۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۳۹۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ دسته: تولید، صنعت خودرو
۰

بریتانیا به زودی از اتحادیه اروپا خارج می شود؛ قوانین داخلی سازی این کشور و اتحادیه اروپا موجب شده است شرکت های خودروسازی خارجی، در آستانه خروج از این کشور قرار بگیرند. در شرایط جدید، هزینه تولید خودروهای با داخلی سازی محدود، با افزایش چشمگیری مواجه می شود و خودروسازان خارجی باید بین افزایش میزان داخلی سازی و یا خروج از بازار، یکی را انتخاب نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت خودروساز ژاپنی تویوتا هشدار داده است که در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، تولید محصولات خود در این کشور را متوقف می کند.

این خودروساز ژاپنی با توجه به زیان های مالی که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا متحمل می شود، قصد دارد همچون دیگر خودروسازان خارجی نظیر BMW تولید خود در بریتانیا را متوقف کند.

خودروساز ژاپنی تویوتا با توافق برگزیت از بریتانیا خارج می‌شود

در این باره یوهان ون زییل، رئیس بخش اروپای این خودروساز ژاپنی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: شرایط محیط کسب وکار در بریتانیا با توافق برگزیت بسیار دشوار خواهد شد.

وی افزود: با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مجبور به توقف تولید محصولات خود در این کشور هستیم؛ هرچند تمام تلاش خود را برای عدم خروج از بازار این کشور می کنیم.

افزایش هزینه‌ تولید خودروهای با داخلی سازی محدود در بریتانیا

یکی از عواملی که سبب می شود با توافق برگزیت، شرایط کسب و کار برای این شرکت خودروسازی سخت شود، قوانین داخلی سازی اروپا است. در واقع تا پیش از اینکه بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود، قطعات محصولات تویوتا از کشورهای اروپایی با تعرفه های پایین وارد بریتانیا می شد.

اما با وقوع برگزیت از آنجا که این قطعات مشمول تعرفه های سنگین می شوند، هزینه تولید تویوتا در بریتانیا افزایش می یابد. مطابق این قانون داخلی سازی اروپایی، ۵۵ درصد از ارزش افزوده نهایی خودروها بایستی از کشورهای عضو این اتحادیه صورت بگیرد. در غیر اینصورت خودرو به عنوان محصول ساخت اروپا محسوب نمی شود و از مزایای صادرات بدون پرداخت تعرفه به بازارهای مقصد بهره مند نخواهد بود.

سه کارخانه بزرگ خودروسازان ژاپنی در معرض تعطیلی

پیش از اظهارات این مقام ارشد تویوتا، ماه گذشته نیسان طرح خود برای تولید محصول «‌ایکس‌تریل» در بریتانیا را لغو کرد و هوندا نیز از توقف تولید محصولاتش در کارخانه خود در این کشور خبر داد.

بریتانیا مدت‌ها است که به قطب تولید محصولات ژاپنی در اروپا بدل شده است، اما اکنون سه کارخانه بزرگ خودروسازان ژاپنی در این کشور در مرز تعطیلی قرار دارند.

سرمایه گذاری ۳۱۶ میلیون دلاری تویوتا در بریتانیا برای توسعه پلتفرم

شرکت خودروساز ژاپنی تویوتا در سال ۲۰۱۷، سرمایه گذاری ۳۱۶ میلیون دلاری برای تولید محصول جدید کورولا در انگلستان را در دستور کار خود قرار داد. همچنین توسعه پلتفرم برای تولید محصولات جدید تویوتا در بریتانیا از دیگر برنامه های این شرکت ژاپنی بود.

هم اکنون این شرکت خودروساز ژاپنی سالانه ۱۸۰ هزار دستگاه خودرو در شهر برنانست تولید می کند. اما با وقوع توافق برگزیت این احتمال قوت می گیرد که برنامه ریزی های به عمل آمده برای تولید محصولات جدید و توسعه پلتفرم محقق نشود.

منبع: بلومبرگ yon.ir/dgxcm

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.