۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۱۲۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳ دسته: کشاورزی
۰

احمدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تایید خبر طرح نمایندگان مجلس برای احیای مجدد وزارت بازرگانی گفت: قانون برنامه ششم توسعه بر کاهش حجم و اندازه دولت تأکید دارد؛ بنابراین طرح مذکور مغایر با این قانون بوده و برای تایید در مجلس نیازمند رای دو سوم نمایندگان است.

فریدون احمدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد طرح برخی از نمایندگان مجلس برای تفکیک مجدد وزارت بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی را تایید کرد.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: طرح مذکور پس از درخواست های مکرر دولت و شخص رئیس جمهور مبنی بر تشکیل فوری وزارت بازرگانی توسط نمایندگان مجلس جمع آوری شده است.

وی تصریح کرد: بخش بازرگانی از سال ۸۹ به منظور افزایش هماهنگی میان تولید و تجارت در وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی ادغام شده است.

مغایرت احیای مجدد وزارت بازرگانی با قانون برنامه ششم توسعه

احمدی در تشریح طرح نمایندگان مجلس برای احیای مجدد وزارت بازرگانی گفت: با توجه به مخالفت قبلی نمایندگان مجلس با طرح تفکیک این وزارتخانه، طرح جدید به منظور رونق صادرات تهیه شده است. هر چند یکی از مشکلات طرح جمع آوری شده توسط نمایندگان مجلس، مغایرت با قوانین و اسناد بالادستی است، چراکه احیای این وزارتخانه به افزایش حجم و اندازه دولت منجر می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: با توجه به قانون برنامه ششم توسعه، تشکیل وزارتخانه جدید در شرایط کنونی به مثابه افزایش حجم و اندازه دولت تلقی می شود که در این شرایط طبق آئین نامه داخلی مجلس نیازمند رای دو سوم نمایندگان است.

مخالفت نمایندگان مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی طی سال های اخیر

گفتنی است از سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی برای چابک سازی ساختارهای دولتی، وزارت بازرگانی را منحل و در وزارتخانه های صنعت و جهاد کشاورزی ادغام کرد. ادغام این وزارتخانه ها در جهت افزایش هماهنگی سیاست های تولید و تجارت و به منظور حمایت از تولیدات داخلی صورت گرفت که اثرات مثبتی، نظیر بهبود تراز منفی تجارت خارجی در بخش کشاورزی داشته است.

طی دو سال گذشته دولت ۳ بار به طرق مختلف خواستار احیای مجدد وزارت بازرگانی شده بود که هر بار نمایندگان مجلس به دلیل اثرات مثبت ادغام این وزارتخانه ها با آن مخالفت کردند.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.