۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۷۸۳ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

آمریکا برای جلوگیری از کاهش صادرات گندم خود به چین، اقدام به طرح شکایت علیه سیاست های گسترده حمایتی این کشور از تولیدکنندگان گندم نزد سازمان تجارت جهانی کرده است. اما با این وجود چینی ها بدون توجه به اعتراض آمریکا، به حمایت از تولید گندم ادامه می دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد چین پرجمعیت ترین کشور جهان، در ۵ ساله گذشته رتبه اول را در زمینه تولید گندم در جهان به خود اختصاص داده است و تنها بخش کمی از نیاز خود به گندم را از طریق واردات تأمین می کند. کشورهای کانادا، قزاقستان، استرالیا، آمریکا و روسیه تامین کنندگان بخشی از نیاز گندم چین طی سال های گذشته بودند که در سال ۲۰۱۸ حدود ۲.۸ میلیون تن گندم به این کشور صادر کردند.

بر اساس گزارش های آماری، چین در سال جاری حدود ۱۲۸ میلیون تن گندم تولید کرده و پیش بینی ها نشان می دهد به دلیل کاهش تولید این محصول در چین، میزان واردات گندم در مقایسه با سال گذشته ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش یابد.

کاهش صادرات گندم آمریکا به چین در پی شروع جنگ تجاری با این کشور

تا سال ۲۰۱۷ روند صادرات گندم آمریکا به چین روند روبه رشدی داشت؛ اما بروز اختلافات تجاری میان دو کشور در دو سال اخیر و حمایت های دولت چین از تولید گندم باعث کاهش میزان صادرات این محصول از آمریکا به چین شده است.

در جنگ تجاری اخیر دولت چین در واکنش به سیاست های تعرفه ای ایالات متحده آمریکا بر کالاهای چینی، تعرفه واردات محصولات کشاورزی نظیر سویا، ذرت، گندم و گوشت گاو از آمریکا را افزایش داد.

به زعم کارشناسان، این اقدام دولت چین خسارات بسیاری را به کشاورزان آمریکایی وارد کرد؛ به نحوی که دولت آمریکا برای کاهش مشکلات کشاورزان خود، پیشنهاد مذاکره مجدد به چینی ها برای کاهش محدودیت های تجاری را ارائه کرد.

شکایت دولت آمریکا از چین برای سیاست های حمایتی از تولید گندم و برنج

وضعیت پرداخت یارانه دولت چین به تولید محصولات اساسی نظیر گندم و برنج، دیگر مناقشه میان این دو کشور در سال های اخیر بوده است. دولت آمریکا در اعتراض به وضعیت پرداخت یارانه این محصولات در چین به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

بر اساس اعلام مقامات آمریکایی، پرداخت یارانه به تولیدکنندگان گندم در چین باعث کاهش صادرات این محصول به این کشور و خسارات فراوان به کشاورزان آمریکایی شده و بر خلاف سیاست های تجارت آزاد wto است.

سازمان تجارت جهانی نیز اخیرا در تایید اعتراض دولت آمریکا اعلام کرد: حمایت های دولت چین از تولید محصولاتی نظیر گندم و برنج بیش از استانداردهای این سازمان است و دولت این کشور باید برای کاهش سطح حمایت های خود اقدام کند.

حمایت دولت چین از تولید گندم بدون توجه به اعتراض آمریکا

قیمت گذاری گندم در چین از طریق برآورد هزینه های تولید گندم، میزان تقاضای گندم تولید شده و برآورد قیمت های بین المللی توسط کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی اقتصادی چین انجام می شود.

این کمیسیون، حداقل قیمت هر تن گندم درجه ۱ تا ۳ تولیدی کشاورزان خود را در سال گذشته در حدود ۳۴۶ تا ۳۶۶ دلار تعیین کرده است که نسبت به دو سال پیش شاهد کاهش ۵ درصدی بود.

با این وجود قیمت گندم تولید داخلی این کشور در مقایسه با نمونه های خارجی به مراتب بالاتر است؛ به طوریکه اکنون قیمت گندم چینی، ۴۰ الی ۵۰ درصد بالاتر از گندم های وارداتی است؛ با احتساب نرخ ارز سامانه نیما، قیمت هر کیلوگرم گندم در چین حدود ۳۰۰۰ تومان تعیین شده است.

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، از آنجایی که سیاست دولت چین در محصولاتی نظیر گندم و برنج حمایت قیمتی از این محصولات است این موضوع به افزایش تولید گندم و کاهش واردات گندم چین در سال های گذشته منجر شده است.

عدم اعتراض کشورهای دیگر به یارانه ۱۲ میلیارد دلاری آمریکا به کشاورزان

گفتنی است در اواخر سال گذشته تعرفه های دولت چین بر محصولات آمریکایی باعث خسارات فراوان به کشاورزان سویاکار این کشور شد و دولت آمریکا یارانه ۱۲ میلیارد دلاری برای جبران خسارات کشاورزان متضرر از جنگ تجاری را تصویب کرد.

نکته جالب توجه آن است که همچنان هیچ کشوری در اعتراض به سیستم حمایتی دولت آمریکا از کشاورزان این کشور، اقدامی انجام نداده است.

منابع:

رویترز yon.ir/kEiYo

اگری پلاس yon.ir/93bWS

رویترز yon.ir/1aXYO

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.