۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۲۵۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

کشورهای جنوب شرق آسیا در راستای کاهش وابستگی به دلار، ایجاد شبکه ایمن ارزی میان خود و کاهش بی ثباتی اقتصادی، انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و چندجانبه را در دستور کار قرار داده اند تا به جای دلار از ارزهای ملی برای انجام پرداخت ها و سایر همکاری های مالی استفاده نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای جنوب شرق آسیا در تلاش برای تقویت یکپارچگی مالی در منطقه خود، بهبود ثبات اقتصادی و در نهایت کاهش وابستگی به ارزهای خارجی از قبیل دلار آمریکا هستند.

در حال حاضر تنش های تجاری میان چین و آمریکا، عدم اطمینان ناشی از برگزیت و کاهش رشد اقتصادی چین موجب بی ثباتی در سراسر جهان از جمله جنوب شرق آسیا شده است. این اتفاقات موجب کاهش ارزش روپیه اندونزی، پزو فیلیپین و یوآن چین شده است.

کشورهای جنوب شرق آسیا عضو گروه آسه آن در سال ۲۰۰۰ در راستای جلوگیری از وقوع بحران مالی در اقتصادهایشان اقدام به انعقاد یک پیمان پولی چندجانبه میان خود، تحت عنوان طرح چیانگ مای نموده اند.

کشورهای جنوب شرق آسیا از ارزهای ملی به جای دلار استفاده می‌کنند

براساس گزارش دفتر تحقیقات اقتصاد کلان گروه آسه آن، طرح چیانگ مای ابتدا با یک توافقنامه پیمان پولی دوجانبه شروع شد که در پرداخت های دوجانبه میان اعضا مورد استفاده قرار می گیرد. سپس در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک پیمان پولی چندجانبه شروع به عمل نمود تا به شکل یک شبکه ایمن ارزی برای کشورهای عضو ایفای نقش نماید.

در ابتدا میزان این تفاهمنامه چند جانبه ۱۲۰ میلیارد دلار بود. در روزهای اخیر کشورها تفاهم نموده اند تا حجم قابل استفاده این پیمان پولی چندجانبه را به ۲۴۰ میلیارد دلار برسانند.

هدف کشورها از توسعه این پیمان های پولی دوجانبه و چندجانبه میان خود، حذف دلار و استفاده از ارزهای ملی جهت تأمین مالی تجارت، وام دهی و سرمایه گذاری است.

منبع: جاکارتا پست yon.ir/1FuXB

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.