۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۴۷۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

بدون اعمال مالیات بر عایدی سرمایه امکان تحقق عدالت مالیاتی وجود ندارد؛ چراکه بخش قابل توجهی از انواع درآمدها از پرداخت مالیات معاف می شوند و بسیاری از ثروتمندان برای فرار مالیاتی، سود و درآمد خود را به عایدی سرمایه که معاف از پرداخت مالیات است، تبدیل می کنند. علاوه بر این سرمایه گذاری در املاک به خودی خود، فعالیت مولدی محسوب نمی شود، بلکه تولید کالا و خدمات، فعالیت مولد است و هدایت سرمایه گذاری ها به سمت فعالیت های مولد با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه محقق می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد کارگروه مالیاتی دولت نیوزلند در بخشی از گزارش بررسی نظام مالیاتی این کشور، پیاده سازی نظام جامع مالیات بر عایدی سرمایه را پیشنهاد کرده است. لازم به ذکر است که نیوزلند یکی از معدود کشورهایی است که تاکنون مالیات بر عایدی سرمایه را اجرایی ننموده است.

تحقق عدالت مالیاتی بدون اعمال CGT امکان پذیر نیست

هر نظام مالیاتی دو عنصر ضروری برای ارزیابی کیفیت دارد: عدالت و کارآیی؛ به منظور عادلانه بودن، مالیات باید رفتار مشابهی به افراد با موقعیت های مشابه اقتصادی داشته باشد. این موضوع، اصل عدالت افقی نامیده می شود. به همین منوال، مالیات باید بر کسانی که توانایی پرداخت بیشتری دارند، به شدت افزایش یابد. این قضیه نیز به عنوان اصل عدالت عمودی شناخته می شود.

علاوه بر اصول فوق که توسط آدام اسمیت در قرن ۱۸ میلادی گفته شده است، کارگروه مالیاتی نیوزلند از ۲ چارچوب دیگر برای تمایز پیشنهادها و طرح های مالیاتی استفاده می کند. این دو چارچوب «چشم انداز آینده نیوزلندی ها» و «استانداردهای زندگی» است.

این دو چارچوب برای هدایت سیاستگذاران نسبت به هدف بهزیستی بین نسلی توسعه داده شده است. از جمله این چارچوب ها، توجه به تاثیر سیاست ها بر رشد نابرابری و عوامل غیر اقتصادی مانند سرمایه های اجتماعی و محیط زیستی است.

عدم وضع مالیات بر عایدی سرمایه در نیوزلند تاکنون موجب شکست در دستیابی به عدالت افقی و عمودی شده است.

فعالیت های غیرمولد هیچ مالیاتی نمی پردازند

در حال حاضر در نیوزلند از برخی درآمدها مالیات گرفته می شود ولی از برخی درآمدها هیچ گونه مالیاتی اخذ نمی شود. درآمدی که مشمول مالیات می شود معمولا از مشاغل آزاد و سرمایه گذاری مولد بر روی سرمایه ها اخذ می شود. اما درآمدی که مشمول مالیات نمی شود معمولا از فعالیت های غیرمولد و سوداگری مانند عایدات حاصل از سرمایه ها است.

به طور کلی این رویکرد غیرمنصفانه در نظام مالیاتی نیوزلند وجود دارد که فعالیت های مولد و «سخت کوش» مشمول مالیات می شوند ولی فعالیت های غیرمولد و «منفعلانه» ناشی از عایدات سرمایه ای مشمول مالیات نمی شوند.

در چنین شرایطی فردی که فعالیت مولد دارد و کالا و خدمات تولید می کند، به طور کامل مالیات می پردازد؛ ولی فردی با سرمایه گذاری غیرمولد بر روی املاک و مسکن و انباشت ثروت، هیچ گونه مالیاتی نمی پردازد. بنابراین وضع مالیات بر فعالیت های غیرمولد و سوداگری نیاز مبرم و ضروری نیوزلند است.

نرخ مالیات بر درآمد در نیوزلند برای افراد با درآمد بالاتر به صورت پلکانی افزایش می یابد. اما افراد با درآمد بالا برای فرار از پرداخت مالیات، سود و درآمد خود را به عایدی سرمایه که معاف از پرداخت مالیات است، تبدیل می کنند. شکست نیوزلند در کاهش نابرابری ناشی از عدم وضع مالیات بر عایدی سرمایه است.

بازنشانی و اصلاح بار مالیاتی در اقتصاد با اعمال CGT

تاثیر مثبت مالیات بر عایدی سرمایه بر اقتصاد خصوصا در بلندمدت نمایان تر است. زیرا سرمایه های غیرمولد از املاک خارج شده و وارد فضای تولید کالا و خدمات می شود.

هم چنین اعمال مالیات بر عایدی سرمایه به دولت کمک خواهد کرد که بتواند مالیات بر درآمد را کاهش دهد. اعمال مالیات بر عایدی سرمایه به معنی یک سیاست برای جذب بیشتر درآمد مالیاتی نیست، بلکه سیاستی کارآمد برای بازنشانی بار مالیاتی در جامعه است.

رشد اقتصادی در گرو تولید کالا و خدمات است نه تغییر مالکیت مسکن

برخی از مخالفان مالیات بر عایدی سرمایه ادعا می کنند که این مالیات موجب کاهش انگیزه سرمایه گذاری و رشد اقتصادی خواهد شد. در پاسخ باید گفت که رشد اقتصادی در گرو سرمایه گذاری بیشتر در تولید کالاها و خدمات است.

البته سرمایه گذاری مولد ریسک بالایی دارد و به طور کامل مالیات پرداخت می کند. از این رو در چنین شرایطی جذابیت سرمایه گذاری در فعالیت های غیرمولد بالاست. چرا که ریسک بسیار پایین تری دارند و مالیاتی پرداخت نمی کنند.

رشد اقتصادی هنگامی محقق می شود که سرمایه گذاری مولد در کالاها و خدمات انجام گیرد. با این حال به دلیل جذابیت بیشتر فعالیت های غیرمولد از نظر ریسک و سودآوری مانند سوداگری در املاک و مسکن مانع از انگیزه حرکت سرمایه ها و فعالان به بخش مولد می شود.

بر خلاف باور عمومی، سرمایه گذاری در املاک به خودی خود، فعالیت مولد نیست. ممکن است که فعالیت تولیدی مانند کشاورزی یا خانه سازی در ملکی انجام شود، اما مالکیت به خودی خود کالا یا خدمات تولید نمی کند.

مالیات بر عایدی سرمایه موجب هدایت به سمت گزینه های سرمایه گذاری مولد می شود و از انحرافات سرمایه گذاری و سرمایه گذاری مخرب جلوگیری می کند. فقدان مالیات بر عایدی سرمایه دهه هاست که موجب انحراف تصمیمات سرمایه گذاری در نیوزلند شده است.

از این رو به نظر می رسد وضع مالیات بر عایدی سرمایه موجب کاهش نابرابری ها و بهبود وضعیت اقشار کم درآمد خواهد بود. لذا دولت باید در عمل به سیاست های پیشنهادی کارگروه مالیاتی اقدام کند.

منبع: کانورسیشن linkp.ir/O2nG

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.