۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۳۸۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

اقدامات اخیر اتحادیه اروپا نشان می دهد این اتحادیه با قدرت در برابر واردات گسترده محصولات دیگر کشورهای جهان ایستادگی می کند و با برنامه هایی نظیر افزایش تعرفه واردات و اعمال محدودیت های وزنی، حمایت از تولیدکنندگان داخلی را در دستور کار دارد. «تهدید به افزایش تعرفه واردات ۲۳ میلیارد دلار محصول آمریکایی»، «تمدید محدودیت واردات فولاد تا سال ۲۰۲۱» و «افزایش تعرفه واردات برنج» آخرین اقدامات اتحادیه اروپا در راستای مدیریت واردات بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد برخی تصور می کنند در شرایط فعلی عرصه تجارت جهانی، اعمال محدودیت های وارداتی سیاستی منسوخ است و کشورهای جهان، خصوصا کشورهای توسعه یافته، به سمت تجارت آزاد حرکت کرده اند. اما این تصور با واقعیت های عرصه بین الملل تطابق ندارد.

«مدیریت واردات» برنامه اتحادیه اروپا در حمایت از تولید داخلی

به طور خاص اقدامات اخیر اتحادیه اروپا نشان می دهد این اتحادیه با قدرت در برابر واردات گسترده محصولات دیگر کشورهای جهان ایستادگی می کند و با برنامه هایی نظیر افزایش تعرفه واردات و اعمال محدودیت های وزنی از تولیدکنندگان داخلی حمایت می کند.

در واقع یکی از وظایف اصلی دولت های جهان در عرصه تجارت بین الملل، «مدیریت واردات» محصولات به کشور است، به نحوی که ضمن تأمین نیاز داخلی، به تولیدکنندگان داخلی محصولات آسیب وارد نشود.

تهدید اروپا به افزایش تعرفه ۲۳ میلیارد دلار محصول آمریکایی

در یکی از آخرین اقدامات اتحادیه اروپا دولت آمریکا را تهدید کرده است درصورتی که این کشور تعرفه واردات خودرو و قطعات آن از اروپا را افزایش دهد، اتحادیه اروپا نیز به طور متقابل تعرفه واردات ۲۳ میلیارد دلار محصول آمریکایی را افزایش خواهد داد.

اتحادیه اروپا درخصوص واردات خودرو محدودیت های متعددی وضع کرده است و در مقایسه با دیگر کشورهای جهان تعرفه واردات بالاتری در این زمینه در نظر گرفته است. این امر مورد مخالفت مقامات آمریکایی قرار گرفته است و آن ها اعلام کرده اند در صورت ادامه این روند و عدم کاهش محدودیت های واردات خودرو از سوی کشورهای اروپایی، آمریکا نیز به طور متقابل تعرفه واردات خودرو و قطعات آن را از اروپا افزایش خواهد داد.

با اینحال مقامات اروپا تهدید کرده اند درصورتی افزایش تعرفه واردات خودرو از سوی آمریکا، آن ها نیز تعرفه واردات محصولات آمریکایی را افزایش خواهند داد تا ضرر صادرکنندگان خودرو خود را از این طریق پوشش دهند.

تمدید محدودیت واردات فولاد به اروپا تا سال ۲۰۲۱

در ابتدای سال گذشته میلادی دولت آمریکا با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی فولاد و آلومینیوم، تعرفه واردات این محصولات را به ترتیب ۲۵ و ۱۰ درصد افزایش داد.

مقامات اروپایی نیز به منظور جلوگیری از افزایش میزان واردات فولاد، درپی کاهش احتمالی واردات آمریکا، افزایش ۵ درصدی تعرفه واردات و وضع محدودیت مقداری را در دستور کار قرار دادند. بر این اساس برای هریک از کشورهای صادرکننده فولاد به اروپا، میانگین میزان صادرات سه ساله، به عنوان محدودیت در نظر گرفته شد و در واقع تمامی کشورهای جهان از افزایش صادرات فولاد به بازار اروپا منع شدند.

کمیسیون اروپا اعلام کرده است در طول یک سال اخیر و به دلیل کاهش واردات فولاد آمریکا، میزان واردات فولاد به اروپا افزایش یافته است و به همین دلیل این اتحادیه در ماه جاری میلادی محدودیت های واردات فولاد را تا سال ۲۰۲۱ تمدید نموده است. این اقدام مورد حمایت اتحادیه فولاد اروپا نیز قرار گرفته است. در حال حاضر کشورهای چین، هند، کره جنوبی، روسیه، ترکیه و اوکراین بزرگترین صادرکنندگان فولاد به اروپا هستند.

افزایش تعرفه واردات برنج با هدف مدیریت واردات

در اقدامی دیگر مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرده اند که قصد دارند به منظور مدیریت واردات برنج از کشورهای کامبوج و میانمار، تعرفه واردات این محصول را افزایش دهند.

بر این اساس اتحادیه اروپا در سال اول اجرای طرح، تعرفه ای به میزان ۱۷۵ یورو بر واردات هر تن برنج اخذ خواهد کرد؛ در سال دوم و سوم نیز این مبلغ به ۱۵۰ و ۱۲۵ یورو در هرتن کاهش خواهد یافت.

میزان واردات برنج اتحادیه اروپا از دو کشور کامبوج و میانمار در طول ۵ سال اخیر از ۹ هزار تن در سال به بیش از ۳۶۰ هزار تن در سال افزایش یافته است؛ و به همین دلیل مقامات اروپایی با افزایش تعرفه واردات، قصد مدیریت واردات این محصول را دارند.

در حال حاضر ۸ کشور جنوبی اتحادیه اروپا تولیدکننده برنج هستند و این اقدام اتحادیه در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی این محصول در دستور کار قرار گرفته است.

منابع:

بلومبرگ yon.ir/GreFJ

رویترز yon.ir/5qGEl

رویترز yon.ir/EH4lL

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.