۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۸۴۵ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

خوان زاراته معاون سابق خزانه داری آمریکا، سلطه دلار و سیستم سوئیفت را ابزارهای آمریکا در جنگ مالی علیه کشورها معرفی می کند. وی معتقد است تهدیدات سوئیفت و دلار موجب شده کشورها به سمت استفاده از ارزهای ملی و سیستم‌های پیام رسان جایگزین حرکت کنند. به گفته وی در صورت تضعیف دلار، قدرت آمریکا در اعمال جنگ مالی علیه کشورها نیز به شدت تحلیل خواهد رفت.

به گزارش مسیر اقتصاد خوان زاراته معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه داری آمریکا، در کتابی تحت عنوان جنگ خزانه داری به نقش سیستم دلاری و پیام رسان مالی سوئیفت به عنوان ابزاری برای آمریکا جهت پیگیری و نظارت بر فعالیت های مالی بین المللی اشاره می کند.

آمریکا فعالیت کشورها را از طریق سوئیفت رصد می کند

زاراته می گوید: نظام مالی بین المللی تحت سلطه آمریکا علاوه بر اینکه از سیستم سوئیفت به عنوان ابزاری برای اعمال تحریم های مالی علیه کشورها استفاده می کند، از داده های مالی ذخیره شده کشورها در سیستم سوئیفت نیز برای رصد فعالیت آن ها بهره می برد.

زاراته این داده ها را یک منبع ارزشمند جهت پی بردن به مسیر تراکنش ها و پشت پرده روابط مالی میان کشورهای جهان قلمداد می کند و بیان می کند که از طریق داده های سوئیفت بسیاری از روابط مالی میان کشورهای جهان شناسایی و آشکار شده است.

تهدیدات سوئیفت عامل حرکت کشورها به سمت نظامات جایگزین

وی پیام رسان مالی بین المللی سوئیفت را یکی از ابزارهای اساسی آمریکا جهت جاسوسی از داده های مالی و بررسی مسیر و نحوه تراکنش های مالی کشورها قلمداد می کند و می گوید: داده های این سیستم منبع اصلی ترین اطلاعات مالی بین المللی است.

زاراته با بیان اینکه یکی از تهدیدهای مهم علیه سلطه اطلاعاتی و تحریمی آمریکا در جهان توسعه ابزارهای جایگزین مالی است، می گوید: اکنون تلاش ها برای ایجاد سیستم های مالی جایگزین سوئیفت در جریان است و کسانی که از انگیزه ها و خطرات آتی سوئیفت در توقف دسترسی ایران آگاه شده اند، شروع به توسعه جایگزین های مشابه و آنلاین پیام رسانی میان بانک ها و مؤسسات مالی کرده اند.

استفاده از ارزهای ملی توسط کشورها برای کاهش وابستگی به سیستم دلاری

زاراته در کتاب خود در رابطه با وابستگی کشورها به دلار نیز گفته است که اقتصاد قرن بیست و یکم به وسیله جهانی سازی و همبستگی عمیق سیستم مالی تعریف شده و آمریکا با اتکاء به دلار، مرکز معاملات بین المللی است؛ چراکه بدین طریق تمام تراکنش های دلاری برای انجام نیاز به عبور از آمریکا دارند.

زاراته ادامه می دهد: در نتیجه امکان نظارت و جلوگیری از معاملات کشورها، برای آمریکا وجود دارد و همین مسأله موجب شده است کشورهایی که از وابستگی به معاملات تسویه ای دلار نگران هستند، شروع به توسعه روابط تجاری دوجانبه یا منطقه ای بر مبنای ارزهای ملی یا ترتیبات تهاتری نمایند تا سیستم بانکداری قدیمی را کنار بگذارند.

تضعیف سلطه دلار قدرت آمریکا در جنگ مالی را از بین می برد

وی می افزاید: این روابط میان کشورهای تحت نظارت و جدا شده از سیستم مالی بین المللی، تلاشی برای انجام کسب و کار با یکدیگر خارج از دید آمریکا و استراتژی نظام دلاری است.

معاون سابق خزانه داری آمریکا می گوید: اگر اقتصاد آمریکا سلطه خود را از دست بدهد یا دلار به اندازه کافی تضعیف شود، توانایی ما برای پرداختن به ادامه جنگ مالی در عرصه بین المللی کاهش می باید.

منبع: اور درایو yon.ir/WnqIg

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.