۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۴۰۰۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

آمریکا تحت عنوان قانون نوپک و با منطق مقابله با انحصار طلبی سازمان اوپک، به دنبال تضعیف جایگاه این سازمان است. نظر به اهمیت اوپک در هماهنگی کشورها جهت جلوگیری از سقوط قیمت نفت، ضروریست کشورهای عضو اوپک جهت دفاع از جایگاه این سازمان، اقدامات مقابله ای با قانون نوپک را در پیش بگیرند. یکی از اساسی ترین اقدامات، حذف دلار از معاملات نفتی و استفاده از ارزهای ملی یا ارز دیجیتالی مخصوص اوپک به جای دلار است. از آنجایی که ایران جایگاه مؤثری در اوپک دارد، این پیشنهاد می تواند توسط ایران مطرح شود.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت دادگستری آمریکا در حال بررسی قانونی است که به آمریکا اجازه می دهد قدرت سازمان اوپک را محدود کند و کشورهای آن را تحت پیگرد قرار دهد. این لایحه که قانون «هیچ کارتل تولیدکننده و صادرکننده» یا «نوپک» نام دارد برای نخستین بار در ماه مه سال ۲۰۱۸ اعلام شده است.

آمریکا با قانون جدید به دنبال تضعیف جایگاه اوپک است

دو سناتور جمهوریخواه و دو سناتور دموکرات این قانون را معرفی کرده اند که به دولت اجازه خواهد داد شکایت هایی علیه اعضای اوپک برای نقض مقررات ضد انحصارطلبی مطرح کند.

یک مقام وزارت دادگستری آمریکا در رابطه با قانون نوپک گفته است که طبق این قانون، آمریکا این امکان را خواهد یافت، اقدامات اوپک که بر اساس آن سهمیه هایی برای تولیدکنندگان تعیین می کند را مورد پیگرد و جریمه قرار دهد. چراکه به عقیده آن ها، این اقدامات قیمت بنزین را برای مصرف کنندگان آمریکایی گران تر کرده است.

گروه اوپک با ۱۵ عضو، ۸۱.۵ درصد از ذخایر نفت جهان را در دست دارد. یکی از کارکردهای مهم اوپک ایجاد هماهنگی میان اعضا جهت جلوگیری از افزایش تولید بی رویه است تا از سقوط قیمت نفت جلوگیری شود. در نتیجه اگر قانون نوپک به سرانجام برسد، ممکن است هر یک از اعضای اوپک تولید خود را به حداکثر ظرفیت افزایش دهند که این خود باعث سقوط قیمت نفت می شود.

فروش غیردلاری نفت پاسخ هوشمندانه اعضای اوپک به «قانون نوپک»

اخیراً اوپک در واکنش به این قانون ضد اوپک، به بانک های وال استریت و سرمایه گذاران بزرگ هشدار داده است که اگر آمریکا قانون ضد اوپک را تصویب کند، اولین قربانی آن شیل آمریکا خواهد بود. اما با این حال انتظار می رود اعضای اوپک تدابیر لازم جهت مقابله با این اقدام مخرب آمریکا را در پیش بگیرند.

یکی از اساسی ترین و اثرگذارترین اقدامات اعضای اوپک جهت افزایش قدرت چانه زنی خود در مقابل قانون نوپک آمریکا، «حذف دلار» از معاملات نفتی است. نظر به اینکه دلار ارز مبنای خرید و فروش نفت است، آمریکا به روش های مختلف از این سلطه نفتی دلار منفعت می برد. لذا حذف دلار از معاملات نفتی توسط اعضای اوپک می تواند پاسخ مؤثری در مقابل این اقدام آمریکا باشد.

ایران می تواند پیشنهاد حذف دلار از معاملات نفتی اوپک را مطرح کند

از آنجایی که نمایندگان نفتی ایران در اوپک یکی از اعضای مؤثر این سازمان هستند، این امکان وجود دارد که پیشنهاد کنار گذاشتن دلار از معاملات نفتی، توسط ایران برای مقابله با اقدامات آمریکا جهت تضعیف اوپک مطرح شود. با حذف دلار، اعضای اوپک می توانند در فروش نفت «ارزهای ملی» خود را جایگزین دلار کنند.

فروش نفت توسط اعضای اوپک بر مبنای ارزهای ملی کشورها می تواند با انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و چندجانبه صورت پذیرد. بدین صورت که کشورهای عضو اوپک در معاملات نفتی با کشورهای طرف تجاری خود به جای استفاده از دلار، از ارزهای ملی خود جهت فروش نفت و خرید کالاهای مورد نیاز و سایر معاملاتشان استفاده کنند. همچنین کشورهای عضو اوپک می توانند با طرفین تجاری خود وارد پیمان های پولی چندجانبه شوند تا در روند معاملات با استفاده از ارزهای ملی، کمترین نیاز را به دلار جهت پرداخت و تسویه داشته باشند.

از طرفی اعضای اوپک این امکان را نیز دارند که با تکیه بر ظرفیت فناوری بلاک چین، یک ارز دیجیتالی مخصوص اوپک تحت عنوان OPEC COIN جهت فروش نفت خود معرفی کنند. بدین صورت اعضا می توانند قسمتی از معاملات را به کمک ارزهای دیجیتالی انجام دهند. البته اعضا می توانند سبدی از سایر ارزهایی جهانروا از قبیل یوآن، ین و یورو را نیز در معاملات خود مورد استفاده قرار دهند.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.