۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۹۴۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دکتر ایزدخواه با تأکید بر اهمیت مسائل اقتصادی در آرمان های جمهوری اسلامی ایران، گفت: در زمینه اقتصاد خصوصا در زیرساخت ها و مسائل سخت افزاری همچون ایجاد عمران و آبادانی، پیشرفت داشته ایم، اما پیشرفت ها همسطح آرمان ها نبوده است. به گفته وی شرایط کشور نشان می دهد مردم نسبت به آینده جمهوری اسلامی خوش بین و امیدوار هستند؛ اما نسبت به مشکلات اقتصادی موجود گله مندند.

دکتر ایزدخواه کارشناس اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اهمیت مسائل اقتصادی در آرمان های جمهوری اسلامی گفت: امام (ره) از ابتدای مبارزات مباحث اقتصادی را مطرح می کردند؛ مثل این که می فرمودند ما نمی خواهیم فروشنده نفت خام باشیم، ما نمی خواهیم صنعت مونتاژ داشته باشیم، بحث ضرورت عدم وابستگی در کالاهای اقتصادی را نیز ایشان مطرح کرده بودند.

وی افزود: بعد از انقلاب هم از اولین تدابیر حضرت امام (ره)، سازندگی به خصوص در روستاها و خودکفایی در صنایع بود. لذا انقلاب از ابتدا آرمان های اقتصادی داشته و به دنبال پیشرفت اقتصادی بوده است.

حوزه های سخت افزاری اقتصاد نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران

این کارشناس اقتصاد با اشاره به ابعاد مختلف پیشرفت اقتصادی که شامل حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری می شود، افزود: ما از نظر زیرساختی در اقتصاد پیشرفت داشته ایم، از نظر سازندگی و عمران و تولیدات به لحاظ کمی پیشرفت داشته ایم؛ اما در حوزه ی نرم افزاری به خصوص بعد از جنگ رکود و بعضا پسرفت داشته ایم.

وی افزود: یعنی در تدابیر اقتصادی و مدیریت سیستم های اقتصادی، اقتصاد کشور دچار بیماری های سختی شده که این هم ناشی از تفکرات و رویکرد هایی بوده که در مدیریت اقتصادی اتخاذ شده است. یعنی ناشی از کمبود و عقب ماندگی کشور نبوده بلکه مدیریت های اقتصادی، عقب مانده بودند و در اقتصاد، کشور دچار مشکلات ساختاری و نرم افزاری شده است.

پیشرفت محسوس جمهوری اسلامی در عمران و آبادانی

ایزدخواه تصریح کرد: از جنبه ی اقتصادی پیشرفت های خوبی داشته ایم؛ در تامین زیرساخت ها، ایجاد بنیان هایی برای پیشرفت اتفاقات خوبی افتاده است، به لحاظ علم و فناوری هم پیشرفت های خوبی شده اما پیشرفت ها هم طراز آرمان ها نبوده اند؛ یعنی می شد خیلی بیشتر پیشرفت کرد، می شد خیلی سریع تر به آرمان ها  و اهداف رسید.

وی افزود: اما ما در مدیریت اقتصادی کشور کجراهه و بیراهه زیاد رفتیم؛ لذا آرمان ها دچار مشکل شدند و بعضا با کندی و رکود مواجه شدند. این ناشی از مشکل در آرمان ها نبوده بلکه ناشی از این بوده است که مدیریت های ما نتوانستند کشور را هم طراز آرمان هایی که داشتیم به پیش ببرند.

پسرفت و رکود عامل گله و انتقاد مردم

وی ضمن ابراز خرسندی از استقامت ملت ایران گفت: مردم در کل امیدوارند. از نشانه های آن همین است که مردم نسبت به مسائل پیشرفت کشور حساس اند، انتقاد و مطالبه دارند و این انتقاد و مطالبه شان ساختارشکنانه نیست، بلکه در چهارچوب های نظام صورت می گیرد. ضمن این که در بدنه ی مردم هم تحرکات خوبی داریم؛ کارآفرینان، خبرگان و نیروهای نخبه مشغول فعالیت هستند و این ناکارآمدی ها و مشکلات اقتصادی باعث متوقف شدن مردم و کنار کشیدن آن ها نشده است.

ایزدخواه ادامه داد: انبوه تولید کنندگانی که علیرغم رکود دارند ادامه می دهند به تولید، کشاورزانی که دارند ادامه می دهند، مخترعینی که دارند کار می کنند، نشان می دهد که مردم ناامید نیستند و دارند کار می کنند؛ اما حجم مشکلات و پسرفت ها باعث شده است که منتقد باشند، گله داشته باشند و مطالبه کنند که این در درون سیستم حکمرانی خوب و سازنده است. این نشان زنده بودن فضای اجتماعی است و نشان می دهد که مردم خواهان تحول هستند و اگر فضا فراهم شود مردم همراهی خواهند کرد.

راهکار برون رفت از شرایط نابسامان اقتصادی

این کارشناس اقتصادی در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده ی اقتصادی کشور گفت: در پیشرفت اقتصادی می شود میان بر زد؛ اما لازمه اش این است که ما نیروهای متخصص و جهادگری را که در صحنه ی اقتصاد هستند و کم و بیش فعالند را به حرکت سازمان یافته، نهادین و بلندمدت مجهز کنیم. اگر این حرکت های پراکنده در عرصه ی اقتصادی که توسط نیروهای متخصص و جهادگر انجام می شود، هم افزا شود و بلندمدت را هدف بگیرد، حتما مسیر پیشرفت کشور با میان بر طی خواهد شد.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.