۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۶۳۳ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ دسته: کشاورزی
۰

حجت الاسلام تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به اثرات منفی قیمت فعلی گندم اعلام کرد: قیمت تعیین شده برای گندم در سال زراعی جدید، به مراتب پائین تر از قیمت های جهانی و قیمت آن در کشورهای همسایه است. در این شرایط دولت باید برای جلوگیری از قاچاق این محصول اساسی، نسبت به افزایش قیمت آن اقدام کند.

به گزارش مسیر اقتصاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۸ اسفند ماه در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، منابع مالی خرید تضمینی گندم را از محل حذف یارانه فروش آرد به صنف و صنعت افزایش دادند.

افزایش منابع مالی خرید تضمینی گندم در بودجه سال آینده از طرفی وضعیت پرداخت مطالبات کشاورزان را بهبود بخشیده و از سویی دیگر می تواند به افزایش قیمت این محصول منجر شود.

شورای اقتصاد بر اساس قانون الحاق بخشی از مواد به مقررات مالی(۲)، مسئول تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در هر سال زراعی است و در شرایط کنونی نیز می تواند با توجه به افزایش منابع مالی خرید تضمینی گندم، قیمت این محصول را افزایش دهد.

۱۹۳۰ تومان قیمت کارشناسی مجلس برای هرکیلو گندم در سال آینده

درحال حاضر قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید ۱۶۰۰ تومان تعیین شده است، هر چند در برهه ای شایعاتی مبنی بر افزایش مجدد قیمت این محصول به ۱۷۰۰ تومان نیز وجود داشت اما تاکنون به طور رسمی قیمت گندم تغییری نکرده است.

این درحالیست که چندی پیش کمیته اقتصاد مقاومتی و مرکز پژوهش های مجلس در گزارش های جداگانه ای قیمت حداقلی گندم برای سال زراعی جدید را ۱۹۳۰ تومان اعلام کرده بودند. با توجه به گزارش های منتشر شده این دو نهاد کارشناسی مجلس، چنانچه قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید به ۱۹۳۰ تومان افزایش نیابد، قاچاق گندم ناگزیر خواهد بود.

دولت برای جلوگیری از قاچاق گندم قیمت این محصول را افزایش دهد

در همین راستا حجت الاسلام تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ۸ اسفندماه در خصوص وضعیت قیمت گندم برای سال زراعی جدید گفت: قیمت اعلامی گندم کمتر از قیمت بازارهای جهانی و کشورهای همسایه است. در حال حاضر در یکی از کشورهای همسایه، این محصول ۲۴۰۰ تومان خریداری می‌شود و این امر به قاچاق آرد و گندم از ایران به این کشورها منجر خواهد شد.

تقوی تاکید کرد: چند روز قبل نیز محموله قاچاق ۳ هزار تنی آرد کشف شد که قاچاقچیان این محصول به دلیل تفاوت قیمتی آرد، قصد خروج آن از کشور را داشتند. ما این موارد را پیگیری می‌کنیم و از دولت می‌خواهیم که نرخ خرید تضمینی گندم را به شکلی تعیین کند که منجر به قاچاق این محصول به کشورهای دیگر نشود.[۱]

لزوم افزایش قیمت گندم با توجه به افزایش منابع مالی خرید تضمینی در بودجه

گفتنی است با توجه به افزایش منابع مالی خرید تضمینی گندم در بودجه سال ۹۸، دولت باید هر چه سریعتر نسبت به تعیین صحیح قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی اقدام کند.

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، لازم است قیمت حداقلی و مناسب گندم برای سال زراعی جدید، ۱۹۳۰ تومان تعیین شود تا انگیزه های قاچاق را کاهش دهد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم؛ کد خبر: ۱۹۵۷۲۵۳

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.