۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۴۲۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰ دسته: کشاورزی
۰

بریتانیا در حال رایزنی درخصوص جزئیات خروج از اتحادیه اروپاست و در این شرایط عدم خودکفایی در تأمین مواد غذایی، به یک مشکل بزرگ برای این کشور تبدیل شده است. بریتانیا یا باید با دادن امتیازات تجاری، رضایت مقامات اروپایی را درخصوص توافق جدید به دست آورد تا با بحران تأمین مواد غذایی مورد نیاز مواجه نگردد؛ و یا مجبور خواهد بود تعرفه واردات محصولات غذایی را برای همه کشورها کاهش دهد که به آسیب تولیدکنندگان داخلی منجر می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد درحالیکه بیش از دو سال از رأی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا می گذرد و کمتر از ۲ ماه تا زمان تعیین شده برای آن باقی مانده است، هنوز توافقی بین دو طرف درخصوص جزئیات تعامل تجاری بعد از خروج حاصل نشده است.

در صورت ادامه این وضعیت، بریتانیا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد که به معنی لغو تمامی تعهدات دوجانبه خواهد بود.

هشدار اتحادیه کشاورزان بریتانیا درخصوص خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا

در این خصوص اتحادیه کشاورزان بریتانیا به تازگی درخصوص عواقب نامطلوب خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا هشدار داده است.

در صورت خروج بدون توافق، بریتانیا از هیچ مزیتی درخصوص تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اروپا برخوردار نخواهد بود و در این زمینه به مانند دیگر کشورهای جهان با تعرفه های سنگین وارداتی آن ها مواجه خواهد شد.

به همین دلیل اتحادیه کشاورزان بریتانیا هشدار داده است که کاهش میزان صادرات برخی از محصولات تولید داخل و در مقابل افزایش قیمت محصولات غذایی وارداتی، از جمله مشکلاتی است که در صورت خروج بدون توافق، ایجاد خواهد شد.

برنامه ویژه بریتانیا به منظور حمایت از کشاورزان داخلی

دولت بریتانیا اعلام کرده است در صورت خروج از اتحادیه اروپا، برنامه ویژه ای را برای حمایت از کشاورزان داخلی تدارک دیده است. این درحالیست که در صورت خروج از اتحادیه اروپا، برنامه حمایتی این اتحادیه از کشاورزان موسوم به CAP، دیگر به کشاورزان بریتانیایی اختصاص نخواهد یافت.

اتحادیه کشاورزان بریتانیا نیز از برنامه ویژه دولت در حمایت از کشاورزان استقبال کرده است، اما معتقد است دولت این کشور باید به هر قیمتی از خروج بدون توافق از اتحادیه جلوگیری نماید؛ چراکه در این صورت در هر دو بخش صادرات و تأمین محصولات غذایی مورد نیاز، مشکلاتی برای این کشور ایجاد می شود.

سهم ۶۰ درصدی تولید داخل از نیاز غذایی بریتانیا

عدم توافق جدید به این معنی است که تعرفه های وارداتی بریتانیا نیز برای کشورهای اروپایی بالا خواهد رفت. این درحالیست که اکنون بخش کشاورزی بریتانیا تنها ۶۰ درصد غذای مورد نیاز مردم این کشور را تأمین می کند و بخش قابل توجهی از نیاز غذایی بریتانیا از طریق واردات تأمین می شود.

در نمودار زیر سهم محصولات تولید داخل بریتانیا در تأمین مواد غذایی مورد نیاز این کشور در طول ۳۰ سال اخیر نشان داده شده است.

آسیب تولیدکنندگان داخلی در صورت کاهش تعرفه واردات

در حال حاضر بخش عمده محصولات غذایی وارداتی بریتانیا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بدون اخذ تعرفه وارد می شود و در صورت افزایش تعرفه واردات، این کشور در تأمین نیازهای اساسی خود با مشکل مواجه می گردد.

همچنین اگر بریتانیا بخواهد تعرفه واردات محصولات کشاورزی را به طور کلی پایین بیاورد، این محصولات از بسیاری از کشورهای جهان به داخل بریتانیا سرازیر خواهد شد و این مسئله به تولیدکنندگان داخلی این کشور آسیب وارد خواهد کرد.

وابستگی به واردات غذا مشکل بزرگ بریتانیا در خروج از اتحادیه اروپا

بنابراین عدم خودکفایی بریتانیا در تأمین مواد غذایی، دولت این کشور را در یک دو راهی سخت قرار داده است.

بریتانیا یا باید با دادن امتیازات تجاری، رضایت مقامات اروپایی را درخصوص توافق جدید به دست آورد تا بخش کشاورزی این کشور با بحران در صادرات و تأمین مواد غذایی مورد نیاز مواجه نگردد؛ و یا مجبور خواهد بود برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز، تعرفه واردات محصولات غذایی را برای همه کشورهای جهان کاهش دهد که در این صورت تولیدکنندگان داخلی با مشکلات گسترده ای مواجه می شوند.

در نهایت می توان گفت عدم خودکفایی در تولید غذا، اکنون یک مشکل بزرگ برای بریتانیاست و با این شرایط، هر دو گزینه موجود دولت و مردم بریتانیا را متضرر خواهد کرد.

منابع:

اتحادیه کشاورزان بریتانیا yon.ir/VTEB6

استاتیستا yon.ir/U3XoP

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.