۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۰۶۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا در مصوبه جدید خود به دولت های عضو این کشور مجوز داد تا در صورت بروز شرایط بحرانی نظیر شیوع بیماری دام و خشکسالی، تا ۲۵ هزار یورو به هر مزرعه کشاورزی متاثر از این شرایط کمک مالی نماید؛ این مبلغ با احتساب نرخ ارز سامانه نیما، معادل ۲۴۰ میلیون تومان کمک مالی به هر مزرعه کشاورزی است.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه حمایت از کشاورزان و تولید مواد غذایی اتحادیه اروپا در قالب برنامه ریزی سیاست حمایتی موسوم به cap طی سال های گذاشته انجام شده است.

این سیاست به عبارت ساده تر همان حمایت مستقیم یارانه ای از کشاورزان برای تولید حداقل محصول غذایی مورد نیاز مردم این کشورها به منظور تامین امنیت غذایی است. سیاست مشترک کشاورزی cap از سال ۱۹۶۲ در اتحادیه اروپا آغاز شده است و طی سال های ۱۹۹۲، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۳ اصول اصلی این سیاست ها مورد بازنگری قرار گرفته است.

این اتحادیه متشکل از ۴۸ کشور است و در حال حاضر بالغ بر ۱۱ میلیون مزرعه کشاورزی دارد که حدود ۲۲ میلیون نفر از جمعیت مستقیم در بخش کشاورزی و حدود ۱۸ میلیون شغل دیگر در زنجیره تامین محصولات غذایی در کشورهای عضو این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند تا نیاز بازارهای داخلی و جهانی را تامین کنند.

یارانه های حمایتی اتحادیه اروپا برای شرایط بحرانی در بخش کشاورزی

اتحادیه اروپا در جدیدترین برنامه حمایتی خود در قالب سیاست حمایت از کشاورزی cap قصد دارد تا میزان یارانه های حمایتی خود از کشاورزان عضو این اتحادیه را افزایش دهد.

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا در برنامه جدید قصد دارد تا انعطاف پذیری و کارایی سیاست ها را در سال جدید میلادی و برای مواقع بحرانی بهبود دهد.

طبق اعلام فیل هوگان رئیس کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا، ابتکار عمل مقامات ملی برای حمایت از کشاورزان در سال جدید افزایش خواهد یافت.

این کمک ها مخصوص شرایطی است که در این زمان نیاز به اقدام سریع از سوی دولت های هر کشور باشد. به عنوان مثال در صورت شیوع بیماری های دام این اختیار به دولت ها داده می شود که با اقدام سریع از این موضوعات پیشگیری کنند.

افزایش یارانه های حمایت از کشاورزی در اتحادیه اروپا تا ۶۶ درصد یارانه مصوب

در برنامه جدید حمایت از کشاورزی اتحادیه اروپا، سطح حمایت از کشاورزان توسط مقامات ملی هر کشور می تواند تا ۶۶ درصد یارانه مصوب در بودجه سالیانه برای هر کشاورز افزایش پیدا کند.

در سازوکار تعیین شده، سقف معلومی برای کمک های کشاورزی برای دولت های ملی تعیین شده است؛ به گونه ای که میزان حمایت ها در طول سه سال از ۱۵ به ۲۰ هزار یورو افزایش خواهد یافت.

سقف تعیین شده برای افزایش حمایت از کشاورزان به ۱.۵ درصد از ارزش تولیدات سالانه کشاورزی هر کشوری مرتبط خواهد بود و کشوری که تولیدات بیشتری داشته باشد از سطح حمایتی بیشتری نیز برخوردار می شود.

حمایت ۲۴۰ میلیون تومانی اتحادیه اروپا از هر مزرعه کشاورزی

گفتنی است بر اساس بخش دیگر این برنامه، چنانچه کشوری بیش از ۵۰ درصد کل یارانه های حمایت از کشاورزی خود را در بخش خاصی صرف نکند، بر اساس مصوبه جدید، دولت آن کشور می تواند تا ۲۵ هزار یورو به هر مزرعه کمک کند. که با احتساب نرخ ارز سامانه نیما این رقم حدود ۲۴۰ میلیون تومان است.

یارانه های پرداختی در قالب این کمک ها نباید در مجموع بیشتر از ۱.۵ درصد ارزش تولیدات کشاورزی آن کشور باشد. مصوبه جدید نشان دهنده افزایش ۶۶ درصدی کمک های دولت به هر مزرعه است.

کشورهایی که سقف حمایتی بیشتری برای کشاورزان انتخاب می کنند باید این موضوع را در دفاتر ملی خود در کمیسیون کشاورزی ثبت کنند. ثبت این موارد در دفاتر ملی هر کشور این اجازه را به کمیسیون خواهد داد تا کمک های جدید اتحادیه را بهتر نظارت و ارزیابی کند.

لزوم اخذ مجوزهای لازم از کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا برای اعطای کمک های بیشتر به کشاورزان

در شرایط فعلی دولت ها برای اجرای کمک های جدید کشاورزی باید از کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا مجوزهای لازم را اخذ کنند؛ اما چنانچه سطح یارانه های کشاورزی کم باشد نیازی به اخذ مجوز از کمیسیون کشاورزی اروپا نیست.

این موضوع به این دلیل اتخاذ شده است تا کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا بتواند برای ایجاد فضای رقابتی و مزیت های تجاری بین کشورها حد تعادل را رعایت کند.

منبع: کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا

لینک اول yon.ir/BF9PT

لینک دوم yon.ir/x2gs1

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.