۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۳۸۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی
۰

یک مقام مسئول عراقی از تمایل این کشور برای توسعه کشاورزی و حرکت به سمت خودکفایی در این بخش خبر داد. وی با انتقاد از خروج سالیانه ۴ میلیارد دلار از عراق به ایران و ترکیه برای خرید محصولات کشاورزی گفت: عمده این اقلام را می‌توان در داخل تولید کرد. دولت عراق تصمیم گرفته است در این بخش از سرمایه­‌ گذاری خارجی استفاده کند.

به گزارش مسیر اقتصاد یک مقام دولتی در عراق با بیان اینکه سالیانه چهار میلیارد دلار برای خرید محصولات کشاورزی از عراق خارج می‌شود گفت: می­‌توان این مبلغ را برای توسعه کشاورزی عراق هزینه کرد.

تمایل عراق به توسعه و خودکفایی در بخش کشاورزی

این مقام مسؤل که خواست نامش فاش نشود گفت: سالیانه چهار میلیارد دلار پول برای خرید محصولات کشاورزی از عراق به سمت ایران و ترکیه خارج می‌شود. عمده واردات محصولات کشاورزی مربوط به ۳۵ قلم کالا است که اغلب آن ها در عراق نیز تولید می­‌شوند. وی افزود: روشن است که امکان باقی ماندن این پول در داخل کشور و مصرف آن برای توسعه بخش کشاورزی وجود دارد.

استقبال عراق از سرمایه‌گذاری خارجی در بخش کشاورزی

کشاورزی عراق با مشکلاتی مانند تهیه بذر و کود، ماشین ­آلات مدرن، کمبود آب، تغییر شغل کشاورزان، فساد داخلی و … دست و پنجه نرم می‌کند که همین مسئله فرصت های بسیار خوبی را برای سرمایه ­گذاری در بخش کشاورزی عراق فراهم آورده است.

به گفته این مقام مسئول، گسترش بیابان­‌ها و شوری و کمبود آب، بخشی از مشکلاتی است که کشاورزی عراق را تهدید می‌کند. وی در ادامه توضیح داد که دولت عراق تصمیم گرفته است در این بخش از سرمایه­‌ گذاری خارجی استفاده کند؛ تا آنجا که این پروژه ­ها را به عربستان سعودی و قطر و دیگر کشورها برای سرمایه‌گذاری ارائه کرده است، اما تاکنون سرمایه جذب شده در حد ۴ درصد از مبلغ مورد نیاز است.

این مقام عراقی همچنین به وجود فساد داخلی اشاره کرد و گفت: مسائل سیاسی تلاش ­های سابق برای احیای بخش کشاورزی را متوقف کرده‌ است. وی افزود تعلیق یارانه­‌ کود از سوی دولت و فساد در وام­ های اعطا شده در بخش کشاورزی، عامل مهمی در عدم توسعه این بخش است.

منبع: سومریه نیوز yon.ir/akxmE

انتهای پیام/اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.