۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۲۷۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بر اساس قوانین داخلی سازی اروپا، شرکت خودروساز آلمانی BMW تصمیم گرفته است تا به تولید قطعات اصلی محصولات خود نظیر موتور در بریتانیا پایان دهد. چرا که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، موتورهای ساخته شده در این کشور جزو کالاهای اروپایی محسوب نمی شوند و از این رو از امتیازات محصولات تولید اروپا بهره مند نخواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد حدود هفت ماه است که تولیدکنندگان قطعات خودرو در کشورهای عضو این اتحادیه، درصدد این هستند تا قطعه سازان بریتانیایی را تحریم نمایند.

در واقع پس از آنکه اظهارات جدی در خصوص خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مطرح شد، تولیدکنندگان قطعات خودرو در کشورهای عضو این اتحادیه، مذاکراتی با کشورهای مختلف اروپایی برای عدم استفاده از قطعات خودرو بریتانیایی و تحریم قطعه سازان این کشور انجام داده اند. در صورت عملی شدن این اقدام اتحادیه اروپا، بسیاری از مشاغل در بریتانیا در معرض تهدید قرار گرفته خواهد گرفت.

لزوم تأمین ۵۵ درصد از قطعات خودرو از کشورهای عضو اتحادیه اروپا  

بر اساس تصمیمات گرفته شده از سوی مقامات اتحادیه اروپا، ۵۵ درصد از ارزش افزوده نهایی خودروها بایستی از کشورهای عضو این اتحادیه صورت بگیرد. در غیر اینصورت خودرو به عنوان محصول ساخت اروپا محسوب نمی شود و از مزایای صادرات بدون پرداخت تعرفه به بازارهای مقصد بهره مند نخواهد بود.

بر اساس این قانون خودروسازان اتحادیه اروپا اغلب قطعات مورد نیاز خود برای تولید خودرو را از کشورهای عضو تهیه می کنند تا بتوانند سطح ۵۵ درصدی داخلی سازی را رعایت نمایند.

در چنین شرایطی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا صنعت قطعه سازی بریتانیا را با چالشی اساسی مواجه خواهد کرد؛ چراکه در این صورت خودروسازان اروپایی از قطعات ساخت این کشور استفاده نخواهند کرد.

قوانین داخلی سازی اتحادیه اروپا مانع تولید BMW در بریتانیا

آنطور که رسانه ها  گزارش می دهند، بریتانیا به دنبال این است تا ۲۹ مارس سال جاری میلادی از اتحادیه اروپا خارج شود و توافقنامه ای میان لندن و بروکسل برای برقرار ماندن برخی از شرایط پیش از خروج این کشور، حاصل نشده است.

با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، تولید بسیاری از قطعات با ارزش افزوده در بریتانیا با مشکل مواجه خواهد شد و قطعه سازان بریتانیایی در معرض ورشکستگی قرار می گیرند.

به عنوان نمونه بر اساس قوانین داخلی سازی اروپا، شرکت خودروساز آلمانی BMW تصمیم گرفته است تا دیگر قطعات اصلی محصولات خود نظیر موتور را در خارج از بریتانیا تولید کند؛ چرا که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، موتورهای ساخته شده در بریتانیا دیگر جزو کالاهای اروپایی محسوب نمی شوند و از این رو می توانند با تعرفه های تجاری مواجه شوند.

آنطور که مدیران شرکت خودروساز آلمانی BMW می گویند: این شرکت آمادگی این را دارد تا در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، قطعات اصلی خودروها نظیر موتور را در کشور دیگری همانند اتریش تولید نماید.

اشتغال ۸۵۰ هزار نفری در صنعت خودرو بریتانیا

صنعت خودروی بریتانیا ۸۵۰ هزار پرسنل دارد و اغلب آن نیز در اختیار خودروسازان خارجی است. درصورت وقوع برگزیت ممکن است شغل صد‌ها هزار نفر از این افراد با تهدید مواجه شود.

لازم به ذکر است حدود ۵۲ درصد تجارت خارجی بریتانیا با ۲۸ عضور اتحادیه اروپا صورت می گیرد. در حال حاضر میزان تجارت خارجی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بریتانیا بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار در سال است.

با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و قوانینی که به تبع آن در هر دو سمت به تصویب رسیده است و خواهد رسید، تجارت خارجی بریتانیا با کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحت الشعاع قرار می گیرد و وضعیتی مبهم و نامشخص پیدا خواهد کرد.

پیش از این منابع رسمی اعلام کرده بودند که در اوایل سال جاری میزان سرمایه گذاری صنعت خودرو بریتانیا به ۴۶۱ میلیون دلار کاهش یافته است.

منابع:

بلومبرگ yon.ir/3CG5L

ایندیپندت yon.ir/0NEVx

رویترز yon.ir/DUkbR

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.