۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۹۲۷ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

بانک مرکزی چین در راستای کاهش وابستگی خود به نظام پرداخت دلاری در انجام معاملات بین المللی، یک سیستم پرداخت فرامرزی یوآنی ایجاد کرده است تا پرداخت های بین المللی نیز از طریق یوآن انجام شود. هدف اصلی چین از راه اندازی این سیستم پرداخت، کاهش وابستگی به پیام رسان مالی سوئیفت و سیستم های پرداخت دلاری مستقر در آمریکاست. این سیستم پرداخت چینی، از زمان راه اندازی تاکنون با استقبال فزاینده کشورها مواجه شده و کمک شایانی به اجرایی شدن پیمان های پولی دوجانبه چین با دیگر کشورها نموده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین از سال ۲۰۱۵ در راستای افزایش استفاده از یوآن در معاملات بین المللی، اقدام به راه اندازی سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی(CIPS) نموده است. هدف از راه اندازی این سیستم پرداخت، کاهش وابستگی به دلار آمریکا در پرداخت های میان چین با کشورها طرف تجاری است.

تقاضای فزاینده کشورها جهت استفاده از یوآن بر بستر سیستم پرداخت CIPS

طبق گزارش منتشره شده توسط سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی چین، این سیستم از زمان راه اندازی تاکنون با تقاضای فزاینده ای جهت استفاده مواجه بوده است. در سال ۲۰۱۷ حجم معاملاتی که از طریق CIPS پردازش شده است، نسبت به سال گذشته، تقریباً دو برابر شده است و به عدد ۱.۲۶ میلیون تراکنش رسیده است.

همچنین ارزش کل معاملات انجام شده توسط CIPS در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل، رشد ۲۳۴ درصدی داشته است و به عدد ۱۴.۵۵ هزار میلیارد یوآن رسیده است. بانک HSBC اولین بانک بین المللی بوده است که برای پرداخت و تسویه معاملات بین المللی یوآنی در ۶ قاره فعالیت خود را آغاز کرده است. این بانک قابلیت های تجارت و پرداخت با یوآن چین را در بیش از ۵۰ بازار جهانی عملیاتی کرده است.

تسهیل پرداخت های یوآنی با افتتاح شعبه بانکی در چین

مؤسسات مالی جهت استفاده از یوآن در پرداخت های بین المللی مشتریان خود، یک یا چند بانک کارگزار را که در سرزمین اصلی یا هنک کنگ به حساب های یوآنی دسترسی دارند، استفاده می کنند. بانک های با فعالیت چندملیتی نیز گزینه افتتاح حساب یوآنی و تأسیس شعبه در هنگ کنگ و تسویه پرداخت ها به یوآن به وسیله سیستم تسویه ناخالص آنی که توسط هیأت پولی هنگ کنگ مدیریت می شود را دارند.

همچنین بزرگترین بانک های تسویه ای نیز شعبه هایی در سرزمین اصلی چین تأسیس کرده اند. هدف این بانک ها مدیریت حساب برای دیگر شعبات خود و بانک های ثالث و پردازش مستقیم پرداخت ها با استفاده از سیستم های CIPS و CNAPS مستقر در بانک مرکزی چین است.

مزیت استفاده از سیستم پرداخت CIPS و یوآن این است که نیازی به زیرساخت های پرداختی جدیدی نیست و مؤسسات امکان انتخاب بانک کارگزار مناسب جهت پرداخت های خود را دارند. همچنین امکان استفاده راحت از یوآن در پرداخت ها وجود دارد.

دسترسی ۸۹ کشور به سیستم پرداخت یوآنی چین

در فوریه سال ۲۰۱۹، ۶ مؤسسه مالی به عنوان کاربر دارای دسترسی غیر مستقیم، به سیستم CIPS پیوسته اند. از میان این ۶ کاربر، سه کاربر در سرزمین اصلی چین و سه کاربر نیز در بیرون از سرزمین اصلی قرار دارند. در حال حاضر ۳۱ بانک، کاربر مستقیم CIPS هستند.

همچنین تا فوریه ۲۰۱۹، کل کاربران غیر مستقیم CIPS به ۸۲۴ عدد رسیده است که از میان آن ها ۶۳۰  کاربر در آسیا، ۱۰۴ کاربر در اروپا، ۳۱ کاربر در آفریقا، ۲۵ کاربر در آمریکای شمالی، ۱۷ کاربر در اقیانوسیه و ۱۷ کاربر نیز در آمریکای جنوبی قرار دارند. دسترسی ۸۹ کشور و منطقه به سیستم پرداخت CIPS جهت انجام معاملات یوآنی، توسط این کاربران غیرمستقیم فراهم شده است.

این در حالی است که در زمان راه اندازی فاز اول CIPS در اکتبر ۲۰۱۵، در ابتدای کار ۱۹ بانک تجاری در سرزمین اصلی چین به عنوان کاربر دارای دسترسی مستقیم و ۱۷۶ بانک به عنوان کاربر دارای دسترسی غیر مستقیم از بیش از ۵۰ کشور حضور داشتند.

موفقیت چین در اجرای پیمان‌های پولی دوجانبه با راه‌اندازی CIPS

CIPS در اصل نیاز چین به سیستم سوئیفت برای پرداخت های یوآنی بین المللی را کاهش داده است. همچنین در صورت استفاده از یوآن در پرداخت های بین المللی دیگر نیازی نیست پرداخت و تسویه معاملات از سیستم های پرداختی و اتاق های تسویه ای نیویورک عبور کند.

در واقع با راه اندازی CIPS یک شاهراه پرداخت جهانی برای مبادلات به وسیله یوآن ایجاد شده است. بانک مرکزی چین جهت موفقیت در اجرای پیمان های پولی دوجانبه خود با کشورهای دیگر و تسهیل تسویه معاملات این پیمان ها نیاز به یک زیرساخت برای حمایت از توسعه تجارت به وسیله یوآن داشت. سیستم CIPS همان مکمل اصلی برای ایجاد این زیرساخت است.

منابع:

بانک yon.ir/32Y17 HSBC

شرکت سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی چین yon.ir/qhAnI

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.