۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۷۳۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

اولین نشست پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «بررسی ظرفیت های کشور در توسعه تجارت منطقه ای گاز»، با حضور کارشناسان و صاحب نظران این حوزه برگزار شد. در این نشست بر اهمیت استفاده از ذخایر گازی در توسعه کشور و همچنین ظرفیت های بی بدیل ایران در صادرات گاز با استفاده از خط لوله و ترانزیت گاز بین کشورهای همسایه تأکید شد.

به گزارش مسیر اقتصاد اولین نشست پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «بررسی ظرفیت های کشور در توسعه تجارت منطقه ای گاز» برگزار شد.

دکتر ملکی عضو هیئت علمی دانشگاه شریف و دبیر کمیته علمی همایش، دکتر وطن خواه معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، مهندس سیفی مدیرعامل سابق شرکت ملی صادرات گاز، دکتر قربان عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، مهندس عرشی مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت اعضای حاضر در این نشست بودند.

صادرات برق با استفاده از گاز بهتر از صدور نفت است

در ابتدای این نشست، دکتر نرسی قربان عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: ایران حدود ۱۸ درصد گاز دنیا را در اختیار دارد. برای صادرات گاز باید تعامل خود را با جهان حل کنیم که این مسئله به مسائل سیاسی بر می گردد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: می توانیم در حوزه گاز اقداماتی انجام دهیم که متاثر از مسائل سیاسی نیست. به عنوان مثال می توانیم گاز خود را به چاه های نفتی تزریق کنیم و استخراج نفت خود را افزایش دهیم. تولید برق از گاز و توسعه صنایع گازبر از جمله اقدامات دیگری است که می توانیم انجام دهیم که به مراتب بهتر از صادرات نفت خام است.

قربان ادامه داد: ذخایر گاز ایران حدود ۵ برابر آمریکا است ولی تولید ما حدود یک سوم آمریکا است.

در ۱۰ سال اخیر ما را از بازار گاز اخراج کرده اند

در ادامه نشست، مهندس سیفی مدیرعامل سابق شرکت ملی صادرات گاز گفت: در ۱۰ سال اخیر ما را از بازار گاز اخراج کرده اند. در حال حاضر در بهترین شرایط، می توانیم ۴۷ میلیون متر مکعب گاز بفروشیم.

وی ادامه داد: در سال ۸۳ برنامه ریزی کرده بودیم که تا ۱۰ سال آینده ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز بفروشیم. اگر مطابق این برنامه پیش رفته بودیم، اکنون ۱۳۴۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم.

فرصت بی بدیل ایران در صادرات گاز با خط لوله و ترانزیت

مهندس عرشی مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت در این نشست گفت: من قبول ندارم که ما را از بازار گاز بیرون کرده اند. بزرگترین مشکل ما در زمینه عرضه گاز به بازار، قیمت گذاری و مدیریت ریسک و مسئله دوم، شکل قراردادها است.

عرشی گفت: این فرصت را داریم که با خط لوله، گاز را به کشورهای همسایه صادر کنیم و از ظرفیت ترانزیت گاز استفاده کنیم.

تجارت منطقه ای گاز نیاز به متولی دارد

در ادامه نشست، دکتر وطن خواه معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری گفت: بنده از حیث سیاست گذاری به مسئله نگاه می کنم. چه ما را از بازار گاز بیرون انداخته باشند و چه خودمان از این بازار بیرون افتاده باشیم ، تفاوت چندانی ندارد.

وطن خواه ادامه داد: ما در تجارت منطقه ای گاز باید نقش داشته باشیم اما نداریم. بدون شک رقابت های خارجی موثر است و آمریکا به این مسئله ورود کرده است و یک جنگ در پیش رو داریم. اما باید تصمیم بگیریم که وارد این جنگ شویم. باید یک سیاست مشخص را اتخاذ کنیم و لوازم و اسباب آن را فراهم کنیم.

معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری مسئله امروز کشور را نداشتن اراده سیاستی به مسئله راهبردی گاز دانست و گفت: یک بخش این مسئله مربوط به فقر دانشی است. ما رشته سیاستگذاری انرژی در دانشگاه ها نداریم. باید سیاست سازان و کارشناسان، سیاست گذاران را به تصمیم برسانند.

وطن خواه ادامه داد: تجارت منطقه ای گاز نیاز به یک متولی دارد که مسئله را از ابعاد مختلف ببیند و تصمیم گیری کند و مجریان نیز باید در چارچوب تصمیم گیری این متولی حرکت کنند.

ضرورت استفاده از نفت و گاز برای توسعه کشور 

در انتهای نشست، دکتر ملکی عضو هیئت علمی دانشگاه شریف و دبیر کمیته علمی همایش گفت: بخش زیادی از اشکالات به ساختار باز می گردد. در دوره ای، شرکت نفت و وزارت نفت ۱۲۰ شرکت تاسیس کردند. شرکت نفت زمانی که ۵ میلیون بشکه تولید داشتیم ۷۰ هزار نیرو داشت و هم اکنون که ۲ میلیون بشکه تولید داریم نیز همان ۷۰ هزار نیرو را دارد.

دبیر کمیته علمی همایش افزود: در نیروی انسانی مهندس زیاد داریم اما در زمینه امنیت، سیاست گذاری و دیپلماسی انرژی کمبود داریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف در پایان گفت: با توجه به پیشرفت بسیار سریع فناوری، هر لحظه ممکن است نفت و گاز اهمیت خود را از دست دهد. قبل از رسیدن به این وضعیت، باید هرچه زودتر نفت و گاز را از زیر زمین بیرون بیاوریم و صرف توسعه کشور کنیم. برای تبدیل نفت و گاز به توسعه، به کاتالیزورهایی مثل سرمایه گذاری، تکنولوژی و مدیریت نیاز است.

انتهام پیام/ پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.