۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۱۵۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱ دسته: مسکن کارشناس: علی ملک زاده
۰

کره جنوبی به منظور مهار قیمت مسکن، بر مقابله با سوداگری تمرکز کرده است. در این راستا برنامه هایی برای اعمال مالیات شدید بر مالکان خانه های گرانقیمت که با اهداف سوداگرانه خریداری شدند، در دستور کار دولت قرار گرفته است. فعالیت های سوداگرانه و تمایل بیشتر به ساخت خانه های گرانقیمت، عامل اصلی ایجاد حباب قیمتی مسکن در مناطق مختلف این کشور است.

به گزارش مسیر اقتصاد به تازگی قیمت مسکن و املاک در کره جنوبی با افزایش مواجه شده است و دولت این کشور برای کنترل قیمت ها قصد دارد میزان مالیات های این بخش را افزایش دهد.

تمرکز کره جنوبی برای مهار قیمت مسکن، رفع سوداگری است

دولت کره جنوبی معتقد است دلیل اصلی افزایش قیمت ها، حضور گسترده سوداگران در بازار مسکن است و از این رو به منظور مهار قیمت مسکن بر روی رفع سوداگری تمرکز کرده است. این تدابیر در قالب تغییرات مالیاتی پیشنهادی دولت کره جنوبی و در یک لایحه آمده است که نیاز به تصویب پارلمان دارد.

در این لایحه برنامه هایی برای اعمال مالیات شدید بر مالکان خانه های گرانقیمت و با اهداف مقابله با سوداگری به منظور مهار قیمت مسکن ارائه شده است. زیرا فعالیت های سوداگرانه و تمایل بیشتر به ساخت خانه های گرانقیمت مقصر اصلی ایجاد حباب قیمتی مسکن در مناطق مختلف این کشور است.

افزایش شدید مالیات سوداگری در بازار مسکن کره جنوبی

در بیانیه دولت پیرامون این لایحه آمده است: پیش از تصویب قانون جدید نرخ مالیات مذکور ۰.۵ تا ۲ درصد بود و به املاکی با ارزش بیش از ۶۰۰ میلیون وون اصابت می کرد. ولی در طرح پیشنهادی دولت قصد دارد نرخ این مالیات را به ۳.۲ درصد افزایش می یابد. بر این اساس صاحبان بیش از ۳ ملک در مناطقی که سوداگری در آن ها فعال است، با مالیات ۳.۲ درصدی از کل ارزش ملک مواجه می شوند.

هم چنین صاحبان خانه های استیجاری نیز با محدودیت هایی برای میزان رهن مواجه خواهند شد. علاوه بر این دولت برنامه افزایش تولید مسکن را نیز در دستور کار دارد و در این راستا ۳۰۰ هزار مسکن جدید را در منطقه شهری سئول به منظور افزایش عرضه مسکن خواهد ساخت.

تقاضای مصرفی از پرداخت مالیات معاف است

کیم دونگ یون، وزیر دارایی کره جنوبی در کنفرانس مطبوعاتی در سئول گفت: «دولت دلالان و سوداگران را هدف قرار می دهد و کسانی که چندین خانه دارند قطعا باید مالیات بیشتری بپردازند. البته هر شخص به میزان یک خانه می تواند معاف از این مالیات داشته باشد و این تقاضا مصرفی محسوب می شود.»

کیم گفت: «اگر بازار املاک دوباره نشانه های بی ثباتی و عوامل به وجود آورنده آن نظیر سوداگری را نشان دهد، دولت سریعا اقدامات لازم را انجام می دهد.»

رئیس جمهور کره اعلام کرد که متوسط قیمت آپارتمان در سئول برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ از ۶۰۰ میلیون وون پیشی گرفت. قیمت آپارتمان در سئول در سال ۲۰۱۸،  ۶.۹ درصد افزایش یافته است و از سال ۲۰۰۶ به بعد به سریعترین جهش قیمتی رسیده است.

اقدامات دولت کره جنوبی نشان می دهد حتی در کشورهای توسعه یافته، بازار مهمی همچون مسکن از سوی دولت ها رها نمی شود و لازم است سازوکارهایی برای مقابله با سوداگری و حمایت از افزایش تولید مسکن در دستور کار قرار بگیرد.

منبع: رویترز linkp.ir/N2p2

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.