دارد که بخشی از تأمین مالی چرخه صادرات کشور، بدون نیاز به دلار و با استفاده از ریال انجام شود.

همچنین بیان گردید که در فرآیند تجارت ریالی، می توان با سازوکارهایی از فرار سرمایه جلوگیری کرد و از مزیت های متعدد آن همچون «حذف دلار از تجارت ایران با کشورهای همسایه و همسو»، «حذف ریسک تغییر نوسانی نرخ برابری ارزهای خارجی»، «اثرگذاری مثبت بر افزایش تقاضای پول و کاهش نرخ تورم» و «افزایش قدرت مانور ایران برای سرمایه گذاری در کشورهای همسایه» بهره مند شد.

«فروش ریالی نفت در بورس» بستری برای توسعه «تجارت ریالی»

علاوه بر این ظرفیت، فروش ریالی نفت ایران در بورس نیز می تواند به عنوان یک بستر مناسب برای توسعه تجارت ریالی مورد استفاده قرار بگیرد.

در بین خریداران نفت ایران، کشورهایی همچون ترکیه، هند و چین، روابط مساعدتری با ایران دارند و بارها اعلام کرده اند که حاضرند در تجارت دوجانبه دلار را کنار بگذارند؛ بنابراین مقامات ایرانی می توانند به خریداران نفت خود در دیگر کشورها اعلام نمایند که بخشی از نفت را به صورت ریالی از بورس انرژی ایران خرید کنند.

در این صورت ارزهای واسط همچون دلار و یورو، از فرآیند فروش نفت ایران کنار می رود و شرایط برای بی اثر نمودن تحریم های آمریکا در این بخش فراهم می شود. علاوه بر این رونق فروش ریالی نفت در عمل معنی اقبال واردکنندگان نفت ایران به استفاده از ریال است و این امر می تواند شرایط را برای پرداخت ریال از سوی بازرگانان ایرانی، در زمینه واردات کالا از این کشورها فراهم نماید.

بنابراین توسعه حوزه عمل فروش ریالی نفت در بورس و فراهم کردن شرایط حضور خریداران خارجی در این فرآیند، در عمل به رونق استفاده از ریال از سوی بازرگانان شرکای تجاری اصلی ایران منجر می شود که مزایایی همچون کاهش هزینه های فروش نفت و بی اثر شدن تحریم ها را در کنار افزایش قدرت نفوذ ریال ایران در تجارت جهانی به همراه دارد.

بورس انرژی ایران فرصتی برای نقش آفرینی در فروش نفت کشورهای منطقه

علاوه بر خریداران نفت ایران، بورس انرژی و تجارت ریالی فرصتی بزرگ پیش روی ایران قرار می دهد تا در روند فروش نفت دیگر کشورهای نفتی منطقه نیز نقش آفرینی داشته باشد.

در حال حاضر کشورهایی همچون عراق، ترکمنستان و قزاقستان جزء صادرکنندگان نفت و دیگر حامل های انرژی هستند و به دلیل شرایط جغرافیایی مساعد ایران، از همکاری با ایران در زمینه فروش نفت خود استقبال می کنند.

بنابراین ایران می تواند شرایط را برای فروش بخشی از نفت این کشورها در بورس انرژی و به صورت ریالی فراهم نماید. در این صورت علاوه بر مزایایی همچون افزایش قدرت ایران در روند تجارت خارجی کشورهای منطقه، ریالی که این کشورها در ازای نفت خود دریافت می کنند، می تواند در پرداخت پول صادرکنندگان کالاهای غیر نفتی ایران به آن ها مورد استفاده قرار بگیرد و از این منظر نیز گامی دیگر در راستای توسعه تجارت ریالی برداشته شود.

فروش نفت دیگر کشورها در بورس ایران چگونه به توسعه تجارت ریالی منجر می شود؟

به طور خاص در حال حاضر یکی از مشکلات تجارت دوجانبه ایران و عراق، عدم توازن در تراز تجاری است؛ در واقع میزان صادرات ایران به عراق در هر سال به مراتب بیشتر از میزان صادرات عراق به ایران بوده و این مسئله شرایط را برای رونق تجارت ریالی و حذف دلار پیچیده نموده است.

درحالیکه اگر شرایط برای فروش نفت عراق در بورس انرژی ایران و به صورت ریالی فراهم شود، این امکان فراهم خواهد شد که بخش قابل توجهی از تجارت دوجانبه دو کشور در قالب تجارت ریالی ساماندهی گردد.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.