۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۰۴۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

استفاده ابزاری کشورهای غربی از سیستم سوئیفت، جهت اعمال فشار به ایران، این نگرانی را در کشورهای دیگر ایجاد کرده که ممکن است در آینده آن ها نیز از طریق سوئیفت دچار تهدید شوند. بدین منظور در سال های اخیر کشورها به سمت توسعه شبکه های جایگزین سوئیفت حرکت کرده اند. این تغییر در شیوه پیام رسانی مالی بین المللی، چالش اساسی برای ادامه حیات سوئیفت در آینده است.

به گزارش مسیر اقتصاد افشا جاسوسی آمریکا از اطلاعات مالی ذخیره شده کشورها در سرورهای پیام رسان مالی سوئیفت، آثار منفی برای موقعیت آینده این پیام رسان در پی داشت. رصد داده های مالی ذخیره شده کشورها در سیستم سوئیفت در حالی انجام شد که سوئیفت همیشه خود را به عنوان یک تعاونی غیرسیاسی معرفی کرده است که پیام رسانی مالی بین المللی را به صورت ایمن انجام می دهد.

استفاده ابزاری غرب از سوئیفت علیه کشورها

البته مدیران سوئیفت و مقامات آمریکایی می دانستند که بالاخره این جاسوسی افشا خواهد شد. اکنون با گذشت زمان، رسانه ای شدن همکاری سوئیفت با مقامات آمریکایی جهت رصد داده های مالی کشورها تبدیل به ریسک بزرگی برای سوئیفت شده است. سیاستگذاران آمریکایی از طریق این رصد، راه های بیرون راندن برخی کشورها از نظام مالی بین المللی را مورد بررسی قرار دادند.

به طور نمونه، در سال ۲۰۱۲ جهت اعمال فشار بر ایران، سیاستمداران آمریکایی و اتحادیه اروپا به سوئیفت دستور دادند تا بانک های ایرانی را جهت استفاده از سوئیفت برای پیام رسانی مالی اخراج کنند.

استفاده سیاسی کشورهای غربی از سوئیفت، این سؤال را میان بانک های عضو سوئیفت از جمله بانک های روسیه و چین به وجود آورده است که آیا سوئیفت صرفاً یک ابزار سیاسی برای غرب است؟

«شبکه های جایگزین» چالش اساسی پیش روی سوئیفت

در حال حاضر شبکه های جایگزین و سهولت ارتباطات اینترنتی به چالش های اساسی برای موقعیت سوئیفت در سیستم ارتباطات بانکداری بین المللی تبدیل شده است. در حال حاضر ایرانی ها در برخی موارد برای ارسال پیام های خود به کارگزاران و بانک ها، به استفاده از اینترنت و فکس به عنوان وسیله ای برای جایگزین پیام های سوئیفت روی آورده اند.

این امکان وجود دارد که فرمت پیام های سوئیفت را به صورت رایگان در یک سیستم خارج از سوئیفت نیز عملیاتی نمود. این راه حل ها بدون شک در طول زمان بهبود و تکامل می یابند. به وسیله آن ها امکان ظهور شبکه های مالی و ابزارهای یکپارچه برای کاهش وابستگی به سیستم های مالی رسمی کنونی وجود دارد.

ترس مدیران سوئیفت از تبدیل این سیستم به ابزار دائم سیاسی غرب

مقامات سوئیفت نیز نگران هستند که تهدید کشورها به خروج از سوئیفت به بخشی از مباحث و جدال امنیتی کشورها در سطح بین المللی تبدیل شود. به عبارتی این بحث مطرح است که وقتی اخراج اجباری از سوئیفت در رابطه با ایران استفاده شده است، چرا از همان تهدید علیه سوریه، کره شمالی یا هر دولت و مؤسسه مالی دیگری که از دستورات قدرت های غربی سرپیچی می کند، استفاده نشود؟ چه کسی باید از طرف سیستم مالی بین المللی تصمیم گیری کند؟

اکنون که اخراج مالی به عنوان یکی از ابزارهای اصلی شناخته می شود، مدیران سوئیفت واهمه دارند که این اقدام به یک رویه دائمی تبدیل شود. مدیران امیدوارند که پرونده ایران به عنوان آخرین پرونده باشد و بتوانند در رابطه با نگرانی های امنیتی مرتبط با آن توضیح بدهند. اما ممکن است خیلی دیر شده باشد.

منبع: اور درایو yon.ir/WnqIg

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.