۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۲۰۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷ دسته: تولید، تولید داخلی
۰

بر اساس قوانین جدید دولت هند، شرکت های خارجی ملزم شده اند برای حضور جدی در بازار این کشور، بخش قابل توجهی از محصولات خود را در داخل هند تولید کنند. به طور خاص شرکت اپل اعلام کرده است برای بهره مندی از بازار بزرگ کشور هند، قصد دارد بخشی از تولیدات خود را به این کشور منتقل کند. در این شرایط، جنگ تجاری میان آمریکا و چین برای شرکت اپل یک فرصت محسوب می شود تا محصولات خود را در هند تولید کرده و این کشور را جایگزین چین نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد حمایت از تولید داخلی و ترویج خرید کالاهای ملی، در دستور کار دولتمردان بسیاری از کشورها قرار دارد. دولتمردان هندی نیز همچون دولتمردان سایر کشورهای توسعه یافته، در سالیان اخیر برنامه ریزی های متعددی را برای حمایت از تولید داخلی انجام داده اند.

«تولید در داخل» مجوز اپل برای ورود به بازار هند

در همین راستا دولت هند، شرکت های خارجی را ملزم کرده است که برای حضور جدی در بازار این کشور، بایستی به فکر تولید در داخل کشور هند باشند.

آنطور که یکی از مدیران شرکت طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی اپل می گوید: بر اساس دستور نارندرا مودی نخست وزیر هند، شرکت اپل در صورتی اجازه فروش محصولات خود در بازار هند را دارد که از این به بعد محصولات الکترونیکی خود نظیر گوشی ها را در داخل این کشور تولید کند.

این مدیر شرکت اپل با بیان اینکه دولت هند این قوانین را به منظور حمایت از تولید داخلی وضع کرده است و برای هیچ شرکت خارجی استثناء قائل نمی شود، تصریح کرد: شرکت اپل باید برنامه های خود را با این قانون هماهنگ کند و به دنبال اجرایی کردن نقشه دوم خود برای استفاده حداکثری از بازار هند باشد.

انتخاب هند به عنوان پایگاه تولید جدید اپل با تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین

وی معتقد است: جنگ تجاری میان آمریکا و چین برای شرکت اپل یک فرصت محسوب می شود تا محصولات خود را در کشور هند تولید کند و این یک مزیت برای این شرکت تولیدکننده محصولات لوازم الکترونیکی است.

لازم به ذکر است جنگ تجاری جدید میان آمریکا و چین، اثر بسزایی بر محصولات تولیدی شرکت اپل می گذارد؛ چرا که اکنون بخش قابل توجهی از محصولات این شرکت در کشور چین تولید می شود و دولت آمریکا به مدیران این شرکت هشدار داده است که در صورتیکه تولیدات خود را در چین انجام دهند، مشمول تعرفه های سنگین خواهند شد.

سهم ۱.۲ درصدی شرکت اپل از بازار هند

بر اساس برآوردهای انجام شده سهم فروش محصولات اپل از بازار هند ۱.۲ درصد است و در حال حاضر این شرکت تولیدی سهم بالایی از بازار هند ندارد. با این حال این شرکت تولیدکننده محصولات لوازم الکترونیکی قصد دارد با حضور جدی در بازار هند سهم خود از بازار این کشور را گسترش دهد. لازم به ذکر است در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱.۷ میلیون دستگاه از محصولات شرکت اپل در بازار هند به فروش رفته است.

طبق برنامه ریزی های انجام شده شرکت اپل درصدد این است تا با حضور جدی در بازار هند، ۷۴۰ هزار موقعیت شغلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این کشور ایجاد نماید.

در نظر گرفتن امتیازات ویژه توسط دولت هند برای تولیدکنندگان جهانی

ذکر این نکته ضروری است که دولت هند علاوه بر اینکه قوانین سختگیرانه ای به منظور حمایت از تولیدات داخلی در نظر گرفته است، امتیازات ویژه ای همچون تخفیف های مالیاتی برای شرکت های بین المللی نظیر اپل در نظر گرفته است تا آن ها را به تولید محصولات در داخل هند تشویق نماید.

بر این اساس مطابق قوانین جدید دولت هند، شرکت های خارجی نظیر اپل، شیاومی، لنووو و هواوی تولیدکنندگان جهانی هستند که در صورت تولید محصولات خود در هند، مشمول تخفیف های مالیاتی ۱۰ ساله می شوند.

دولت هند با هدف ایجاد ۴.۷ میلیون شغل پایدار تا سال ۲۰۲۵ این اقدامات را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین برآورد شده است در راستای تحقق این اهداف سرمایه گذاری ۲۳۰ میلیاردی در هند انجام بگیرد.

منبع: اکونومیک تایمز yon.ir/6jp7R

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.