۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۴۵۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷ دسته: کشاورزی
۱

قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در انتقاد به طرح برخی از نمایندگان مجلس برای تشکیل مجدد وزارت بازرگانی اعلام کرد: تشکیل وزارت بازرگانی کمکی به اقتصاد کشور نخواهد کرد و دولت باید برای حل مشکلات کنونی، ادغام اصولی بازرگانی در وزارت صمت را پیگیری کند.

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به طرح خلاف قانون برخی نمایندگان مجلس در خصوص احیای مجدد وزارت بازرگانی گفت: نباید کشور را هرچند وقت یکبار معطل طرح ادغام و تفکیک وزارتخانه ها کرد. چند سال قبل برای مدیریت یکپارچه تولید و تجارت در یک وزارتخانه، وزارت بازرگانی منحل و وظایف این بخش به وزارت صمت و جهاد کشاورزی واگذار شد.

وی افزود: ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی با توجه به بررسی عملکرد این وزارتخانه ها در سال های اخیر نشان دهنده نتایج مثبتی است. هر چند این وزارتخانه ها به صورت کامل نیز با یکدیگر ادغام نشدند.

رئیس مجلس مسئول پیگیری طرح تشکیل وزارت بازرگانی

قاضی پور با اشاره به طرح نمایندگان مجلس در خصوص احیای مجدد وزارت بازرگانی گفت: متاسفانه عده ای در مجلس به سردستگی رئیس مجلس به دنبال بازکردن مسیری برای واردات بهتر هستند. در همین راستا اکنون طرح اخیر نمایندگان مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی به سفارش آقای رئیس جمهور و پیگیری رئیس مجلس در حال بررسی در کمیسیون اجتماعی مجلس است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: طرح تشکیل وزارت بازرگانی در دو سال اخیر چندین بار در مجلس بررسی شده که هر بار نمایندگان مجلس برای جلوگیری از آثار منفی ایجاد وزارت بازرگانی و نیز حمایت از تولید داخلی با آن مخالفت کردند.

تکمیل فرآیندهای ادغام به جای تشکیل وزارت بازرگانی

قاضی پور با اشاره به اثرات مثبت ادغام وزارت بازرگانی در بخش های تولیدی گفت: علیرغم آنکه وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال های گذشته حرفه ی بازرگانی داشت اما نتایج قابل قبولی از ادغام این وزارتخانه ها در بخش کشاورزی بدست آمد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنعت همچنان به صورت کامل انجام نشده است و دولت باید در سال های آینده به جای تفکیک این وزارتخانه ها، ادغام اصولی تر آن ها را پیگیری کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت و مجلس برای بهبود وضعیت معیشت مردم در برهه کنونی نباید به دنبال اصلاح ساختارهای دولت باشند. برای بهبود وضعیت توزیع کالاهای اساسی نیز می توان کالابرگ الکترونیکی بین مردم توزیع کرد تا هر فرد بر اساس سهمیه خانوار اقدام به خرید کالا نماید.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی

  1. متاسفانه دولت بجای کم کردن از وضایف خود که هیچکدام را هم درست انجام نمیدهد به دنبال سهم گیری بیشتر از اقتصاد و زندگی مردم است و بجای اینکه به کوچک سازی خود که همیشه شعارش را میدهد، بپردازد با این کار دوباره به سمت بزرگ سازی میرود و تشکیلات تازه ای را گسترش خواهد داد.
    با تفکیک وزارت بازرگانی از صنایع، دوباره به سمت رانت دهی به گروه ویژه ای خواهیم رفت که به بهانه تنظیم بازار سود را از تولید کننده گرفته و به بخش دلالی و با امتیازات ویژه و امضاهای طلایی خواهد داد و یا اینکه با واردات گاه و بیگاه کمر تولید کننده ایرانی را خواهد شکست.
    هدف ادغام وزارت صنایع و بازرگانی در سالهای پیش داشتن سیاست هماهنگ در بخشهای تولید و بازرگانی بود که هرچند با ناتوانی دولت، به خوبی پیاده نشد ولی از آن بدتر این است که دوباره دوبخش جدا از هم تولید و بازرگانی داشته باشیم که همیشه با بهانه حمایت از مصرف کننده، شاهد انواع رانت های قیمتی برای گروه ویژه ای باشیم که کالاهای تولیدی را با قیمت پایین از تولید کننده و با سرکوب قیمتی خریداری کرده و با سودهای کلان در داخل یا خارج کشور به فروش برسانند.

    ۰۳


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.