۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۵۷۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶ دسته: انرژی
۰

متولی‌زاده مدیرعامل شرکت توانیر، برنامه‌های وزارت نیرو برای کاهش بار در سال ۱۳۹۸ را حول سه محور مدیریت مصرف، افزایش تولید و مدیریت شبکه‌های انتقال و توزیع عنوان کرد. بر این اساس درخصوص مدیریت مصرف، ۱۱ برنامه در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است که در این میان «اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها» مهم ترین و اساسی ترین برنامه برای مدیریت مصرف برق در سال ۹۸ محسوب می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد اوایل پاییز امسال بود که شرکت توانیر، پیش‌نویس طرحی را درباره اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف آماده کرد و وزیر نیرو این طرح پیشنهادی وزارت نیرو را برای تصویب به هیئت وزیران برد.

اهمیت این موضوع به قدری است که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، به تازگی دریافت قیمت واقعی برق از مشترکین پرمصرف را مصداق رعایت عدالت در جامعه دانسته است[۱].

اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها محور برنامه‌‌ مدیریت مصرف در وزارت نیرو

محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل شرکت توانیر، برنامه‌های وزارت نیرو برای کاهش بار در سال ۱۳۹۸ را حول سه محور مدیریت مصرف، تولید و شبکه‌های انتقال و توزیع عنوان کرد و برای برنامه‌های مدیریت مصرف، ۱۱ محور برشمرد و مهم‌ترین محور را «اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها» دانست.

این ۱۱ برنامه عبارتند از:

۱-طرح پیشنهادی اصلاح تعرفه‌ها

۲-اجبار به کاهش ۳۰ درصد بار صنایع بالای یک مگاوات و تعیین ساعت کار در شهرک‌های صنعتی

۳-تغییر ساعت کار ادارات در کل کشور و اخذ مجوز قطع در صورت عدم همکاری

۴-نصب ۵۰۰ فیدر قابل قطع کشاورزی

۵-استفاده از مولدهای خودتامین مشترکان

۶-تعویض ۱۰ میلیون لامپ فلورسنت ادارات در شهرهای بزرگ و استان‌های گرمسیر با لامپ LED

۷-کنترل بار روشنایی معابر و پارک‌ها

۸-سرویس کولرهای آبی به تعداد پنج میلیون عدد و سرویس کولرهای گازی به تعداد یک میلیون عدد

۹-اجباری کردن همکاری دوساعته ایستگاه‌های CNG

۱۰-استفاده پایلوت از فناوری‌های نوین مانند ذخیره‌سازها، اینترنت اشیا و…

۱۱-اجرایی کردن تعویض ۵۶ میلیون لامپ فلورسنت در ادارات شهر تهران با LED

اصلاح تعرفه ها پیش نیاز دیگر برنامه های مدیریت مصرف

به گفته متولی‌زاده، چالش اصلی اجرایی شدن این برنامه‌ها، وجود توجیه اقتصادی طرح‌ها است که به اصلاح تعرفه‌ها و مدل اقتصادی وابسته است. وی اجرایی شدن اصلاح تعرفه‌های برق به ویژه مشترکان پرمصرف را موجب تسهیل در عملیاتی شدن محورهای برنامه مدیریت مصرف دانست.

به گفته وی ۷۶ درصد از مشترکان برق در کشور در حد الگو مصرف دارند. در این میان تعداد کمی از مشترکان مصرف بسیار بالایی دارند و حدود ۱۰ برابر سایر مشترکان از برق استفاده می‌کنند. این گروه از یارانه بیشتری بهره می برند و در عین حال آلودگی بیشتری نیز به کشور تحمیل می‌کنند[۲].

افزایش قیمت فقط برای پرمصرف ها

لازم به ذکر است به گفته مسئولان وزارت نیرو، در طرح ارائه شده این وزارت‌خانه، عمده مشترکین برق که به اندازه الگو مصرف می‌کنند دچار افزایش قیمت نمی‌شوند؛ بلکه ممکن است مشمول طرح‌های تشویقی نیز قرار بگیرند.

اما مشترکینی که بیش از الگو مصرف می‌کنند در صورت نپیوستن به گروه خوش‌مصرف‌ها، با پلکان‌های افزایشی در تعرفه‌ها مواجه خواهند شد. هدف اصلی از این طرح ایجاد درآمد برای دولت نیست بلکه اصلاح الگوی مصرف است.

پینوشت:

[۱] مسیر اقتصاد؛ کد خبر: ۸۰۹۱۰

[۲] ویژه نامه دنیای اقتصاد، کد خبر: ۳۴۸۳۹۰۳

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.